تراز کردن آینه وب با موفقیت ادامه می‌یابد!!

این آرایه تصویر شش ضلعی که توسط ابزار NIRCam گرفته شده است، پیشرفت انجام شده در مرحله تراز بخش را نشان می‌دهد و 18 بخش آینه اصلی وب و آینه ثانویه را با استفاده از حرکات دقیقی تراز می‌کند که از زمین فرمان داده می‌شود. اعتبار: NASA/STScI

 

وب به مسیر خود برای تبدیل شدن به یک رصدخانه متمرکز ادامه می‌دهد. این تیم با موفقیت در مرحله دوم و سوم از مجموع هفت مرحله تراز آینه‌ای کار کرده است. با تکمیل این مراحل، به نام تراز بخش و سرهم‌کردن تصویر، تیم اکنون تنظیمات کوچک‌تری را در موقعیت آینه‌های وب آغاز خواهد کرد.

 

پس از انتقال 18 نقطه پراکنده نور ستارگان به شکل شش ضلعی مشخص وب، این تیم با انجام تنظیمات جزئی، تصویر هر بخش آینه را اصلاح کردند، در حالی که تراز آینه ثانویه وب را نیز تغییر دادند. تکمیل این فرآیند، که به عنوان تراز قطعه شناخته می‌شود، یک گام کلیدی قبل از همپوشانی نور از همه آینه‌ها بود تا بتوانند به طور هماهنگ کار کنند.

 

هنگامی که تراز بخشها حاصل شد، نقاط متمرکز منعکس شده توسط هر آینه سپس روی هم قرار گرفتند و فوتون‌های نور را از هر بخش به همان مکان در حسگر NIRCam رساندند. در طول این فرآیند، به نام سرهم کردن تصویر یا Image Stacking، تیم مجموعه‌ای از شش آینه را در یک زمان فعال کرد و به آن‌ها دستور داد که نور خود را مجدداً جهت همپوشانی نشان دهند، تا زمانی که تمام نقاط نور ستاره با یکدیگر همپوشانی داشته باشند.

این گیف تصاویر «قبل» و «بعد» را از هم‌ترازی بخش را نشان می‌دهد، زمانی که تیم خطاهای موقعیت‌یابی بزرگ بخش‌های آینه اصلی خود را تصحیح کرد و تراز آینه ثانویه را به‌روزرسانی کرد. اعتبار: NASA/STScI

 

لی فاینبرگ، مدیر المان تلسکوپ نوری وب در مرکز پرواز فضایی گوددارد ناسا گفت: “ما هنوز کار داریم، اما به طور فزاینده‌ای از نتایجی خوشحالیم که می‌بینیم.” سال‌ها برنامه‌ریزی و آزمایش سودآور است و تیم نمی‌توانست بیشتر از این هیجان‌زده باشد که ببیند چند هفته و ماه آینده چه خواهد شد.

در طول این مرحله از هم‌ترازی که به عنوان سرهم‌کردن تصویر شناخته می‌شود، تصاویر بخش‌های منفرد جابه‌جا می‌شوند، بنابراین دقیقاً در مرکز میدان قرار می‌گیرند تا به جای 18، یک تصویر یکپارچه تولید کنند. در این تصویر، تمام 18 بخش روی هم قرار دارند. پس از مراحل تراز بعدی، تصویر حتی واضحتر خواهد بود. اعتبار: NASA/STScI

 

اگرچه سرهم کردن تصویر تمام نور یک ستاره را در یک مکان در آشکارساز NIRCam قرار می‌دهد، بخش‌های آینه همچنان به جای یک تلسکوپ بزرگ به عنوان 18 تلسکوپ کوچک عمل می‌کنند. اکنون قطعات باید با دقتی کمتر از طول موج نور در کنار یکدیگر ردیف شوند.

 

این تیم اکنون فاز چهارم همترازی آینه‌ها را آغاز می‌کند، جایی که از NIRCam برای گرفتن طیف‌های نور از 20 جفت جدا از بخش‌های آینه استفاده می‌شود. این امر به تیم کمک می‌کند تا جابجایی عمودی بین بخش‌های آینه یا تفاوتهای کوچک در ارتفاع آنها را شناسایی و تصحیح کند. این امر باعث می‌شود که تک نقطه نور ستاره در هفته‌های آینده به تدریج واضحتر و متمرکزتر شود.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Webb mirror alignment continues successfully

by Alise Fisher, NASA FEBRUARY 28, 2022

https://phys.org/news/2022-02-webb-mirror-alignment-successfully.html

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *