کشف اولین منظومه سیارکی چهارگانه!!

ستاره‌شناسان اولین منظومه سیارکی چهارگانه را پیدا کردند. آنها دریافتند که الکترا، یک سیارک کمربند اصلی که دو قمر دارد، یک قمر اضافی در مدار نزدیکش دارد.

 

ستاره‌شناسان 3 جرم را پیدا کرده‌اند که به دور الکترا می‌چرخند و آن را به اولین منظومه چهارگانه سیارکی تبدیل کرده‌اند. آنها قبلاً  این سه جرم را متعلق به 2 قمر بیرونی می‌دانستند (که در مدارهای نارنجی و سبز نشان داده شده‌اند). بدن کم‌نورتر و درونی (به رنگ آبی) چهارمین بدنه تازه کشف شده است. تصویر از  ESO

 

اولین سیارک چهارگانه شناخته شده

در 14 فوریه 2022، رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) وجود اولین سیارک شناخته شده با سه همدم را اعلام کرد. الکترا که در کمربند اصلی سیارکها قرار دارد، قبلاً دو قمر داشت که ما آنها را می‌شناختیم. اما گروهی از اخترشناسان یک قمر درونی حتی ضعیف‌تر را پیدا کردند که به دور سیارک می‌چرخید. این اولین سیارک چهارگانه ثبت شده است.

 

آنتونی بردئو از موسسه ملی تحقیقات نجومی تایلند، تیمی را رهبری کرد که جدیدترین قمر الکترا را کشف کرد. آنها داده‌های بایگانی علمی ESO را جست و جو کردند و از یک تکنیک پردازش جدید برای انجام این کشف استفاده کردند. این قمر که در حال حاضر S/2014 (130) 2 نام دارد، کمی کمتر از 217 مایل (350 کیلومتر) از الکترا فاصله دارد. همچنین 15000 بار کم نورتر از بدنه مادرش است.

 

آیدا اولین سیارکی بود که اخترشناسان کشف کردند که قمر دارد. زمانی که فضاپیمای گالیله ناسا در سال 1993 از آنجا عبور کرد، تصاویری از آیدا گرفت. آن هارچ، عضو تیم گالیله، قمری را که اکنون داکتیل نامیده می‌شود، در داده‌های تصویربرداری در سال 1994 کشف کرد.

 

سیلویا اولین سیستم سیارکی سه‌گانه‌ای بود که کشف شد. در سال 2013، اخترشناسان به اندازه‌گیری این منظومه سه‌گانه در هنگام عبور از مقابل ستاره‌ای دورتر کمک کردند. مشاهدات به کاهش موقعیت و اندازه سیلویا و قمرهای آن کمک کرد.

 

اخیراً، سیارک فلورانس در سال 2017، از فاصله 18 برابر فاصله زمین و ماه از کنار ما گذشت. با عبور آن، اخترشناسان از رادار برای یافتن دو قمر کوچک در اطراف فلورانس استفاده کردند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Quadruple asteroid is 1st of its kind

Posted by  Kelly Kizer Whitt  February 17, 2022

https://earthsky.org/space/quadruple-asteroid-system-1st-elektra/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *