در تصویر جدید تلسکوپ هابل، سه کهکشان در حال ادغام می‌باشند!!

 

 

این برخورد پرپیچ و خم پیش نمایشی از آنچه می‌باشد که در انتظار کهکشان ما است.

در این تصویر خیره کننده جدید هابل، سه کهکشان با هم برخورد می‌کنند. (اعتبار تصویر: ESA / هابل و ناسا)

 

با عبور از کیهان، سه کهکشان دوردست در یک تصویر جدید خیره کننده با هم برخورد می‌کنند. این تصویر توسط تلسکوپ فضایی هابل ناسا گرفته شده است.

 

این تصادف کیهانی به عنوان ادغام سه کهکشانی شناخته می‌شود، زمانی که سه کهکشان به آرامی به یکدیگر نزدیکتر می‌شوند و یکدیگر را با نیروهای گرانشی رقیب خود از هم جدا می‌کنند. ادغامهایی مانند اینها در سراسر جهان متداول است و همه کهکشانهای بزرگ – از جمله کهکشان ما، کهکشان راه شیری – اندازه خود را مدیون ادغام‌های خشونت‌آمیزی مانند این هستند.

 

ادغام‌هایی مانند این هر چند هرج‌ومرج به نظر می‌رسند اما بیشتر در مورد خلقت هستند تا تخریب. با برخورد و متراکم شدن گاز سه کهکشان همسایه، دریای وسیعی از مواد که از آن ستارگان جدید بیرون می‌آیند و در مرکز کهکشان تازه متحد شده جمع می‌شوند.

 

در همین حال، ستارگان موجود، عمدتاً بدون آسیب از سقوط جان سالم به در خواهند برد. لایو ساینس قبلا گزارش داد، در حالی که طناب‌کشی گرانشی در میان این سه کهکشان مسیرهای مداری بسیاری از ستارگان موجود را منحرف می‌کند، فضای زیادی بین این ستاره‌ها وجود دارد که احتمال برخورد نسبتا کمی از آنها وجود دارد.

 

به گفته ناسا، خوشه کهکشانی که در بالا دیده می‌شود IC 2431 نام دارد که در فاصله 681 میلیون سال نوری زمین در صورت فلکی سرطان قرار دارد. ستاره‌شناسان این ادغام را به لطف یک پروژه علمی شهروندی به نام باغ وحش کهکشانی شناسایی کردند که بیش از 100000 داوطلب را دعوت کرد تا تصاویر 900000 کهکشان گرفته شده توسط تلسکوپ هابل را طبقه‌بندی کنند که هرگز به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفتند. به گفته ناسا، پروژه تجمیع در 175 روز انجام شده و این ابتکار قبلاً منجر به تعدادی اکتشاف عجیب و هیجان‌انگیز مانند این کشف شده است.

 

مطالعه ادغامهای کهکشانی می‌تواند به اخترشناسان کمک کند تا گذشته و آینده کهکشان راه شیری را بهتر درک کنند. لایو ساینس قبلا گزارش داده بود که راه شیری بیش از 12 کهکشان را در 12 بیلیون سال گذشته بلعیده است، از جمله در طول ادغام Gaia sausage که به طور استثنایی نامگذاری شده است.

 

در همین حال، به نظر می‌رسد کهکشان ما در مسیر ترکیب شدن با کهکشان آندرومدا نزدیک به ۴.۵ بیلیون سال آینده قرار دارد. به گفته ناسا، این ادغام به طور کامل آسمان شب را بر روی زمین تغییر میدهد، اما احتمالاً منظومه شمسی را سالم می‌گذارد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Three galaxies are tearing each other apart in stunning new Hubble telescope image

By Brandon Specktor 

https://www.livescience.com/triple-galaxy-merger-cancer

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *