دانشمندان 10000مین سیارک متوسط ​​نزدیک به زمین را کشف کردند!!

تصویر هنری از سیارکهایی که از نزدیک زمین می‌گذرند. (اعتبار تصویر: ناسا)

 

دانشمندانی که در حال تماشای آسمان برای یافتن سیارکهایی هستند که ممکن است زمین را تهدید کنند، به نقطه عطف جدیدی برخورد کرده‌اند و 10000مین سنگ فضایی را مشاهده کرده‌اند که دور خورشید در نزدیکی مدار زمین می‌چرخد،.

 

این کشف به عنوان بخشی از کار مداوم دفاع سیاره‌ای ناسا انجام می‌شود که سنگ‌های فضایی درون منظومه شمسی را کشف و نظارت می‌کند تا اطمینان حاصل کند که هیچ سیارکی بزرگ در مسیر برخورد با زمین نیست. (تا به امروز، دانشمندان هیچ سنگ فضایی را نمی شناسند که در آینده نزدیک تهدیدی جدی برای زمین باشد.)

 

اگرچه کارشناسان دفاع سیاره‌ای هر سیارکی را که می‌توانند شناسایی می‌کنند، آنها به‌ویژه نگران آن‌هایی هستند که حداقل 460 فوت (140 متر) عرض دارند که می‌توانند در سناریوی برخورد آسیب‌های جدی منطقه‌ای ایجاد کنند و تا 6 فوریه، پایگاه داده سیارکهای نزدیک به زمین ناسا کشف 10004 سنگ از این قبیل را یادآور شد.

 

شهابسنگی که در سال 2013 بر فراز چلیابینسک روسیه منفجر شد، احتمالاً 56 فوت (17 متر) عرض داشت.

 

سیارکهایی با عرض بیش از 460 فوت حدود یک سوم سیارکهای نزدیک به زمین را که دانشمندان تا به امروز دیده‌اند را تشکیل می‌دهند. طبق گفته مرکز مطالعات اجسام نزدیک به زمین ناسا مستقر در آزمایشگاه پیشرانش جت در کالیفرنیا، دانشمندان تا روز دوشنبه (14 فوریه) 28266 سیارک نزدیک به زمین را شناسایی کرده‌اند. بسیاری از این سنگ‌ها آنقدر کوچک هستند که اگر با زمین برخورد کنند، بدون ضرر در جو زمین می‌سوزند.

 

دانشمندان در واقع بیشترین نگرانی را در مورد تهدید سیارکهایی بین 460 فوت تا 3300 فوت (1000 متر) دارند. اگرچه سنگ‌های فضایی بزرگ‌تر می‌توانند آسیب‌های فاجعه‌باری به بار آورند، کارشناسان دفاع سیاره‌ای مطمئن هستند که تقریباً هر سیارکی را که به همسایگی زمین می‌آیند، شناسایی کرده‌اند، که ناسا تعریف می‌کند که در فاصله ۱۲۰ میلیون مایلی (۱۹۵ میلیون کیلومتری) از خورشید نزدیک می‌شوند.

 

این یک تضاد کامل با سنگ های با اندازه متوسط ​​است. تا به امروز، دانشمندان بر این باورند که حدود 40 درصد از سیارک های نزدیک به زمین را بزرگتر از 460 فوت اما کوچکتر از 3300 فوت کشف کرده اند. کنگره از ناسا خواسته است تا برای شناسایی 90 درصد از این سنگ های فضایی تلاش کند.

 

دو پروژه کلیدی به آژانس کمک می‌کند تا با این هدف مقابله کند. یکی رصدخانه ورا سی روبین در شیلی است که قرار است رصدها را در تابستان 2023 آغاز کند. دیگری تلسکوپ فضایی ناسا به نام Near-Earth Object Surveyor است که سیارکها را در نور فروسرخ شناسایی می‌کند. ناسا امیدوار است این ماموریت را در سال 2026 به فضا پرتاب کند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Scientists spot 10,000th medium near-Earth asteroid in planetary defense milestone

By Meghan Bartels 

https://www.space.com/planetary-defense-10000th-medium-near-earth-asteroid

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *