فوران آتشفشانی چگونه بر ماه گرفتگی تأثیر می‌گذارد؟

 

 

ماه گرفتگی ژانویه 2019 درخشان و قرمزرنگ بود. این امر ممکن است تا حدی به دلیل فوران یک ماه قبل در آناک کراکاتائو، اندونزی باشد. جیمی کوپر

 

ماه می‌تواند در طول ماه گرفتگی کامل قرمز به نظر برسد. ماه گرفتگی پس از فوران اخیر که مقدار زیادی خاکستر آتشفشانی در اتمسفر به جا می‌گذارد چگونه به نظر می‌رسد؟

 

در طول ماه گرفتگی کامل، ماه از سایه زمین عبور می‌کند. با این حال، ماهواره طبیعی ما در طول این رویداد کاملاً تاریک نیست. اتمسفر زمین، نور خورشید را که از چند مایلی زمین (در تروپوسفر پایین) می‌گذرد، به اندازه کافی برای رسیدن به مرکز سایه زمین خم می‌کند یا می‌شکند. با این حال همه نور به آن نقطه نمی‌رسد. مولکولهای هوا بیشتر از رنگ قرمز، نور آبی را پراکنده می‌کنند، به همین دلیل است که ماه اغلب در طول این رویدادها قرمز به نظر می‌رسد.

 

ظاهر و رنگهای سایه زمین که بر روی صورت ماه پخش می‌شود، کار نوعی آینه را انجام می‌دهد که نشان می‌دهد در لایه‌های مختلف جو در اینجا روی زمین چه اتفاقی می‌افتد. آتشفشانها مقادیر زیادی خاکستر را به داخل استراتوسفر می‌فرستند، همراه با گازهایی که از نظر شیمیایی واکنش نشان می‌دهند و ذرات معلق اضافی را تشکیل می‌دهند. یکی از روشهایی که دانشمندان میزان ذرات معلق آتشفشانی در جو (به ویژه استراتوسفر) را اندازه‌گیری می‌کنند، اندازه‌گیری افزایش احتمالی تاریکی در طول ماه‌گرفتگی است و البته، اگر مقدار خاکستر به اندازه کافی زیاد باشد، ممکن است ماه اصلا قابل مشاهده نباشد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Ask Astro: How would a volcanic eruption affect a lunar eclipse?

Published: Monday, February 14, 2022

https://astronomy.com/magazine/news/2022/02/how-would-a-volcanic-eruption-affect-a-lunar-eclipse

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *