بوستر شناخته شده برخوردی به ماه، معلوم شد موشک چینی است نه بوستر اسپیس‌ایکس !!

بوستری که قبلاً به‌عنوان سخت‌افزار  اسپیس‌ایکس شناخته می‌شد، مشخص شد از مأموریت T1 چانگ‌ای 5  است. زمان و محل ضربه ثابت می‌ماند.

 

محل برخورد به ماه در سمت دور ماه پیش‌بینی می‌شود که برخورد به ماه در سمت دور، در دهانه هرتزسپرونگ یا بسیار نزدیک آن اتفاق بیفتد (که با “x” سبز مشخص شده است).

Lunar farside: NASA / Goddard / Arizona State University; inset: Bill Gray / Project Pluto

 

وقتی صحبت از زباله‌های فضایی قدیمی به میان می‌آید، بسیاری از اشیاء گمشده، فراموش شده و حتی اشتباه شناسایی شده وجود دارد. این موضوع زمانی مشخص شد که ناظران متوجه شدند که جسمی که قرار است در 4 مارس به قسمت ماه دور برخورد کند، در واقع، بوستر اسپیس‌ایکس ماموریت DSCOVR نیست، بلکه در عوض یک بخش دور انداخته شده از یک ماموریت قمری چینی T1 چانگ‌ای 5  است

 

بیل گری در پروژه پلوتو برای اولین بار در اوایل این ماه به جامعه نجومی در مورد احتمال برخورد هشدار داد و او اصلاحات را آخر هفته گذشته منتشر کرد. جان جورجینی که با گروه دینامیک منظومه شمسی آزمایشگاه رانش جت کار می‌کند، در مورد هویت این شی تردیدهایی ایجاد کرده بود.

 

گری در پست اخیر خود در 15 فوریه 2015، دو روز پس از پرتاب DSCOVR، می‌گوید: «جان اشاره کرد که مسیر فضاپیمای DSCOVR چندان به ماه نزدیک نشده است». عجیب است اگر مرحله دوم از ماه عبور کند، در حالی که DSCOVR در قسمت دیگری از آسمان بود.

 

این سوءتفاهم به این دلیل رخ داد که چیزی درخشان که توسط بررسی آسمان کاتالینا در سال 2015 پیدا شد و WE0913A نام گرفت، در آن زمان در مداری موقت به دور زمین بود و در 15 فوریه از ماه گذشت. گری در آن زمان اشاره کرد که این شی ممکن است مربوط به پرتاب بوده باشد، اما شناسایی در آن زمان قطعی نبود. او توضیح می‌دهد: «در آن زمان من مسیری برای DSCOVR نداشتم و عبور از کنار ماه کاملاً محتمل به نظر می‌رسید (سفینه‌های فضایی معمولاً برای تنظیم مدارهای خود از گرانش ماه استفاده می‌کنند).

 

با این حال، پس از دریافت ایمیل جورجینی، گری برای یافتن نامزدهای دیگر به جستجو پرداخت. او می‌نویسد: «این جسم باید کمی قبل از مارس 2015، در مداری بلند پرتاب می‌شد که از کنار ماه می‌گذشت. “پرتاب نامزد قبلی ماموریت T1 چانگ‌ای 5  بود که در ساعت 18:00 UTC در 23 اکتبر 2014 پرتاب شد. بوستر آن (ما فکر می‌کردیم) هرگز دیده نشده بود.”

 

این امر باعث می‌شود که شی مرموز به بوستر مرحله سوم Long March 3C (COSPAR ID 2014-065B) تبدیل شود که مأموریت T1 چانگ‌ای 5 را به فضا پرتاب کرد و چهار روز پس از پرتاب از کنار ماه عبور کرد.

بوستر مأموریت T1 چانگ‌ای 5  در حال سقوط را در آخرین عبور خود در کنار زمین در 9 فوریه ثبت شده است.

جیانلوکا مسی / پروژه تلسکوپ مجازی

 

این فضاپیما در مسیر بازگشت آزاد به خارج از ماه فرستاده شد و در 31 اکتبر 2014 به زمین بازگشت. ماموریت اصلی آن آزمایش فناوری کپسول برگشتی قبل از ماموریت بازگشت نمونه کامل چانگ ای 5 بود که چین در دسامبر 2020 با موفقیت انجام داد.

CZ-3B بوستر مرحله بالایی Long March 3B، که در اینجا نشان داده شده است، شبیه به مرحله 3C است که در 4 مارس به ماه برخورد می‌کند. CALT / CASC

 

با وجود هویت اشتباه، زمان برخورد شی (12:26 UT/7:26 صبح به وقت شرق در 4 مارس) و مکان (نزدیک دهانه هرتزسپرونگ در منتهی الیه ماه) ثابت می‌ماند. رصدگران و مدارگردهای زمینی این اتفاق را نمی بینند، اما مدارگرد شناسایی ماه ناسا یا مدارگرد چاندرایان 2 هند، هر دو در مدارهای پایین، می‌توانند نتایج را پس از برخورد مرحله 2800 کیلوگرمی (6100 پوندی) با ماه مشاهده کنند.

مدارگرد شناسایی ماه از محل برخورد مرحله بالایی آپولو 14 Saturn V تصویربرداری کرد که در اینجا نشان داده شده است. ناسا / LRO

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

BOOSTER SET TO HIT THE MOON TURNS OUT TO BE CHINESE ROCKET — NOT SPACEX

BY: DAVID DICKINSON FEBRUARY 15, 2022

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/booster-set-to-hit-the-moon-turns-out-to-be-chinese-rocket-not-spacex/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *