ستاره‌شناسان نوع جدیدی از ستاره پوشیده از خاکستر هلیوم را کشف کردند!!

برداشت هنری از نوع نادری از رویداد ادغام ستاره‌ای بین دو ستاره کوتوله سفید. اعتبار: Nicole Reindl, Attribution (CC BY 4.0)

تیمی از ستاره‌شناسان آلمانی به رهبری پروفسور کلاوس ورنر از دانشگاه توبینگن، نوع جدیدی از ستاره را کشف کردند که در محصول جانبی سوختن هلیوم پوشیده شده است. این احتمال وجود دارد که ستارگان در اثر یک رویداد نادر ادغام ستاره‌ها شکل گرفته باشند.

در حالی که ستارگان عادی دارای سطوحی متشکل از هیدروژن و هلیوم هستند، ستارگان کشف شده توسط ورنر و همکارانش سطوحشان با کربن و اکسیژن پوشیده شده است، خاکستر هلیوم در حال سوختن است (ترکیبی عجیب برای یک ستاره). این وضعیت گیج‌کننده‌تر می‌شود زیرا ستارگان جدید دما و شعاع‌هایی دارند که نشان می‌دهد هنوز در هسته خود هلیوم می‌سوزانند – خاصیتی که معمولاً در ستارگان تکامل‌یافته‌تری نسبت به ستارگان مشاهده شده توسط ورنر و تیمش در این مطالعه مشاهده می‌شود.

مقاله دوم توسط گروهی از ستاره‌شناسان دانشگاه لاپلاتا و موسسه اخترفیزیک ماکس پلانک که در کنار کار پروفسور ورنر و تیمش منتشر شده است که توضیح احتمالی برای شکل‌گیری آنها ارائه می‌دهد. دکتر میلر برتولامی از موسسه اخترفیزیک لاپلاتا، نویسنده اصلی مقاله دوم، می‌گوید: «ما معتقدیم ستارگان کشف‌شده توسط همکاران آلمانی ما ممکن است در یک نوع بسیار نادر از ادغام ستاره‌ای بین دو ستاره کوتوله سفید شکل گرفته باشند. کوتوله‌های سفید بقایای ستارگان بزرگتری هستند که سوخت هسته‌ای خود را تمام کرده‌اند و معمولاً بسیار کوچک و متراکم هستند.

ادغام‌های ستاره‌ای بین کوتوله‌های سفید در سیستم‌های دوتایی نزدیک به دلیل کوچک شدن مدار ناشی از انتشار امواج گرانشی شناخته شده است. میلر برتولامی توضیح می‌دهد: «معمولاً ادغام کوتوله‌های سفید منجر به تشکیل ستارگان غنی‌شده با کربن و اکسیژن نمی‌شود. اما ما معتقدیم که برای سیستم‌های دوتایی که با جرم‌های بسیار خاص تشکیل شده‌اند، یک کوتوله سفید غنی از کربن و اکسیژن ممکن است مختل شود و در بالای یک کوتوله غنی از هلیوم قرار گیرد و منجر به تشکیل این ستاره‌ها شود.

با این حال، هیچ مدل تکاملی ستاره‌ای فعلی نمی‌تواند ستارگان تازه کشف شده را به طور کامل توضیح دهد. این تیم برای ارزیابی اینکه آیا این ادغامها واقعاً می‌توانند اتفاق بیفتند، به مدل‌های اصلاح شده نیاز دارند. این مدل‌ها نه تنها می‌توانند به تیم کمک کنند تا این ستارگان را بهتر درک کنند، بلکه می‌توانند بینشی عمیق‌تر از تکامل اواخر سیستم‌های دوتایی و نحوه تبادل جرم ستاره‌هایشان در حین تکامل ارائه دهند. تا زمانی که اخترشناسان مدل‌های دقیق‌تری برای تکامل ستارگان دوتایی ایجاد نکنند، منشا ستارگان پوشیده از هلیوم مورد بحث قرار خواهد گرفت.

پروفسور ورنر توضیح می‌دهد: “به طور معمول، ما انتظار داریم ستاره‌هایی با این ترکیبات سطحی سوزاندن هلیوم در هسته خود را به پایان رسانده باشند و در مسیر تبدیل شدن به کوتوله‌های سفید باشند. این ستارگان جدید چالشی جدی برای درک ما از تکامل ستاره‌ای هستند.”

Astronomers discover a new type of star covered in helium burning ashes