آیا می‌خواهید از تلسکوپ فضایی جیمز وب استفاده کنید؟

 

 

در اینجا نحوه رزرو زمان توسط دانشمندان با رصدخانه غول‌پیکر آمده است.

تصویری از موضوعات علمی را نشان می‌دهد که تلسکوپ فضایی جیمز وب به آنها خواهد پرداخت. (اعتبار تصویر: NASA، ESA، Ann Feild (STScI))

 

داغ‌ترین کالا در نجوم این روزها زمان است – به ویژه زمان با استفاده از رصدخانه کاملاً جدید و فوق‌العاده قدرتمند ناسا.

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب، همچنین به عنوان JWST یا Webb شناخته می‌شود، در 25 دسامبر 2021 به فضا پرتاب شد و قرار است تا تابستان امسال رصدهای علمی را آغاز کند. ستاره‌شناسان مشتاقانه منتظر آن لحظه هستند: دانشمندان بر این باورند که حساسیت تلسکوپ و دید مادون قرمز به آنها داده‌هایی می دهد که به آنها کمک می‌کند اسرار بی‌شماری از کیهان را کشف کنند و هر داده، از هر ابزاری، برای ستاره‌شناسان بسیار مهم است. لاریسا مارکوارت، دکترای دکترا دانشجوی رشته نجوم در دانشگاه میشیگان گفت: “به عنوان یک ستاره‌شناس رصدی، من به نوعی با ساعت تلسکوپ زندگی می‌کنم یا می‌میرم.”. “اگر هیچ داده‌ای دریافت نمی‌کنید، قطعا مشکلی ایجاد شده است.”

 

مارکوارت یکی از 1173 پیشنهادی را در مورد استفاده از JWST رهبری کرد که دانشمندان سراسر جهان در نوامبر 2020 ارائه کردند. مارکوارت گفت: “از برخی جهات به اندازه سایر پیشنهادات ارسالی استرس‌زا نبود.”

 

مارکوارت و همکارانش می‌خواستند از JWST برای مطالعه سنگ‌هایی استفاده کنند که تقریباً در فاصله‌ای مشابه نپتون به دور خورشید می‌چرخند. دانشمندان این نوع سنگها را سیارکهای تروجان می‌نامند و معتقدند که آنها حاوی برخی از ابتدایی‌ترین مواد در منظومه شمسی هستند. در اکتبر گذشته، ناسا مأموریت لوسی را پرتاب کرد که به بررسی سیارکهای تروجان در مدار مشتری اختصاص داشت. اما برای همراهان نپتون، دانشمندان هنوز در حال مطالعه صخره‌ها از راه دور هستند.

 

و پیشنهاد مارکوارت، به نظر می‌رسد، یکی از 266 پروژه‌ای بود که زمان گرانبهای تلسکوپ را دریافت کردند. در طول اولین سال کار خود، JWST بیش از 24 ساعت را صرف مطالعه 9 تروجان مختلف نپتون خواهد کرد.

تصویر هنری از تلسکوپ فضایی جیمز وب در حال کار. (اعتبار تصویر: Northrop Grumman)

 

مارکوارت گفت: “این اجرام معمولاً بسیار کم نور هستند و بنابراین تلسکوپ زمینی وجود نداشت که بتواند این مشاهدات را انجام دهد.” بنابراین واقعاً باید از جیمز وب استفاده می‌کردیم وگرنه اصلاً نمی‌توانیم این پروژه را انجام دهیم.»

 

پروژه تروجان‌های نپتون یکی از 22 تحقیقی است که فرصت استفاده از JWST برای مطالعه اجرام منظومه شمسی را به دست آورد. تقریباً هر یک از این پروژه‌ها توسط یک ستاره‌شناس تمام عیار هدایت می‌شود. اما زمانی که تیم‌هایی از دانشمندان در حال ارزیابی سیل پیشنهادات برای استفاده از JWST در اولین سال آن بودند، هیچ‌کس نمی‌دانست چه کسی یک ستاره‌شناس شناخته شده و چه کسی، مانند مارکوارت، دانشجوی کارشناسی ارشد است.

 

این به لطف سیستمی به نام DAPR است که نام اعضای تیم را از نظر کارشناسان خبره پنهان می‌کند و بالعکس.

 

زمان تلسکوپ به چند دسته تقسیم می‌شود: مدتی به دانشمندانی می‌رسد که رصدخانه را به وجود آورده‌اند، مدتی برای فرصتهای لحظه آخری کنار گذاشته می‌شود که چیزی هیجان‌انگیز در آسمان ظاهر می‌شود. اما بخش عمده‌ای از زمان – 6000 ساعت در سال اول وب – به برنامه‌ای اختصاص می‌یابد که برنامه ناظر عمومی نامیده می‌شود که در آن دانشمندان از سراسر جهان از رصدخانه استفاده می‌کنند.

 

امسال، دانشمندان حدود 24500 ساعت درخواست کردند، بنابراین انتخاب کلیدی است. زمان ناظر عمومی با یک فرآیند دقیق تقسیم می‌شود که در آن بیش از دوازده پانل ناشناس از متخصصان پیشنهادها را بررسی می‌کنند تا تعیین کنند کدام باید در اولویت قرار گیرد.

 

موسسه علمی تلسکوپ فضایی (STScI) در بالتیمور چندین دهه است که این فرآیند را برای تلسکوپ فضایی هابل مدیریت می‌کند و اکنون همین کار را برای وب انجام می‌دهد. الساندرا آلویسی، رئیس دفتر مأموریت علمی در STScI گفت: «ما با یک فرآیند بسیار ساده‌تر شروع کردیم. ما معیارهای تعریف نشده‌ای نداشتیم، اگر آن را جالب، هیجان‌انگیز و متحول‌کننده می‌دانید، پیشنهاد را بر اساس مقیاس یک تا پنج امتیاز دهید.

تلسکوپ فضایی هابل در مداری به دور زمین دیده می‌شود. (اعتبار تصویر: ناسا)

 

رید گفت: «بسیاری از مردم می‌گفتند، خب، ما به نوعی فکر می‌کردیم که این اتفاق در حال وقوع است. فکر نمی‌کنم غیرمنتظره باشد، اما این واقعیت که خیلی واضح بود فکر می‌کنم چیزی شوکه کننده بود.»

تصویری از پشت 18 بخش آینه‌ای تلسکوپ فضایی جیمز وب در حال مونتاژ در اتاق ایزوله. (اعتبار تصویر: ناسا/کریس گان)

 

ستاره‌شناسان هنوز در حال یادگیری هستند که به فرآیند جدید اعتماد کنند، حتی زمانی که پیشنهادات آنها را رد می‌کند. مارکوارت گفت که در حالی که هیچ‌کس مستقیماً با او روبرو نشده است، او می‌داند که برخی از همکارانش ممکن است بی‌سر و صدا در توانایی او برای استفاده بهینه از 24 ساعت وقت ارزشمند JWST شک کنند.

 

مارکوارت گفت: “این احساس وجود دارد که “شما فقط زمان دارید زیرا آنها سعی می‌کنند افراد بیشتری را راه دهند که به حاشیه رانده شده‌اند.” اما من یک پروپوزال واقعاً خوب نوشتم؛ به همین دلیل وقت گرفتم. اتفاقاً نام من روی پروپوزال نبود تا نتوانند در مورد کارم فرضیات یا قضاوت اضافی بکنند.»

 

این همان فرصتی است که او می‌خواهد برای هر کسی مهیا باشد. مارکوارت گفت: «اگر می‌توانید رویاپردازی علمی کنید، پس فکر می‌کنم باید این شانس را داشته باشید که بتوانید آن را انجام دهید.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Want to use the James Webb Space Telescope? Here’s how scientists book time with the giant observatory.

By Meghan Bartels

https://www.space.com/james-webb-space-telescope-observing-time-anonymous

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *