چگونه تلسکوپ فضایی جیمز وب در فضا سلفی گرفت!!

 اولین تصویر منتشر شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب، بخشی از عکس ترکیبی را نشان می‌دهد که، در اوایل روند تراز کردن 18 بخش از آینه تلسکوپ فضایی جیمز وب، در 2 فوریه 2022 در طی 25 ساعت گرفته  شده است. (اعتبار تصویر: ناسا)

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب اولین تصاویر خود را از یک ستاره دور ثبت کرده است و دانشمندان مأموریت به وجد آمده‌اند.

 

امروز (11 فوریه)، ناسا از اولین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب، که نور ستارگان را برای اولین بار با استفاده از ابزار NIRCam خود رونمایی کرد (که در اصل دوربینی است که به تراز نگه داشتن بخش‌های آینه اصلی نیز کمک می‌کند) شناسایی کرده است.

 

لی فاینبرگ، مدیر المان تلسکوپ نوری وب در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در مریلند، امروز طی یک کنفرانس خبری گفت: «این تلسکوپ شگفت‌انگیز نه تنها بال‌های خود را باز کرده، بلکه اکنون چشمان خود را باز کرده است.

 

فاینبرگ افزود: «این اولین باری است که ما داده‌هایی از آینه‌هایی دریافت می‌کنیم که در واقع در گرانش صفر هستند و از نور ستاره برای روشن کردن آینه اولیه استفاده می‌کنیم.

 

مارسیا ریکه، محقق اصلی ابزار NIRCam و استاد نجوم دانشگاه آریزونا در توسان، در طی کنفرانس خبری گفت که اولین تصویر وب از آسمان در اوایل صبح روز 2 فوریه گرفته شد.

 

تصویری که در بالا می‌بینید، ستاره‌ای به نام HD 84406 را نشان می‌دهد. نور ستاره از طریق هر یک از 18 بخش آینه‌ای وب در آینه اصلی آن دیده می‌شود، بنابراین تصویر حاصل ترکیبی از 18 نقطه پراکنده درخشان را نشان می‌دهد.

 

فاینبرگ گفت: “این مرحله اولیه است که در آن هر بخش به عنوان یک تلسکوپ جداگانه در ترکیب با یک آینه ثانویه مشترک عمل می‌کند.”

 

توماس زوربوخن، معاون مدیر ناسا در اداره ماموریت علمی در توییتر گفت: «در حالی که وب در چند ماه آینده همسو می‌شود و تمرکز می‌کند، این 18 نقطه به آرامی به یک ستاره تبدیل می‌شوند.

 

طبق برنامه پیش می‌رود

برای ایجاد این تصویر، تیم باید میزان ناهماهنگی بخش‌های آینه را در نظر می‌گرفت که در آن زمان به آرامی و با دقت در یک راستا قرار می‌گیرند. مارشال پرین، معاون دانشمند تلسکوپ وب در مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور، در جریان کنفرانس خبری گفت: از آنجایی که همه بخش‌ها در یک جهت قرار نداشتند، “آن 18 نقطه نوری به طور بالقوه می‌توانند در آسمان پخش شوند.” .

 

این امر مستلزم این بود که تیم تصاویر زیادی از این منطقه از آسمان بگیرد تا نور ستاره را با تمام 18 بخش پیدا کند. پرین گفت که وب در این اولین مشاهده “در مجموع بیش از 1500 تصویر” گرفت.

 

پرین افزود: علاوه بر این، این فرآیند مستلزم این بود که “بسیاری از سیستم‌های وب برای اولین بار به عنوان رصدخانه عمل کنند.”

 

حتی در این تصویر اولیه، «نتایج اولیه بسیار شبیه شبیه‌سازی‌های ما هستند»، فاینبرگ گفت که این آزمایش NIRCam با پیش‌بینی‌ها مطابقت داشت، انتظارات را برآورده کرد و به نظر می‌رسد هیچ چیز اشتباهی پیش نمی‌رود.

 

فاینبرگ گفت: “در این مرحله، ما قادر به تجزیه و تحلیل چندین تصویر مهندسی شده‌ایم که به ما کمک می‌کند ترازها و آینه‌ها و سلول‌ها را درک کنیم و هیچ چیز نگران کننده‌ای نمی‌بینیم.”

 

این خبر خوبی است زیرا NIRCam یکی از ابزارهای علمی وب است، بنابراین اهمیت زیادی برای این مأموریت دارد.

 

ریکه گفت: در واقع، این بسیار حیاتی است که «ما دو نسخه دقیق از NIRCam ساختیم و آنها را پشت سر هم پیچ کردیم. ما دو برابر دید داریم که کمک بزرگی است.»

 

 

عدسی ویژه در تلسکوپ فضایی جیمز وب، ابزار NIRCam به تلسکوپ اجازه می‌دهد در فضا عکس سلفی بگیرد. (اعتبار تصویر: ناسا)

 

ما به تازگی اولین نمای نزدیک از تلسکوپ فضایی جیمز وب را در حال کار در اعماق فضا دیدیم.

 

یک عدسی ویژه در ابزار دوربین مادون قرمز نزدیک تلسکوپ (NIRCam) به مهندسان این امکان را می‌دهد تا نگاهی به هم‌ترازی آینه‌های وب بیاندازند و منظره جالبی از تلسکوپ بگیرد. مهندسان اکنون همچنین این اطمینان را دارند که NIRCam با موفقیت نور دریافت می‌کند که برای هدف نهایی آن یعنی کمک به تصویربرداری از اشیاء در فضا بسیار مهم است.

 

لی فاینبرگ، مدیر المان تلسکوپ نوری وب در مرکز فضایی گوددارد ناسا با بیان اینکه آزمایش روی زمین با دیودهای روشنایی انجام شد، گفت: “حتی زمانی که ما در هوستون آزمایش کردیم، نور ستاره‌ای را نداشتیم که آینه اصلی را در این پیکربندی روشن می‌کرد. بنابراین این سلفی در واقع یک چیز جدید برای ما بود.”

 

او اشاره کرد که عکس جدید NIRCam “تیم را شگفت زده کرد و این یکی از دلایلی است که فکر می‌کنم مردم می‌خواستند آن را به اشتراک بگذارند.”

 

تصویر جایزه! وقتی زمان فوکوس فرا می‌رسد، گاهی لازم است به خوبی به خود نگاه کنید. این «سلفی» که وب از آینه اصلی خود گرفته است توسط یک دوربین مهندسی که در بیرون نصب شده است، ثبت نشده است، بلکه با یک عدسی ویژه در دستگاه NIRCam آن گرفته شده است. #UnfoldTheUniverse pic.twitter.com/XtzCdktrCA 11 فوریه 2022

 

بیشتر ببین

ناسا روز جمعه (11 فوریه) در وبلاگ خود گفت که NIRCam قادر است از 18 بخش آینه اصلی عکس بگیرد و سلفی را برای اهداف مهندسی و تراز آینه گرفته است. تصویر یک بخش آینه درخشان را نشان می‌دهد که به یک ستاره درخشان اشاره می‌کند، در حالی که بقیه آینه هنوز در آن جهت قرار ندارند. مهندسان در حال جابجایی آینه‌ها برای مشاهدات علمی نهایی در چند ماه آینده هستند.

 

ناسا در مورد فرآیند هم‌ترازی گفت: «NIRCam تقریباً در تمام هم‌ترازی آینه‌های تلسکوپ استفاده خواهد شد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که NIRCam در حین ثبت این تصاویر مهندسی اولیه بسیار بالاتر از دمای ایده‌آل خود عمل می‌کند.

 

ناسا افزود: همانطور که وب به خنک شدن ادامه می‌دهد، تلسکوپ برای انجام کار آماده می‌شود. تلسکوپ برای کار در طول موجهای فروسرخ (جستجوگر گرما) طراحی شده است و بنابراین برای انجام این کار باید کاملاً خنک باشد.

 

موقعیت وب در نقطه لاگرانژ، آن را از گرمای خورشید و زمین دور نگه می‌دارد و یک آفتاب‌گیر مانع از افتادن تصادفی نور بر روی ابزار یا اپتیک تلسکوپ می‌شود.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

‘Holy cow!’ How the James Webb Space Telescope took a selfie in space

By Elizabeth Howell published about 10 hours ago

https://www.space.com/webb-telescope-space-selfie-nircam

 

The James Webb Space Telescope’s first images have scientists excited (and a bit relieved)

By Chelsea Gohd published about 16 hours ago

https://www.space.com/nasa-james-webb-space-telescope-first-images-excitement

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *