توضیحی ممکن برای تفاوت رنگ‌های آبی اورانوس و نپتون

شکل 1. تصویر ترکیبی HST/STIS و IRTF/SpeX طیف I/F با میانگین نصف‌النهار مرکزی اورانوس و نپتون با یکدیگر در مقایسه با طیف HST/STIS (0.3-1.0 میکرومتر و IRTF/SpeX (0.8-2.5 میکرومتر. اعتبار: https://arxiv.org/pdf/2201.04516.pdf

                                

تیمی از محققان وابسته به چندین موسسه در بریتانیا و ایالات متحده توضیحی ممکن برای تفاوت رنگ‌های آبی اورانوس و نپتون پیدا کرده‌اند.

 

سیاراتی مانند مریخ و مشتری مورد توجه زیادی از سوی جامعه علوم فضایی قرار گرفته‌اند، اما دو سیاره دیگر مورد توجه قرار نگرفته‌اند. در حال حاضر، تنها اطلاعاتی که دانشمندان در اختیار دارند، داده‌هایی است که بیش از 30 سال پیش از وویجرهای 1 و 2 و از تلسکوپ‌های اینجا روی زمین و در مدار فرستاده شده‌اند. در این تلاش جدید، محققان به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر دو سیاره بودند و به طور خاص تعیین کردند که چرا یکی از آنها رنگ آبی تیره تری نسبت به دیگری دارد.

 

کار محققان شامل جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های وویجر 1 و 2، چندین تلسکوپ زمینی و هابل بود. آنها مدلهایی ایجاد کردند که به احتمال زیاد نشان‌دهنده شرایط جوی در هر دو سیاره است. مدل‌ها نشان دادند که هر دو فشار اتمسفر تقریباً برابری دارند و هر دو دارای مقادیر زیادی سولفید هیدروژن، یخ و مواد فتوشیمیایی هستند. آنها همچنین نشان دادند که هر دو سیاره دارای یک لایه اتمسفر فوقانی مه آلود با فشار کمتر هستند. محققان پیشنهاد می‌کنند که مه برای هر دو سیاره توسط موادی در جو تولید می‌شود که به سمت بالا رانده می‌شوند تا جایی که متان متراکم شود. سپس آنها به دانه‌هایی تبدیل می‌شوند که منجر به تشکیل پوسته می‌شوند که تا زمانی که ذرات آنها آزاد شده و به عنوان بخشی از تشکیل ابر جدید استفاده می شوند.

وویجر 2 این عکس را از نپتون در سال 1989 گرفت. اعتبار: ناسا

 

این مدل همچنین نشان داد که اورانوس و نپتون هر دو آبی هستند جو اورانوس ضخیم‌تر از جو نپتون است، به همین دلیل است که نپتون کمی تیره‌تر از اورانوس است –زیرا متان نور آبی را منعکس می‌کند. محققان همچنین دریافتند که نپتون آنطور که قبلا تصور می شد دارای رنگ یکنواخت نیست. آنها نقاط تاریکی را پیدا کردند که به نظر آنها احتمالاً مواد بسیار غلیظ‌تری در لایه فوقانی جو هستند. آنها به این نتیجه رسیدند که علاوه بر ارائه داده‌های بیشتر در مورد اورانوس و نپتون، کار آنها می‌تواند به عنوان بستری برای مطالعه سیارات مشابهی که به دور ستارگان دیگر می‌چرخند نیز مورد استفاده قرار گیرد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

A possible explanation for the difference in the blue hues of Uranus and Neptune

by Bob Yirka , Phys.org FEBRUARY 1, 2022 

https://phys.org/news/2022-02-explanation-difference-blue-hues-uranus.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *