دهانه خارق‌العاده‌ای در مریخ به طرز عجیبی شبیه کنده درخت است!!

 (ESA/Roscosmos/CaSSIS)

 

فکر می‌کنید تصویر بالا کنده یک درخت است. دیدگاه خود را کمی تغییر دهید: چیزی که به آن نگاه می‌کنید بسیار بزرگتر از هر درختی است دهانه‌ای در سطح مریخ، که توسط یک برخورد عظیم به این شکل درآمده است.

 

حلقه‌هایی که از مرکز دهانه بیرون می‌آیند حلقه‌های درختی نیستند – اما همانطور که حلقه‌های درخت می‌توانند نگاهی اجمالی به تاریخچه یک درخت داشته باشند، این حلقه‌های دهانه نیز می‌توانند به ما در درک مریخ کمک کنند.

 

تصویر تازه منتشر شده در طول بهار در نیمکره شمالی مریخ، در 13 ژوئن 2021، توسط ابزار CaSSIS مدارگرد گازی ESA/Roscosmos ExoMars گرفته شده است.

 

با این حال، حتی در طول ماه‌های گرم‌تر، مریخ ممکن است بسیار سرد باشد. این دهانه در Acidalia Planitia احتمالاً در تمام طول سال مواد منجمد شده است و این ماده احتمالاً حاوی یخ آب است.

 

می‌دانیم که یخ آب چون ماده عجیبی است با سرد شدن منبسط می‌شود. همانطور که دما در مریخ نوسان می‌کند، موادی که سرشار از یخ آب در پایین دهانه تصویر هستند نیز منبسط و منقبض می‌شوند.

 

این انبساط و انقباض است که به طور مکرر اتفاق می‌افتد که الگوهای متحدالمرکزی را در کف دهانه ایجاد می‌کند که منجر به حلقه‌ها و در نتیجه توهم کنده درخت می‌شود.

 

این امر به نوبه خود می‌تواند به دانشمندان سیاره‌شناسی برای درک تاریخچه آب مریخ کمک کند. در موقعیت دهانه امروز، در عرض جغرافیایی 51.9 درجه، هوا برای تشکیل رسوبات یخ آب بسیار گرم است.

 

با این حال، در حالی که مریخ درست مانند زمین، دارای فصول به دلیل کج محوری است، چیز دیگری نیز دارد. زاویه انحراف محوری مریخ در بازه‌های زمانی طولانی – صدها هزار تا میلیون‌ها سال – به طور چشمگیری تغییر می‌کند.

 

این  امر نشان می‌دهد که رسوبات در پایین دهانه در نقطه‌ای در گذشته، زمانی ایجاد شده‌اند که شیب محور مریخ اجازه می‌داد تا رسوبات یخ آب در عرضهای جغرافیایی پایینتری از مکان امروزی تشکیل شوند.

 

درک تاریخچه آب در مریخ یکی از برجسته‌ترین اهداف مطالعه سیاره سرخ است. این مطالعه نه تنها بینشی در مورد قابلیت سکونت سیاره به دست می‌دهد، بلکه اطلاعات مهمی را در اختیار ما قرار می‌دهد که به برنامه‌ریزی ماموریت‌های باخدمه و بدون خدمه آینده به مریخ کمک می‌کند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

 

منبع:

This Stupendous Crater on Mars Looks Eerily Like a Tree Stump

MICHELLE STARR 31 JANUARY 2022

https://www.sciencealert.com/tree-rings-in-an-impact-crater-on-mars-reveal-fascinating-geological-processes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *