اولین ستاره هدف تلسکوپ فضایی جیمز وب در آبگردان بزرگ قرار دارد!!

 

آبگردان بزرگ بخشی از صورت فلکی دب اکبر است. ستاره HD 84406 در صورت فلکی دب اکبر و در نزدیکی آبگردان بزرگ قرار دارد.

اولین هدف تلسکوپ فضایی جیمز وب، ستاره‌ای به نام HD 84406، در صورت فلکی دب اکبر، نزدیک آبگردان بزرگ قرار دارد.

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب چشمان خود را به سمت دب‌اکبر دوخته است. اگرچه این فضاپیما هنوز چند ماه تا آغاز مشاهدات علمی رسمی خود فاصله دارد، یک ستاره خاص به نام HD 84406 به زودی مورد توجه جیمز وب قرار خواهد گرفت.

 

مقامات ناسا روز جمعه (28 ژانویه) از طریق حساب رسمی توییتر JWST در توییتی نوشتند: “نور ستاره، ستاره درخشان… اولین ستاره‌ای که وب خواهد دید HD 84406، ستاره‌ای شبیه به خورشید در فاصله 260 سال نوری از ما می‌باشد.”

 

HD 84406 در صورت فلکی دب‌اکبر قرار دارد که در زبان لاتین به معنای “خرس بزرگ” است. صورتواره دب‌اکبر (یا الگوی ستاره‌ای) در واقع بخشی از این صورت فلکی است و دم این جانور پشمالو است. قدر بصری این ستاره حدود 6.9 است که برای دیدن با چشم غیرمسلح بسیار کم نور است. برای دیدن ستاره، به یک تلسکوپ یا دوربین دوچشمی پرقدرت نیاز دارید.

ستاره HD 84406 در اینجا با یک دایره قرمز علامت‌گذاری شده است. (اعتبار تصویر: SkySafari)

 

اکنون که وب به مقصد نهایی خود در فضا رسیده است، تیم مأموریت تلسکوپ فضایی نسل بعدی را برای رصد آماده می‌کند. بر اساس این توییت، نقطه روشنی مانند HD 84406 هدف مفیدی را فراهم می‌کند که به وسیله آن تیم می‌تواند آینه‌های لانه زنبوری شکل وب را تراز کند و شروع به جمع‌آوری داده‌های مهندسی کند.

 

این ستاره برای این هدف خاص نقش مهمی ایفا خواهد کرد، اما پس از شروع رسمی پروژه‌های علمی خود توسط رصدخانه مورد مطالعه قرار نخواهد گرفت.

 

با توجه به اینکه “HD 84406 زمانی که تلسکوپ شروع به تمرکز کند برای مطالعه با وب بسیار درخشان خواهد بود. اما در حال حاضر، این هدف عالی برای شروع جستجوی ما برای فوتون است، جستجویی که ما را به جهان دور هدایت می‌کند.” یک پست وبلاگ ناسا که در روز پنجشنبه (27 ژانویه) توسط جاناتان گاردنر، معاون دانشمند ارشد پروژه وب از مرکز پرواز فضایی گوددارد ناسا، و الکساندرا لاکوود، دانشمند پروژه ارتباطات علمی وب در موسسه علمی تلسکوپ فضایی نوشته شده است.

 

علاوه بر اینکه وب خود را در جایگاه رصدی قرار می‌دهد، این هفته پیشرفت مهم دیگری را برای وب رقم زده است. طبق این پست وبلاگ، تیم آنتن با بهره بالا وب را نیز روشن کرده است، کانالی که “نرخ داده بسیار بالاتری” برای تجزیه و تحلیل اخترشناسان برای دانلود تصاویر علمی و داده‌ها ارائه می‌کند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

The James Webb Space Telescope’s 1st target star is in the Big Dipper. Here’s where to see it.

By Doris Elin Urrutia

https://www.space.com/james-webb-space-telescope-first-target-star

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *