آینده تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا پس از سفر نزدیک به میلیون مایلی آن به مقصد چیست؟

 

 

انتظار می‌رود عملیات علمی در اواخر ژوئن یا اوایل جولای آغاز شود.

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا که در تصویر هنری در اینجا دیده می‌شود، در مقصد نهایی خود در فاصله نزدیک به 1 میلیون مایلی زمین قرار دارد. (اعتبار تصویر: ESA)

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا به مقصد خود در اعماق فضا رسیده است، اما هنوز مدتی طول می‌کشد تا رصدخانه 10 بیلیون دلاری کار علمی خود را آغاز کند.

 

روز دوشنبه (24 ژانویه)، وب در مدار زمین-خورشید نقطه لاگرانژ 2، یک نقطه پایدار گرانشی در فضا در حدود 930000 مایلی (1.5 میلیون کیلومتر) سیاره ما، قرار گرفت و به سفر یک ماهه رصدخانه پایان داد، اما هنوز کارهای زیادی تا قبل از اینکه وب به کار مشغول شود، وجود دارد.

 

امبر استراون، معاون دانشمند پروژه برای ارتباطات علمی وب، در جریان یک رویداد وب پخش اینترنتی در روز دوشنبه گفت: “انتظار داریم اولین تصاویر علمی از JWST در حدود پنج ماه آینده به زمین بازگردد.”

 

استراون که در مرکز پروازهای فضایی گوددارد ناسا در گرین‌بلت مریلند مستقر است، افزود: «پس هیجان‌زده باشید و برای تصاویری آماده شوید که در تابستان امسال به زمین برمی‌گردند».

 

تیم وب در پنج ماه آینده روی دو وظیفه اصلی کار خواهد کرد. اولین مورد تراز کردن دقیق 18 بخش شش ضلعی است که آینه اصلی وب با عرض 21.3 فوت (6.5 متر) را تشکیل می‌دهد، روندی دقیق که حدود سه ماه طول می‌کشد. سطح جمع‌آوری نور حاصل باید تقریباً مناسب باشد تا وب به درستی کار کند.

 

انتظار می‌رود که هم‌ترازی بخش آینه‌ای هفته آینده، پس از سرد شدن اپتیک وب و ابزارهای مرتبط با آن، آغاز شود تا این کار ادامه یابد. وب برای مشاهده کیهان در نور مادون قرمز – طول‌موج‌هایی که به عنوان گرما احساس می‌کنیم – بهینه شده است – بنابراین همه چیز روی آن طوری طراحی شده است که در دماهای بسیار سرد کار کند.

 

برای هدایت هم‌ترازی آینه، تیم وب هر یک از 18 بخش اصلی آینه را بر روی یک ستاره درخشان و دور متمرکز خواهد کرد و آنها قبلاً این هدف را انتخاب کرده‌اند – ستاره‌ای شبیه به خورشید، معروف به HD 84406 که بخشی از صورت فلکی خرس بزرگ است.

 

لی فاینبرگ، مدیر عنصر تلسکوپ نوری وب در گوددارد ناسا، روز دوشنبه در یک رویداد پخش اینترنتی متفاوت گفت: “این دقیقاً نزدیک صورتواره آبگردان صورت فلکی دب اکبر است.” “شما نمی‌توانید آن را کاملاً با چشم غیرمسلح خود ببینید، اما  می‌توانید با دوربین دوچشمی ببینید.”

 

پس از تنظیم آینه اولیه، تیم وب آن را با آینه ثانویه با عرض 2.4 فوت (0.74 متر) تراز می‌کند که به این دلیل نامگذاری شده است زیرا این دومین سطحی است که فوتون‌ها در راه خود به چهار ابزار علمی رصدخانه برخورد می‌کنند. اعضای تیم گفتند که این نقطه عطف پایان کاری آینه اصلی خواهد بود.

 

اما ابزارهای وب همچنان نیاز به بررسی و کالیبره شدن دارند که این نیز فعالیتی زمان‌بر است. این تیم انتظار دارد همه چیز را انجام دهد و بنابراین آماده است تا چشمان فوق تیز تلسکوپ را تا اواخر ژوئن یا اوایل جولای به طور جدی باز کند و رصدخانه در آن نقطه با زمین برخورد خواهد کرد. استراون گفت که اولین سال مشاهدات علمی قبلاً برنامه‌ریزی شده است.

 

او گفت: “ما به اجرام در منظومه شمسی خودمان، تا جستجوی اولین کهکشان‌هایی که پس از انفجار بزرگ متولد شده‌اند و همه چیز در زمان و مکان بین آن‌ها نگاه خواهیم کرد.” “خیلی عالی خواهد بود.”

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

What’s next for NASA’s James Webb Space Telescope after its nearly million-mile journey to destination

By Mike Wall

https://www.space.com/james-webb-space-telescope-l2-arrival-next-steps

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *