برترین داستان‌های فضایی هفته!

هلیکوپتر مریخی ناسا با اولین تاخیر آب و هوایی خود مواجه می‌شود، خورشید شراره‌ای در سطح متوسط ​​منتشر می‌کند و فوران آتشفشانی تونگا ابر قارچی خیره‌کننده‌ای را تولید می‌کند که از فضا قابل مشاهده است. این‌ها برخی از برترین داستان‌های این هفته هستند.

 

1ـ ابر قارچی فوران آتشفشانی تونگا از فضا دیده می‌شود

ماهواره NOAA GOES West این منظره خیره کننده از فوران انفجاری آتشفشان هونگا تونگا-هونگا هااپای، واقع در پادشاهی تونگا در اقیانوس آرام جنوبی را در 15 ژانویه 2022 ثبت کرد. (اعتبار تصویر: NOAA)

 

ماهواره‌های رصد زمین فیلم‌های خیره‌کننده‌ای از فوران آتشفشانی عظیم و پیامدهای آن در اقیانوس آرام جنوبی ثبت کردند. در 15 ژانویه، جزیره خالی از سکنه Hunga Tonga-Hunga Ha’apai پادشاهی تونگا توسط یک آتشفشان زیر آب تکه تکه شد. این فوران یکی از مهم‌ترین فوران‌های تاریخ معاصر بود و یک ابر قارچی غول‌پیکر از خاکستر تولید کرد که تا ارتفاعات فوق‌العاده‌ای در جو زمین پرتاب شد. این فوران همچنین باعث ایجاد سونامی خطرناک در اقیانوس آرام شد.

 

2ـ خورشید یک شراره در سطح متوسط ​​آزاد می‌کند!!

رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا یک شراره خورشیدی را در 20 ژانویه 2022 مشاهده کرد. (اعتبار تصویر: NASA/SDO)

 

یک شراره سطح متوسط ​​روز پنجشنبه (20 ژانویه) از خورشید فوران کرد و رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا (SDO) فیلمی از این رویداد انفجاری گرفت. اگر رو به سیاره ما بود، شراره به اندازه کافی قوی بود که به طور بالقوه باعث خاموشی رادیویی در زمین می‌شد، اما فوران در واقع در لبه قرص خورشیدی رخ داد.

 

3ـ تمام آینه‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب مستقر شده‌اند!!

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا که در تصویر هنری در اینجا دیده می‌شود، آخرین بخش آینه‌ای اولیه خود را در 8 ژانویه 2022 به کار برد که نقطه عطفی برای مأموریتش برای مطالعه جهان است. (اعتبار تصویر: ناسا)

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) اکنون تمام 18 بخش آینه‌ای اولیه خود را به طور کامل مستقر کرده است و آن را یک قدم به شروع رصدهای خود از کیهان نزدیکتر می‌کند. این کار در 12 ژانویه آغاز شد و اکنون که آینه‌ها مستقر شده‌اند، گام بعدی تنظیم دقیق موقعیت هر آینه است. JWST هفته آینده (25 ژانویه) یک ماه را در فضا جشن خواهد گرفت.

 

4ـ پنتاگون دفتر جدیدی را برای مطالعه رویت یوفو راه‌اندازی کرد!!

عکس معروفی که توسط یک کارمند دولتی از یک پدیده هوایی ناشناس بر فراز مرکز توسعه هوایی هولومان در 16 اکتبر 1957 گرفته شده است. این شی ممکن است فناوری مخفی ایالات متحده باشد. (اعتبار تصویر: Bettmann/Getty Images)

 

قانون مجوز دفاع ملی در دسامبر گذشته تصویب شد. این سازمان خواستار ایجاد دفتر جدیدی در پنتاگون شد که در مورد مشاهده اشیاء پرنده ناشناس (UFO) تحقیق کند. موضوع “پدیده‌های هوایی ناشناس” در سال‌های اخیر پس از انتشار فیلم‌های ویدئویی ارتش ایالات متحده مورد توجه مجدد قرار گرفته است که حرکت اشیاء با سرعت غیرممکن را نشان می‌دهد.

 

5ـ لایحه اجاره ناسا به قانون رای‌گیری رسید!!

نشان معروف ناسا (اعتبار تصویر: ناسا)

 

«آزادی رأی: قانون جان آر. لوئیس هفته گذشته توسط مجلس نمایندگان تصویب شد، اما روز چهارشنبه (19 ژانویه) توسط سنا مسدود شد. به گزارش اسپیس نیوز، در واقع به عنوان یک لایحه دارایی ناسا آغاز شد که به آژانس فضایی اجازه می‌داد تا امکانات خود را به شرکت‌ها اجاره دهد.

 

6ـ با XO-3b آشنا شوید: سیاره فراخورشیدی سوزان یا ستاره شکست خورده

تصویر هنری از سیاره XO-3b در مداری غیرعادی به دور ستاره‌اش.

(اعتبار تصویر: NASA/JPL-Caltech/R. Hurt (IPAC))

 

بر اساس تحقیقات جدیدی که در دسامبر گذشته منتشر شد، یک سیاره بیگانه عجیب و غریب تقریباً به اندازه مشتری، فصول بسیار شدیدی را پشت سر می‌گذارد. این سیاره که XO-3b نام دارد بسیار داغ است و این ممکن است به این دلیل باشد که گرانش ستاره مادر روی آن کشیده شده است. توضیح دیگر این است که این سیاره فراخورشیدی اصلا یک سیاره نیست، بلکه یک ستاره شکست خورده به نام کوتوله قهوه‌ای است.

 

7ـ موشک ULA Atlas V دو ماهواره تجسسی نیروی فضایی را پرتاب کرد!!

یک موشک اتحاد پرتاب متحد اطلس V دو ماهواره برنامه آگاهی موقعیت فضایی ژئوسنکرون را برای نیروی فضایی ایالات متحده در 21 ژانویه 2022 پرتاب کرد. (اعتبار تصویر: ULA)

 

بعدازظهر جمعه (21 ژانویه)، یک موشک اطلس V اتحاد پرتاب متحد (ULA) از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا به پرواز درآمد. دو ماهواره یکسان برنامه آگاهی موقعیت فضایی ژئوسنکرون (GSSAP) با این Atlas V به فضا رفتند و مقصد نهایی آنها حدود 22300 مایل (36000 کیلومتر) بالاتر از خط استوای زمین است. نمایندگان ULA در شرح ماموریت خود نوشتند: ماهواره‌های GSSAP “خدمات نظارت همسایگی را در مدار زمین ژئوسنکرون (GEO) ارائه می‌کنند و ایمنی پرواز را برای همه کشورهای فضایی فعال در آن مدار بهبود می‌بخشند.

 

8ـ چین اولین پرتاب خود را در سال 2022 انجام می‌دهد

یک موشک چینی Long March 2D حامل شیان 13 از مرکز پرتاب ماهواره تایوان بلند می‌شود. (اعتبار تصویر: دوربین مدار بسته)

 

چین اولین پرتاب سال خود را در روز سه شنبه (17 ژانویه) انجام داد. اداره ملی فضایی چین (CNAS) اعلام کرد که ماهواره آزمایشی شیان-13 که روز سه شنبه با پرتاب موشک Long March 2D به فضا رفت، با موفقیت به مدار از پیش تعیین شده خود فرستاده شد. به گزارش اسپیس‌نیوز، شیان-13 اکنون در مداری نزدیک به قطب در فاصله تقریباً 221 مایلی و 805 مایلی (357 کیلومتری و 1297 کیلومتری) بالای زمین قرار دارد.

 

9ـ تلسکوپ فضایی ناسا که انفجارهای پرتو گاما را مطالعه می‌کند در حالت ایمن قرار دارد!!

تصویری از رصدخانه نیل گرلز سوئیفت. (اعتبار تصویر: ناسا)

 

رصدخانه سوئیفت نیل گرلز ناسا اکنون در حالت ایمن است و کار علمی خود را متوقف کرده است. وقفه ماموریت ممکن است به دلیل چرخ معیوب تلسکوپ فضایی باشد. این فضاپیما برای مطالعه انفجارهای پرتو گاما، انفجارهای کوتاه اما بسیار پرانرژی طراحی شده است که درخشان‌ترین رویدادها را در جهان ایجاد می‌کند.

 

10ـ هلیکوپتر مریخی ناسا با اولین تاخیر آب و هوایی خود مواجه شد

تصاویر به‌دست‌آمده در 9 ژانویه 2022 از ابزار تصویرگر رنگی مریخ در مدارگرد شناسایی مریخ ناسا برای ایجاد این نمای که حضور یک طوفان گرد و غبار منطقه‌ای را نشان می‌دهد که محل مریخ‌نورد پشتکار و هلیکوپتر مریخی نبوغ (دایره سفید) را پنهان می‌کند. (اعتبار تصویر: NASA/JPL-Caltech/MSSS)

 

هلیکوپتر نبوغ ناسا قرار بود نوزدهمین پرواز خود را در اوایل ماه جاری بر روی مریخ انجام دهد. با این حال، تیم ماموریت به دلیل یک طوفان گرد و غبار محلی قوی، سفر 5 ژانویه را متوقف کرد. به گفته اعضای تیم ماموریت، این رویداد نبوغ را در معرض خطر بیشتری برای شکست پروازهایش قرار می‌داد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

The top space stories of the week!

By Doris Elin Urrutia published about 2 hours ago

https://www.space.com/36316-the-most-amazing-space-stories-of-the-week.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *