پس از فوران انفجاری آتشفشان زیرآبی، سونامی 4 فوتی به تونگا رسید!!

 

 

این انفجار خاکستر و بخار را بیش از 12 مایل به هوا فرستاد.

ماهواره NOAA GOES West فوران انفجاری آتشفشان Hunga Tonga Hunga Ha’apai را ثبت کرد که در پادشاهی تونگا در اقیانوس آرام جنوبی واقع شده است. (اعتبار تصویر: NOAA GOES West)

 

براساس گزارشهای خبری، سونامی ناشی از فوران انفجاری آتشفشان زیرآبی تونگا در اقیانوس آرام، روز شنبه (15 ژانویه) خط ساحلی این کشور در اقیانوس آرام را درنوردید و ساکنان به سمت مناطق بالاتر هجوم بردند.

 

بر اساس گزارش ها، سونامی 1.2 متری، به پایتخت تونگا، نوکوآلوفا  را درنوردید که در حدود 40 مایلی (65 کیلومتری) جنوب آتشفشان زیر آب قرار دارد.

 

به گزارش آسوشیتدپرس، هیچ گزارشی در مورد خسارت گزارش نشده است، زیرا ارتباط پس از فوران قطع شد. اما یکی از ساکنان محلی گفت که او در حال تهیه شام ​​بود که حدود ساعت 7 بعد از ظهر شنبه به وقت محلی تاوفا به  Stuff.co.nz صدای فوران را شنید. یک خبرگزاری نیوزلندی گفت: (این حادثه ) ‘وحشتناک بود، زمین می‌لرزید، خانه‌ی ما می‌لرزید. امواج در حال آمدن بود، برادر کوچکترم فکر می‌کرد بمبی در نزدیکی منفجر شده است.’

 

چنین انفجارهای شدیدی پتانسیل ایجاد سونامی دور از منبع را دارند. در واقع، اخطار سونامی برای سواحل اقیانوس آرام و هاوایی ایالات متحده در حال اجرا بود و مقامات به مردم توصیه کردند از نزدیکی به سواحل و خط ساحلی خودداری کنند. به گزارش نیویورک تایمز، سرویس هواشناسی تونگا هشدار سونامی برای فیجی و ساموآ را صادر کرد.

دوربین ماهواره‌ای خاکستر آتشفشانی و گاز دی اکسید گوگرد را نشان می‌دهد. (اعتبار تصویر: NOAA)

 

به گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) مقامات محلی گفتند که فوران قدرتمند زیر آب شعاع 161.5 مایلی (260 کیلومتری) داشت و خاکستر، بخار و گاز را بیش از 12 مایل (20 کیلومتر) به هوا فرستاد. NOAA گفت که فوران این آتشفشان هفت برابر قوی‌تر از آخرین فوران همان آتشفشان در 20 دسامبر 2021 بود.

 

شین کرونین، یک آتشفشان‌شناس در دانشگاه اوکلند به بی‌بی‌سی گفت: «این یک رویداد بسیار بزرگ است – حداقل یکی از مهم‌ترین فوران‌های دهه گذشته است.

 

مترجم: مرتضی نادری فرد

منبع:

4-foot tsunami hits Tonga after explosive eruption of underwater volcano

By Jeanna Bryner 

https://www.space.com/tonga-tsunami-underwater-volcano-eruption

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *