ماموریت پاندورا برای مطالعه ستارگان و سیارات فراخورشیدی!!

تصویری از پاندورا که جو یک سیاره فراخورشیدی را هنگام عبور از مقابل ستاره میزبانش با استفاده از طیف‌سنجی گذر مطالعه می‌کند. LLNL ساخت ماهواره کوچکی را آغاز خواهد کرد که اخیراً برای ادامه پرواز پس از یک مطالعه مفهومی تأیید شده است. اعتبار: LLNL، مرکز پرواز فضایی گوددارد ناسا

 

ماموریت پاندورا که توسط یک آزمایشگاه ملی و مرکز پروازی ناسا رهبری می‌شود، یک گام مهم در مسیر خود برای مطالعه ستارگان و سیارات خارج از منظومه شمسی یا سیارات فراخورشیدی را پشت سر گذاشته است.

 

پس از گزارش موفقیت‌آمیز مطالعه مفهومی و بررسی الزامات سیستم، ناسا این ماموریت را برای ادامه پرواز تأیید کرد. آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور (LLNL) و مرکز پرواز فضایی گوددارد ناسا (GSFC) به عنوان بخشی از برنامه جدید پیشگامان اخترفیزیک ناسا، با LLNL رهبری مدیریت پروژه و ناسا GSFC رهبری علم را بر عهده دارند.

 

این مأموریت تقریباً 20 ستاره و سیاره فراخورشیدی را با تجزیه و تحلیل نور ستاره‌ای که از جو سیارات فراخورشیدی می‌گذرد، با استفاده از تکنیکی به نام طیف‌سنجی گذر مطالعه خواهد کرد.

 

پاندورا سیگنال‌ها را از هم جدا می‌کند تا بفهمد کدام یک از اتمسفر سیارات فراخورشیدی و کدام از لکه‌های ستاره‌ای هستند، پدیده‌های ستاره‌ای که شبیه لکه‌های خورشیدی هستند و می‌توانند داده‌ها را آلوده کنند. گره‌گشایی آسمانی تأثیر ناهمگونی‌های ستاره‌ای بر داده‌های سیاره فراخورشیدی به‌دست‌آمده با تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا (JWST) را که در روز کریسمس به فضا پرتاب شد، بررسی و کاهش می‌دهد.

 

پیت سوپسینسکاس، مدیر پروژه LLNL گفت: «ما برای ساخت تلسکوپی که مکمل رصدخانه‌های بزرگی مانند JWST باشد، هیجان زده هستیم.

 

طی 21 ماه آینده، پاندورا مفهوم ماموریت خود را تکمیل خواهد کرد و نشان خواهد داد که تلسکوپ نیم متری آن برای پرواز آماده است. این مأموریت از تجربه و قابلیت‌های LLNL در طراحی اپتیک، ساخت و ماهواره‌های کوچک استفاده می‌کند.

 

بن باهنی، رهبر برنامه علوم و امنیت فضایی LLNL گفت: «این یک گام بزرگ است، زیرا پاندورا در عین اینکه یک ماهواره کوچک است، علم تاثیرگذاری را برای برنامه اخترفیزیک ناسا ارائه خواهد کرد و ما این کار را به نحو احسن، زیر محدودیتهای بودجه بی‌سابقه برای علم انجام می‌دهیم.

 

پاندورا بخشی از برنامه پیشگامان اخترفیزیک ناسا است که بر ماموریت‌های کوچک، کم‌هزینه و در عین حال جاه‌طلبانه برای باز کردن اسرار جدید از کیهان تمرکز دارد. این ماموریت با سقف هزینه 20 میلیون دلاری توسعه خواهد یافت. ادغام طراحی تلسکوپ آلومینیومی برنامه علوم و امنیت فضایی LLNL با محصولات تجاری به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

 

پاندورا توسط الیزا کوینتانا، محقق اصلی GSFC، و Supsinskas در LLNL هدایت می‌شود. محققین مشترک ناسا ایمز و چندین دانشگاه به این پروژه کمکهای علمی خواهند کرد. انتظار می‌رود در اواخر سال 2024 یا اوایل سال 2025 عرضه شود.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Pandora mission to study stars and exoplanets continues toward flight

by Kassandra Bell, Lawrence Livermore National Laboratory JANUARY 12, 2022

https://phys.org/news/2022-01-pandora-mission-stars-exoplanets-flight.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *