سیاهچاله مرکز کهکشان راه شیری آشفته و غیرقابل پیش‌بینی است!!

 

 

این تصویر پرتو ایکس از مرکز کهکشانی، تمام مشاهدات سوئیفت از سال 2006 تا 2013 را با هم ادغام می‌کند. Sagittarius A* در مرکز است. پرتوهای ایکس با انرژی کم (300 تا 1500 الکترون ولت) قرمز به نظر می‌رسند. سبزها دارای انرژی متوسط ​​(1500 تا 3000 eV) هستند. آبی پرانرژی است (3000 تا 10000 eV). اعتبار: NASA/Swift/N. Degenaar

 

یک تیم بین‌المللی از محققان به رهبری دانشجوی کارشناسی ارشد الکسیس آندرس دریافته‌اند که سیاهچاله در مرکز کهکشان ما، Sagittarius A*، نه تنها روز به روز به طور نامنظم شعله‌ور می‌شود، بلکه در درازمدت نیز این چنین است. این تیم برای رسیدن به این نتیجه، داده‌های 15 ساله را تجزیه و تحلیل کرد. این تحقیق توسط آندرس در سال 2019 زمانی که او دانشجوی تابستانی در دانشگاه آمستردام بود آغاز شد. در سالهای بعد، او به تحقیقات خود ادامه داد که اکنون در ماهنامه‌های انجمن سلطنتی نجوم منتشر می‌شود.

 

Sagittarius A* یک منبع قوی از رادیو، اشعه ایکس و پرتوهای گاما است (نور مرئی توسط گاز و غبار مداخله‌گر مسدود می‌شود). ستاره‌شناسان برای دهه‌ها می‌دانستند که قوس A* هر روز چشمک می‌زند و انفجارهایی از تابش ساطع می‌کند که ده تا صد برابر روشن‌تر از سیگنال‌های معمولی مشاهده شده از سیاهچاله است.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این شعله‌های مرموز، تیم منجمان به رهبری آندرس، الگوهایی را در 15 سال داده‌های موجود توسط رصدخانه سوئیفت نیل گرلز ناسا، ماهواره ‌ی در مدار زمین جستجو کردند که به تشخیص انفجارهای پرتو گاما اختصاص داده شده بود. رصدخانه سوئیفت از سال 2006 پرتوهای گاما را از سیاهچاله رصد می‌کند. تجزیه و تحلیل داده‌ها سطوح بالایی از فعالیت را از سال 2006 تا 2008 نشان می‌دهد، با کاهش شدید فعالیت برای چهار سال آینده. پس از سال 2012، فرکانس شعله‌ها دوباره افزایش یافت – محققان در تشخیص یک الگوی مشکل داشتند.

 

در چند سال آینده، تیم اخترشناسان انتظار دارند داده‌های کافی جمع‌آوری کنند تا بتوانند رد کنند که آیا تغییرات در شراره‌های کمان A* به دلیل عبور ابرها یا ستاره‌های گازی است یا اینکه چیز دیگری می‌تواند فعالیت نامنظم مشاهده‌شده از سیاهچاله مرکزی کهکشان ما را توضیح دهد.

 

دکتر ناتالی دگنار، یکی از نویسندگان و سرپرست قبلی آندرس، دکتر ناتالی دگنار، همچنین در دانشگاه آمستردام، می‌گوید: مجموعه داده‌های طولانی رصدخانه سوئیفت تصادفی نبوده است. با درخواست او برای این اندازه‌گیری‌های خاص از ماهواره سوئیفت زمانی موافقت شد که وی دانشجوی دکترا بود. “از آن زمان، من به طور منظم برای زمان مشاهده بیشتر درخواست داده‌ام. این یک برنامه مشاهده بسیار ویژه است که به ما امکان می‌دهد تحقیقات زیادی انجام دهیم.”

 

دکتر جاکوب وان دن ایجندن، یکی از نویسندگان، از دانشگاه آکسفورد، در مورد یافته‌های این تیم توضیح می‌دهد: “چگونگی وقوع شعله‌ها دقیقاً نامشخص است. قبلاً تصور می‌شد که پس از عبور ابرهای گازی یا ستارگان از کنار سیاه‌چاله، شراره‌های بیشتری دنبال می‌شوند. اما هنوز هیچ مدرکی برای آن وجود ندارد و ما هنوز نمی‌توانیم این فرضیه را تأیید کنیم که خواص مغناطیسی گاز اطراف نیز در این مورد نقش دارد.»

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Black hole at center of Milky Way unpredictable and chaotic

by Royal Astronomical Society JANUARY 12, 2022

https://phys.org/news/2022-01-black-hole-center-milky-unpredictable.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *