تلسکوپ فضایی هابل کهکشان مارپیچی تنهایی را رصد کرد!!

 

 

اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل ناسا/ESA تصویری با جزئیات فوق‌العاده از کهکشان مارپیچی UGC 9391 تهیه کرده‌اند.

این تصویر هابل UGC 9391 را نشان می‌دهد، کهکشانی مارپیچی در فاصله 120 میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی اژدها قرار دارد. اعتبار تصویر: NASA / ESA / Hubble / Riess et al.

 

UGC 9391 تقریباً در فاصله 120 میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی اژدها قرار دارد.

 

این کهکشان که با نام‌های DDO 193، LEDA 52091 و SDSS J143437.01+592016.1 نیز شناخته می‌شود، عضو هیچ گروهی از کهکشان‌ها نیست و با سرعت 1939 کیلومتر بر ثانیه (1205 مایل بر ثانیه) از کهکشان راه شیری دور می‌شود.

 

اخترشناسان هابل می‌گویند: «بازوهای مارپیچی ستاره‌دار UGC 9391 در انزوای فوق‌العاده‌ای در برابر پس‌زمینه‌ای از کهکشان‌های دور قرار گرفته‌اند که به لطف فواصل بسیار زیادشان از زمین، تنها به ‌صورت لکه‌های نامشخص قابل مشاهده هستند».

 

آن‌ها افزودند: «این تصویر همچنین دارای ستاره‌های بسیار درخشان‌تر پیش‌زمینه نزدیک‌تر به خانه است».

 

تصویر رنگی UGC 9391 از مشاهدات مادون قرمز، نوری و فرابنفش از دوربین میدان وسیع هابل 3 (WFC3) تشکیل شده است.

 

از چهار فیلتر برای نمونه‌برداری از طول‌موج‌های مختلف استفاده شد. رنگ از تخصیص رنگ‌های مختلف به هر تصویر تک رنگ مرتبط با یک فیلتر منفرد حاصل می‌شود.

 

محققان می‌گویند: «این تصویر از مجموعه‌ای از مشاهدات هابل است که ما از آن برای ساختن «نردبان فاصله کیهانی» استفاده می‌کنیم – مجموعه‌ای از اندازه‌گیری‌های متصل که امکان تعیین فاصله تا دورترین اجرام نجومی را فراهم می‌کند.

 

فواصل نجومی فقط برای اجرام نسبتاً نزدیک – نزدیکتر از 3000 سال نوری یا بیشتر – مستقیماً قابل اندازه‌گیری هستند.

 

برای فواصل فراتر از این، ما بر مجموعه‌ای از همبستگی‌های اندازه‌گیری شده تکیه می‌کنیم که نسبت به اجسام مجاور کالیبره شده‌اند.»

 

آنها گفتند: “UGC 9391 با ارائه یک آزمایشگاه طبیعی که در آن دو تکنیک اندازه گیری – انفجارهای ابرنواختر و متغیرهای قیفاووسی” را با هم مقایسه می کنیم، به ما کمک کرد تا تخمین فاصله خود را بهبود ببخشیم.

 

بهبود دقت اندازه‌گیری‌های فاصله به ما کمک می‌کند تا سرعت انبساط کیهان را کمی کنیم که یکی از اهداف کلیدی علم هابل می‌باشد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Hubble Space Telescope Views Lonely Spiral Galaxy

Dec 27, 2021 by Enrico de Lazaro

http://www.sci-news.com/astronomy/hubble-spiral-galaxy-ugc-9391-10405.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *