شهرونددانشمندان شیئی شبیه مشتری جوان را پیدا کردند که در جستجوی سیارات فراخورشیدی قبلی نادیده گرفته شده بود!!

در سمت چپ، تصویر ناسا WISE از سیستم BD+60 1417AB.

دانشمندان شهروندی شی جدیدی را کشف کردند که به دور ستاره‌ای شبیه به خورشید می‌چرخد ​​که در جستجوهای قبلی نادیده گرفته شده بود. این جرم از ستاره میزبان خود بسیار دور است – بیش از 1600 برابر دورتر از فاصله زمین تا خورشید – و تصور می‌شود که یک سیاره بزرگ یا یک کوتوله قهوه‌‌ای کوچک باشد، نوعی جرم که به اندازه کافی جرم ندارد که مانند هیدروژن بسوزد.(مترجم: هیدروژن زمانی می‌سوزد و تبدیل به هلیم می‌شود که جرم گاز زیاد باشد و نیروی جاذبه ستاره را مچاله کند پس ستاره با همجوشی هسته‌ای و هلیم‌زایی با نیرویی به بیرون سعی در خنثی نمودن فشار جاذبه دارد و وقتی سوخت هلیومی تمام شود عناصر سنگین تولید می‌شود). ستاره‌های واقعی جزئیات مربوط به دنیای جدید امروز در مجله Astrophysical منتشر شده است.

جکی فاهرتی، نویسنده اصلی، دانشمند ارشد در بخش اخترفیزیک و اخترفیزیک موزه تاریخ طبیعی آمریکا، گفت: ‘این ستاره توسط بیش از یک کمپین در جستجوی سیارات فراخورشیدی مورد بررسی قرار گرفته بود. اما تیم‌های قبلی واقعاً فشرده کار می‌کردند و بسیار نزدیک به ستاره به نظر می‌رسیدند.’ یکی از بنیانگذاران پروژه علمی شهروندی Backyard Worlds: Planet 9، باعث کشف این شیء شد. از آنجایی که شهرونددانشمندان این پروژه را بسیار دوست داشتند، شیئی را یافتند که بسیاری از این بررسی‌های تصویربرداری مستقیم دوست داشتند آن را پیدا کنند، اما به اندازه کافی از میزبان آن دور نبودند.’

پروژه Backyard Worlds  به داوطلبان این امکان را می‌دهد که تقریباً پنج سال از تصاویر دیجیتالی گرفته شده از مأموریت کاوشگر مادون قرمز میدان دید وسیع ناسا (WISE) جست‌ وجو کنند تا سعی کنند جهان‌های جدید درون و بیرون منظومه شمسی را شناسایی کنند. اگر یک جسم نزدیک به زمین در حال حرکت باشد، به نظر می‌رسد که در طول سال‌ها در همان قسمت از آسمان حرکت می‌کند، شبیه به یک جسم متحرک در یک فلیپ بوک (مترجم: نوعی دفترچه که تصاویر نقاشی شده را متحرک نشان میدهد مانند فیلم). سپس کاربران می‌توانند این اشیاء را برای مطالعه بیشتر توسط دانشمندان نشانه‌گذاری کنند)(مترجم: هرچقدر نزدیک‌تر باشد به تلسکوپ  با سرعت بیشتری حرکت می‌کند).

در سال 2018، یورگ شومان، یکی از شرکت‌کنندگان دنیای Backyard، که در آلمان زندگی می‌کند، دانشمندان را از یک سیستم حرکتی جدید آگاه کرد: جسمی که به نظر می‌رسید با یک ستاره در حال حرکت است. پس از تایید حرکت سیستم، دانشمندان از تلسکوپ‌های کالیفرنیا و هاوایی برای رصد ستاره و جسم به طور جداگانه استفاده کردند و بلافاصله از آنچه دیدند هیجان زده شدند.

جرم جدید جوان است و جرم کمی دارد (بین 10 تا 20 برابر جرم مشتری). این محدوده با یک نقطه برش مهم همپوشانی دارد – 13 برابر جرم مشتری – که گاهی اوقات برای تشخیص سیارات از کوتوله‌های قهوه‌ای استفاده می‌شود. اما دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که سیارات چقدر می‌توانند سنگین باشند. فاهرتی گفت: «ما تعریف خیلی خوبی از کلمه «سیاره» نداریم.

یکی دیگر از ویژگی‌های تعیین‌کننده نحوه تشکیل آنها است: سیارات از تجمع مواد در قرص‌های اطراف ستاره‌ها تشکیل می‌شوند، در حالی که کوتوله‌های قهوه‌ای از فروپاشی ابرهای گازی غول‌پیکر، مشابه نحوه تشکیل ستاره‌ها، به وجود می‌آیند. اما خواص فیزیکی این شی جدید هیچ سرنخی برای شکل گیری آن ارائه نمی‌دهد. فاهرتی می‌گوید: ‘اشاره‌هایی وجود دارد که شاید بیشتر شبیه یک سیاره فراخورشیدی باشد، اما هنوز هیچ چیز قطعی وجود ندارد. با این حال، یک موضوع  دور از ذهن است.

چیزی که تیم را بیش از همه شگفت زده کرد، رابطه شی جدید با ستاره میزبانش است. این شی بر اساس جرم نسبتاً کم آن از ستاره دورتر است (بیش از 1600 برابر دورتر از فاصله زمین از خورشید) تعداد کمی از اجرام با جرم‌های متفاوت از ستاره میزبان خود در این فاصله از هم پیدا شده‌اند.

در نهایت، این کشف ممکن است به دانشمندان کمک کند تا درک بهتری از نحوه شکل‌گیری منظومه‌های خورشیدی داشته باشند که برای درک منشاء حیات در جهان بسیار مهم است. فاهرتی گفت: ‘شما یک مجموعه سیاره فراخورشیدی داشتید که از فاصله خیلی نزدیک به آن خیره شده بودید.’ فاهرتی گفت: ‘و ما فقط کمی دیدمان را تغییر دادیم و خیره نشدیم و یک شی پیدا کردیم. این باعث می‌شود که من در مورد چیزهایی که ممکن است در سیارات غول‌پیکری هیجان زده باشم که ممکن است در اطراف این ستاره‌ها وجود دارند از دست بدهیم.’ ‘گاهی اوقات، شما نیاز دارید که دامنه دید و فکر خود را گسترش دهید.’