سیاهچاله غول‌پیکر مرکز کهکشان کوچک اقماری کهکشان راه شیری!!

هیچ توضیحی برای این نوع سیاهچاله در کهکشان‌های کروی کوتوله وجود ندارد.

کهکشان کوتوله اسد یک سیاهچاله عظیم در مرکز خود دارد

به نظر می‌رسد کهکشان کوچکی که در حومه کهکشان راه شیری در حال چرخش است یک سیاهچاله غول پیکر در مرکز خود دارد که با سیاهچاله بسیار بزرگتر کهکشان راه شیری قابل مقایسه است و دانشمندان دلیل آن را نمی دانند.

کهکشان کوتوله اسد یک، حدود 820000 سال نوری از زمین فاصله دارد و تنها حدود 2000 سال نوری وسعت دارد. تا به حال، ستاره‌شناسان تصور می‌کردند که جرم کهکشان حدود 15 تا 30 میلیون برابر جرم خورشید ما است. این در مقایسه با کهکشان راه شیری بسیار کوچک است که تخمین زده می شود وزن آن به 1.5 تریلیون برابر خورشید می‌رسد و قرص آن بیش از 100000 سال نوری پهنا دارد.

یک مطالعه جدید نشان داد که به طور غیرمنتظره‌ای در قلب اسد کوچک سیاهچاله‌ای قرار دارد که تقریباً به اندازه سیاهچاله‌ای است که در قلب راه شیری قرار دارد. این کشف انتظارات را نادیده می‌گیرد زیرا اخترشناسان معتقد بودند سیاهچاله‌های غول پیکر از برخورد بین کهکشان‌ها رشد می‌کنند و باید با اندازه کهکشان مطابقت داشته باشند.

ماریا خوزه بوستامانت، فارغ‌التحصیل دکترای نجوم در دانشگاه تگزاس، آستین و نویسنده اصلی مقاله جدید، در بیانیه‌ای گفت: هیچ توضیحی برای این نوع سیاهچاله در کهکشان‌های کروی کوتوله وجود ندارد.

این کشف کاملاً تصادفی بود. دانشمندان ابتدا با استفاده از ابزار Virus-W تلسکوپ 2.7 متری هارلن رصدخانه مک دونالد دانشگاه تگزاس، مقدار ماده تاریک را در اسد یک اندازه‌گیری کردند. ابزار Virus-W حرکت ستارگان را در کهکشان‌های کوچک اطراف راه شیری اندازه‌گیری می کند و مقدار ماده تاریک در آن کهکشان‌ها را از این حرکت استنباط می‌کند. ماده تاریک ماده مرموز نامرئی است که با نیروی گرانش مقابله می‌کند. دانشمندان می‌توانند غلظت آن را در کیهان براساس تأثیر آن بر مدار و سرعت ستارگان مجاور اندازه‌گیری کنند. هر چه ماده تاریک در مدار ستاره بیشتر باشد، سریعتر حرکت می‌کند.

هنگامی که تیم داده‌های جمع‌آوری‌شده در مشاهدات را از طریق مدل‌های رایانه‌ای خود اجرا کردند، دریافتند که به نظر می‌رسد اسد یک اساساً ماده تاریکی ندارد، بلکه یک سیاه‌چاله در مرکز آن به وزن 3 میلیون برابر خورشید وجود دارد. (سیاهچاله Sagittarius A* در مرکز کهکشان راه شیری تنها 25 درصد بزرگتر است.)

کارل گبهارت، اخترفیزیکدان از دانشگاه تگزاس، آستین و یکی از نویسندگان مطالعه جدید، گفت: ‘شما یک کهکشان بسیار کوچک دارید که در حال سقوط به راه شیری است و سیاهچاله آن تقریباً به جرم کهکشان راه شیری است.’، در این بیانیه آمده است. «نسبت جرم کاملاً عظیم است.

اخترشناسان در بیانیه اعتراف کردند که نتایج با محاسبات قبلی ماده تاریک در کهکشان اسد یک متفاوت است. آنها گفتند که مطالعات قبلی براساس داده‌های کمتر دقیق بوده و به ابررایانه‌های قدرتمندی مانند تیم آستین دسترسی نداشتند.

در مطالعات قبلی، دانشمندان مناطق متراکم‌تر داخلی کهکشان را ندیدند و بیشتر بر روی اطلاعات قابل دسترس درباره چند ستاره متمرکز بودند. با این حال، به نظر می‌رسید که این مجموعه داده‌ها حاوی تعداد نامتناسبی از ستاره‌های کند هستند. محاسبات مبتنی بر این مجموعه داده‌های مغرضانه سپس نتوانست ماده تاریک را در مناطق داخلی آشکار کند. در مورد اسد یک، مقدار ماده تاریک در نواحی مرکزی که قبلاً دیده نشده بود، بسیار بیشتر از آن در حاشیه به نظر می‌رسد.

مترجم: مرتضی نادری فرد