“ارواح رقصنده”

اسکن جدید و عمیقتر آسمان شگفتی‌های بزرگی را برای ستاره‌شناسان قابل رویت می‌سازد.

اعتبار: Jayanne English/EMU/Dark Energy Survey

 

با اسکن داده‌های تازه از تلسکوپ، دو روح را دیدیم که در اعماق کیهان می‌رقصیدند. ما قبلاً چنین چیزی را ندیده بودیم و نمی‌دانستیم آنها چه هستند.

 

چند هفته بعد، متوجه شده بودیم که دو کهکشان رادیویی را می‌بینیم که حدود یک بیلیون سال نوری از ما فاصله دارند. در مرکز هر یک از آنها یک سیاهچاله بسیار پرجرم وجود دارد که فواره‌های الکترون‌هایی را که توسط باد بین کهکشانی به شکل‌های عجیب خم می‌شوند به بیرون پرتاب می‌کند.

 

اما باد بین کهکشانی از کجا می‌آید؟ چرا اینقدر درهم است؟ و چه چیزی باعث انتشار جریان‌های رادیویی می‌شود؟ ما هنوز جزئیات آنچه در اینجا اتفاق می‌افتد را نمی‌دانیم و احتمالاً قبل از انجام مشاهدات و مدل‌سازی‌های بیشتری لازم است.

دو کهکشان که ما فکر می‌کنیم ارواح رقصنده هستند توسط جریان الکترون‌ها به این شکل درآمده‌اند (که به صورت فلش‌های منحنی نشان داده‌شده اند). اما ما نمی‌دانیم چه چیزی باعث ایجاد جریانی با عنوان 3 می‌شود. اعتبار: تصویر توسط Jayanne English و Ray Norris با استفاده از داده‌های EMU و Dark Energy Survey

 

با اسکن آسمان در پروژه نقشه تکاملی کیهان (EMU) با استفاده از رهیاب جدید استرالیایی (ASKAP)، یک تلسکوپ رادیویی که عمیق‌تر از هر تلسکوپ دیگری در کیهان کاوش می‌کند، به شگفتی‌ها عادت می‌کنیم. وقتی جسورانه به جایی می‌روید که قبلاً هیچ تلسکوپی نرفته است، احتمالاً اکتشافات جدیدی خواهید داشت.

 

جستجوی عمیق شگفتی‌های بسیاری را به همراه دارد

ارواح رقصنده تنها یکی از چندین شگفتی بود که در اولین جستجوی عمیق ما در آسمان با استفاده از ASKAP یافت شد. این جستجو، به نام بررسی آزمایشی EMU، در مقاله منتشر شده در انتشارات انجمن نجوم استرالیا به تفصیل شرح داده شده است.

 

اولین غافلگیری بزرگ از بررسی آزمایشی EMU، کشف حلقه‌های رادیویی عجیب و غریب (ORCs) بود که به نظر می‌رسد حلقه‌های غول‌پیکری از گسیل رادیویی با وسعت نزدیک به یک میلیون سال نوری هستند که کهکشان‌های دور را احاطه کرده‌اند.

 

اینها قبلاً دیده نشده بودند، زیرا بسیار کمیاب و کم رنگ هستند. ما هنوز نمی‌دانیم آنها چه هستند، اما به شدت در حال کار برای کشف کردن آنها هستیم.

 

در کنار کهکشان IC5063 که به خوبی مطالعه شده بود، یک کهکشان رادیویی غول‌پیکر را پیدا کردیم، یکی از بزرگترین کهکشان‌های شناخته شده، که هرگز حتی به وجود آن مشکوک نشده بودیم.

 

این کهکشان جدید نیز حاوی یک سیاهچاله بسیار پرجرم است که جتهای الکترونی به طول نزدیک به 5 میلیون سال نوری را به بیرون پرتاب می کند. ASKAP تنها تلسکوپ در جهان است که می‌تواند وسعت کلی این گسیل ضعیف را ببیند.

 

آنچه EMU می‌تواند انجام دهد

بیشتر منابع شناخته شده انتشارات رادیویی ناشی از سیاهچاله های بسیار پرجرم در اختروش‌ها و کهکشان‌های فعال هستند که سیگنال‌های فوق العاده درخشانی تولید می کنند. این به این دلیل است که تلسکوپ‌های رادیویی همیشه برای دیدن تابش رادیویی بسیار ضعیف‌تر از کهکشان‌های مارپیچی معمولی مانند کهکشان راه شیری تلاش کرده‌اند.

 

EMU تقریباً تمام کهکشان‌های مارپیچی در کیهان نزدیک را می‌بیند که قبلاً فقط توسط تلسکوپ‌های نوری و فروسرخ دیده می‌شدند. EMU حتی می‌تواند بازوهای مارپیچی را در نزدیکترین بازوها ردیابی کند.

 

EMU به ما کمک می‌کند تا تولد ستارگان جدید در این کهکشان‌ها را درک کنیم.

 

اینها از اولین نتایج پروژه EMU هستند که در سال 2009 شروع کردیم. تیم EMU متشکل از بیش از 400 دانشمند در بیش از 20 کشور در 12 سال گذشته صرف برنامه‌ریزی پروژه، توسعه تکنیک‌ها، نوشتن نرم افزار و کار با CSIRO کرده است. مهندسانی که در حال ساخت تلسکوپ بودند، بیان می‌کنند که با این وجود که این مدت طولانی بوده است، اما ما بالاخره داده‌های شگفت‌انگیزی را می‌بینیم که مدت‌ها آرزویش را داشتیم.

 

اما این تنها نقطه شروع است. در طی چند سال آینده، EMU از تلسکوپ ASKAP برای کاوش حتی بیشتر در جهان، با تکیه بر این اکتشافات و یافتن موارد بیشتر استفاده خواهد کرد. تمام داده‌های EMU در نهایت در مالکیت عمومی قرار می‌گیرد تا ستاره‌شناسان از سراسر جهان بتوانند داده‌ها را استخراج کرده و اکتشافات جدیدی انجام دهند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

“Dancing Ghosts” – A New, Deeper Scan of the Sky Throws Up Big Surprises for Astronomers

By RAY NORRIS, WESTERN SYDNEY UNIVERSITY NOVEMBER 30, 2021

 

https://scitechdaily.com/dancing-ghosts-a-new-deeper-scan-of-the-sky-throws-up-big-surprises-for-astronomers/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *