تلسکوپ جیمز وب – جانشین هابل – با تاخیر پرتاب می‌شود!!

 

 

ایده هنری از تلسکوپ فضایی جیمز وب که توسط ESA در فضا مستقر شده است.

 

پرتاب تلسکوپ جیمز وب دوباره به تعویق افتاد

ناسا طبق بیانیه‌ای گفت که تاریخ پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب دوباره به عقب کشیده شده است. پرتاب برای 18 دسامبر 2021 برنامه‌ریزی شده بود. ناسا گفت که پرتاب هم اکنون زودتر از 22 دسامبر انجام نخواهد شد. بیانیه به طور کامل به شرح زیر است:

به دنبال حادثه اخیری که در حین آماده سازی پرتاب وب رخ داده است، تاریخ آمادگی پرتاب برای تلسکوپ فضایی جیمز وب به 22 دسامبر منتقل می شود تا امکان آزمایش بیشتر رصدخانه فراهم شود.

 

این حادثه در حین عملیات در تاسیسات آماده‌سازی ماهواره در کورویو، گویان فرانسه رخ داد که تحت مسئولیت کلی آریان اسپیس انجام شد. تکنسین‌ها در حال آماده شدن برای اتصال وب به آداپتور پرتاب کننده بودند که برای ادغام رصدخانه به  موشک آریان 5 استفاده می‌شود. رها شدن ناگهانی و بدون برنامه‌ریزی یک باند گیره – که وب را به آداپتور وسیله نقلیه پرتاب می‌کند – باعث ایجاد لرزش در سراسر رصدخانه شد.

 

یک هیئت بررسی ناهنجاری به رهبری ناسا بلافاصله برای بررسی تشکیل شد و آزمایش‌های بیشتری را برای تعیین اینکه حادثه به هیچ یک از اجزای آن آسیب نرسانده است، انجام داد. ناسا و شرکای ماموریت آن پس از تکمیل آزمایش در پایان این هفته، نتایج را ارائه خواهند کرد.

 

وب پیش از این قرار بود در 18 دسامبر با موشک آریان 5 پرتاب شود.

 

داستان اصلی – به تاریخ 12 اکتبر 2021 – در زیر شروع می شود:

تلسکوپ فضایی جیمز وب در 12 اکتبر 2021، پیش از پرتاب آن با موشک آریان 5 از بندر فضایی اروپا در 18 دسامبر، سالم به بندر پاریاکابو در گویان فرانسه رسید. وب در یک کانتینر 100 فوتی (30 متری) بسته بندی شده بود. با تجهیزات اضافی این کشتی از کالیفرنیا با کشتی MN Colibri وارد شد که از کانال پاناما به گویان فرانسه رفت. رودخانه کم عمق کورویو به طور ویژه لایروبی شد تا از عبور و مرور سالم آن اطمینان حاصل شود و کشتی جزر و مد را دنبال کرد تا با خیال راحت به بندر برسد. تصویر از ESA

تلسکوپ وب به پرتاب نزدیک می شود

آژانس فضایی اروپا (ESA) در 12 اکتبر 2021 گفت که تلسکوپ فضایی جیمز وب – جانشین هابل – به سلامت به بندر پاریاکابو در گویان فرانسه رسیده است. در این مرحله، تاریخ راه اندازی در 18 دسامبر ثابت است. هیجان‌انگیز است!

 

هر پرتاب نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و آماده‌سازی دارد. برای وب، این روند حدود 15 سال پیش آغاز شد. ورود آن به بندر پاریاکابو یک نقطه عطف مهم در کمپین پرتاب آریان 5 است.

 

وب از کالیفرنیا با کشتی MN Colibri وارد شد که از کانال پاناما به گویان فرانسه می‌رفت. رودخانه کم عمق کورویو به طور ویژه لایروبی شد تا از عبور و مرور سالم آن اطمینان حاصل شود و کشتی جزر و مد را دنبال کرد تا با خیال راحت به بندر برسد.

 

تلسکوپ فضایی اخیراً در تأسیسات Northrop Grumman در کالیفرنیا مورد آزمایش قرار گرفت. پس از پرتاب، رصدخانه عظیم فضایی راه خود را به نقطه لاگرانژ 2 یا L2 ، یک نقطه پایدار گرانشی در 930000 مایل (1.5 میلیون کیلومتر) از سیاره ما خواهد رساند.

 

تصویر گرافیکی با چندین نمودار از وسیله نقلیه پرتاب و استقرار وب در فضا.

 

وب به محض ورود به فضا، آرایه خورشیدی خود و سپس، 2 ساعت بعد، آنتن ارتباطی خود را مستقر خواهد کرد. در روز سوم، با عبور از ماه، آفتاب‌گیر عظیم آن شروع به باز شدن خواهد کرد. در روز یازدهم، آینه‌ها شروع به باز شدن و چرخش در جای خود خواهند کرد. سرانجام، پس از 29 روز، تقویت‌کننده‌های وب با سوختن نهایی آن را در مدار L2، نقطه تعادل گرانشی در 1.5 میلیون کیلومتری زمین قرار می‌دهند. بر خلاف هابل، وب بسیار دورتر از آن خواهد بود که با بازدید فضانوردان تعمیر شود. باید بدون عیب و نقص مستقیماً کار کند.

 

منبع:

James Webb Telescope – Hubble’s successor – launch delayed again

Posted by Editors of EarthSky

November 22, 2021

https://earthsky.org/space/james-webb-telescope-hubble-successor-to-launch/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *