تس سیاره‌ای با 2 مدار ستاره‌ای را کشف کرده است!!

تصویر هنری از سیارات دورانی. تصویر از مرکز پرواز فضایی ناسا / گوددارد.

سیاره تس در مدار 2 ستاره

ستاره‌شناسان این ماه را اعلام کردند (10 نوامبر 2021) اعلام کردند که تس، نخستین سیاره فراخورشیدی خود را در دو ستاره کشف کرده است. این یک سیاره غول‌پیکر گازی است، تقریبا دقیقا به اندازه بزرگترین جهان سیستم خورشیدی، مشتری است. اما حدود سه برابر پرجرمتر از مشتری است و  در فاصله 818 سال نوری زمین واقع شده است  (در مقایسه با فاصله مشتری کمتر از یک ساعت نوری).

سیاره جدید به نام TIC 172900988b نامیده می‌شود. این سیاره، به دور ستاره‌های میزبان دوگانه خود تنها در 200.5 روز زمینی می‌چرخد (مشتری 12 سال زمینی طول می‌کشد تا یک بار به دور خورشید ما بچرخد). این کشف برای دانشمندان قابل توجه است، زیرا نشان می‌دهد که امکان شناساییTIC 172900988b، یک ستاره دورانی، با مقدار محدودی از داده‌ها امکان‌پذیر است. دانشمندان در بیانیه‌ای گفتند:

تشخیص قبلی سیاره‌های دورانی نیاز به مشاهده سه گذر داشت که در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نبود.

در حال حاضر، ستاره‌شناسان سیاره فراخورشیدی پیدا کردند که واقعا در مدار دو ستاره چرخد. آنها به عنوان سیارات دورانی شناخته می‌شوند. تا کنون، ستاره‌شناسان و ابزارهای مشاهده آنها 14 سیستم سیاره‌ای را به دست آورده‌اند.

در داده‌های تس، سیاره از مقابل ستاره اصلی (راست) و سپس، 5 روز بعد، در مقابل ستاره دوم (سمت چپ) عبور کرد. تصویر از Pamela Gay/ Planetary Science Institute.

مفهوم هنری از TiC 172900988b، اولین سیاره دورانی که توسط تس کشف شد. تصویر از Pamela Gay/ Planetary Science Institute.

بنابراین این سیاره جدید اولین دنیای شکار سیاره‌ای تس است. در طی مرحله ماموریت اصلی خود، تس آسمان را به 26 بخش تقسیم کرد (13 در نیمکره شمالی و 13 در نیمکره جنوبی).

تس سیاره جدیدی را در یک بخش واحد مشاهده کرد (بخش 21). پس از تجزیه و تحلیل، دانشمندان می‌توانند ببینند که منحنی نور دو گذر سیاره را نشان می‌دهد، یکی از آنها در مقابل هر ستاره، در طول همان پیوستگی قرار دارد. کوستوو اظهار داشت:

وقوع گذر چندگانه در طول یک مدار یک امضای منحصر به فرد مشاهده از سیارات دورانی است. این یک پدیده هندسی است که روش تشخیص سیاره جدید را فراهم می‌کند. کشف TIC 172900988B اولین مشاهده‌ای است که روی این روش کار می‌کند.

نادر حقیقی‌پور از موسسه علوم سیاره ای این بیانیه را تکرار کرد و گفت:

گروه ما توانست نشان دهد که علیرغم مشاده کوتاه‌مدت، هنوز هم ممکن است از تس برای تشخیص سیارات دورانی استفاده شود. سیاره جدید اثبات اعتبار، کاربرد و موفقیت تکنیک اختراع ما است. این کشف نشان می‌دهد که تکنیک جدید ما کار می‌کند و قادر به پیدا کردن تعداد بسیاری از این سیارات خواهد بود.

Planet orbiting 2 stars discovered by TESS