دوازده حقیقت جذاب درباره گالیلئو گالیله

 

 

اگرچه گالیله پیشگام فیزیک و نجوم مدرن بود، بسیاری از ما در مورد جزئیات زندگی شخصی پرجنب و جوش و حرفه پربار او اطلاعات زیادی نداریم.

delcarmat/Shutterstock

 

گالیله در زمینه‌های فیزیک و ستاره‌شناسی، به دلیل مشارکت‌های بی‌شمارش در علم به عنوان یک پدر بنیانگذار شناخته شده است. این متفکر ایتالیایی بر رویکردی روشمند و ریاضی‌گونه برای مطالعه جهان تاکید کرد و الهام‌بخش روش علمی مدرنی بود که حتی 380 سال پس از مرگش، به صورت بستری برای تحقیقات علمی باقی مانده است. نوآوری‌های او در حوزه حرکت و گرانش به همان اندازه استثنایی هستند و پایه‌های فیزیک امروزی را پایه‌ریزی کرده‌اند و او را به یکی از بزرگترین دانشمندان تمام دوران تبدیل کرده‌اند. اما همه این مشارکت‌ها با مشاهدات نجومی او کم‌رنگ می‌شود.  وی لکه‌های روی خورشید، دهانه‌های ماه و ستارگان را در سراسر کهکشان راه شیری را مشخص می‌کرد- البته اگر به یافته‌های تاریخی او در مورد چگونگی چرخش کیهان به دور خورشید اشاره نکنیم.

 

گالیله در سال 1615 نوشت: “من در آسمان چیزهای زیادی را کشف کردم که قبل از عصر ما دیده نشده بودند.” در واقع، او نحوه درک مردم از جهان را تغییر داد. در اینجا 12 حقیقت جالب در مورد زندگی و حرفه او وجود دارد که ممکن است چندان آشنا نباشند:

نام گالیلئو گالیله از روی عمد شبیه هم به نظر می‌رسد

او در سال 1564 در توسکانی ایتالیا به دنیا آمد، زمانی که والدین اغلب اسامی شخصی پسران خود را با الهام از شناسه‌های خانوادگی سنتی خود معین می‌کردند. در واقع، پیشینیان گالیله در طول سال‌ها از واژه‌ای «گالیلئو» و «گالیله» به عنوان نام خانوادگی استفاده می‌کردند. اگرچه امروزه این امر گیج کننده به نظر می‌رسد، اما مردم در زمان نامگذاری قراردادها را نسبتاً انعطاف پذیر می‌دانستند. بیشتر ایتالیایی‌ها، از جمله گالیله، خود را تنها با یک نام معرفی می‌کردند که گهگاه با شغل، شهر مبدأ، نام کوچک پدر یا نام خانوادگی سنتی تکمیل می‌شدند.

 

او یک مرد واقعی رنسانسی (حتی در دوران کودکی) بود

گالیله در طول دوران بزرگسالی خود به عنوان ستاره‌شناس، فیزیکدان، فیلسوف، مخترع و ریاضیدان کار کرد. وضعیت او به عنوان یک دانشمند دانشگاهی را می‌توان در دوران کودکی‌اش جستجو کرد. گالیله قبلاً در کودکی در این موضوعات مهارت داشت و همچنین در چندین زمینه هنری استعداد داشت. او همه چیز در مورد موسیقی را از پدرش، وینچنزو گالیله آموخت که به عنوان یک موسیقیدان و آهنگساز درباری کار می‌کرد. این درس‌ها الهام‌بخش اشتیاق مادام‌العمر گالیله به چندین ساز، به‌ویژه عود بود که ظاهراً او در کودکی در «جذابیت سبک و ظرافت لمس» به آن تسلط داشت. گالیله همچنین در دوران کودکی استعداد خود را به عنوان یک هنرمند پرورش داد و به طور جدی به نقاشی حرفه‌ای فکر کرد. در واقع، بعدها در زندگی، گالیله به Accademia delle Arti del Disegno (آکادمی هنرهای طراحی) در فلورانس پیوست و به نقاشان برتر آن دوران در مورد کیاروسکورو و پرسپکتیو مشاوره داد.

 

دانشمندی که دانشگاه را رها کرد

به دلیل هوش استثنایی خود، گالیله در سن 16 سالگی برای تحصیل در دانشگاه پیزا فرستاده شد. در آنجا، مرد جوان ابتدا به عنوان دانشجوی پزشکی ثبت نام کرد، اما به طور فزاینده‌ای مسحور ریاضیات شد. گالیله در نهایت می نویسد: جهان به زبان ریاضی نوشته شده است و شخصیت‌های آن مثلث‌ها، دایره‌ها و سایر اشکال هندسی هستند که بدون آنها درک یک کلمه توسط انسان غیرممکن است. اما در سال 1585، محدودیت‌های مالی، محقق مشتاق را مجبور کرد که تحصیل در دانشگاه را رها کند. گالیله به طور مستقل و به عنوان معلم خصوصی تا سال 1589 به تحقیق در مورد ریاضیات ادامه داد تا زمانی که پیروزمندانه این بار به عنوان یک استاد تمام عیار ریاضیات، به آنجا برگشت.

 

او به عنوان یک معلم تئاتر (بحث‌برانگیز) شناخته می‌شد.

 

سخنرانی‌های گالیله در مورد ریاضیات، مکانیک و نجوم توجه جدی را به خود جلب کرد. در واقع، یکی از شاگردان گالیله، وینچنزو ویویانی، ادعا کرد که هنگامی که پروفسور اجسام را از برج معروف پیزا پرتاب می‌کرد، جمعیتی گردهم آمدند و  گالیله یک بار برای همیشه نشان داد که سرعت سقوط آنها از وزنشان جدا است. (به هر حال، این نظریه با تفکر پذیرفته شده در آن زمان در تضاد بود.) کار گالیله با حرکت، وی را به سمت تبدیل شدن به یک بازیگر اصلی آکادمیک سوق داد، اگرچه باعث بحث و جدل با دیگر دانشگاهیان شد که مورد توهین قرار گرفتند که استاد در حال تضعیف نظریه‌هایی است که به آنها اختصاص داده شده بود. قرارداد تدریس گالیله در دانشگاه پیزا در سال 1592 منقضی شد و به دانشگاه پادوآ منتقل شد، جایی که او از 1592 تا 1610 در آنجا کار کرد. با پیشرفت حرفه‌ای گالیله، بحثها نیز افزایش یافت.

 

گالیله هرگز ازدواج نکرد، اما تشکیل خانواده داد

در طول دوره رنسانس، دانشمندان و دانشگاهیان به ندرت ازدواج کردند. بنابراین طبق این سنت، گالیله هرگز عقد ازدواج را نبست.  وی با زنی به نام مارینا گامبا ارتباط داشت که با او سه فرزند بزرگ کرد: ویرجینیا (متولد 1600)، لیویا (متولد 1601) و وینچنزو (متولد 1606). در نهایت، دو دخترشان به صومعه سن ماتئو در آرستری پیوستند و پسرشان به عنوان یک موسیقی‌دان به دنبال شغلی بود.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

 

منبع:

12 fascinating facts about Galileo Galilei

By Sam Walters  |  Published: Thursday, November 11, 2021

https://astronomy.com/news/2021/11/12-fascinating-facts-about-galileo-galilei


The Galileo Project

http://galileo.rice.edu/sci/instruments/sector.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *