هلیکوپتر مریخی نبوغ پانزدهمین پرواز خود را در سیاره سرخ انجام داد!!

 

ابتکار بیش از 2 دقیقه در آسمان باقی ماند.

 

هلیکوپتر مریخ ناسا Ingenuity این عکس را از سایه خود در طول پانزدهمین پرواز بر روی سیاره سرخ خود در 6 نوامبر 2021 گرفت. (اعتبار تصویر: NASA/JPL-Caltech)

 

هلیکوپتر مریخی نبوغ ناسا بار دیگر در آسمان سیاره سرخ اوج گرفته است.

 

مقامات آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) در جنوب کالیفرنیا که مأموریت ابتکاری هلیکوپتر مریخ را مدیریت می‌کند، دوشنبه شب (8 نوامبر) از طریق توییتر اعلام کردند که هلیکوپتر کوچک به تازگی پانزدهمین سری پرواز خود را در مریخ به پایان رساند.

 

مقامات JPL در توییت نوشتند: “این هواپیما به مدت 128.8 ثانیه پرواز کرد. نبوغ تصاویری فرصت‌طلبانه از عملیات علمی گرفته است و به زودی پردازش خواهند شد.”

 

در آن توییت ذکر نشد که پرواز چه زمانی انجام شد، اما عکس‌های ماموریت نشان می‌دهند که این پرش در روز شنبه (6 نوامبر) رخ داده است. همانطور که تدی تزانتوس از JPL، سرپرست تیم نبوغ، در یک پست وبلاگی نوشت که در روز جمعه (5 نوامبر) منتشر شد، این تاریخی است که گردانندگان هلیکوپتر هدف قرار داده بودند.

 

تزانتوس همچنین طرح پرواز را ارائه کرد و اظهار داشت که نبوغ 1332 فوت (406 متر) مسافت افقی را طی می‌کند، با سرعت 11.1 مایل در ساعت (17.9 کیلومتر در ساعت) سفر می‌کند و حدود 39 فوت (12 متر) بالاتر از سطح زمین پرواز می‌کند.

 

نبوغ در 18 فوریه با مریخ‌نورد پشتکار ناسا در کف دهانه جزرو به وسعت 28 مایل (45 کیلومتر) فرود آمد تا نشان دهد که اکتشاف هوایی سیاره سرخ امکان‌پذیر است.

 

هلیکوپتر #مریخی پانزدهمین پرواز خود را در مریخ با موفقیت انجام داد. 128.8 ثانیه پرواز کرد. نبوغ به‌طور فرصت‌طلبانه تصاویری از ماموریت علمی خود گرفته است و به زودی پردازش خواهند شد. https://t.co/gTmZnzuVOo pic.twitter.com/ZV3ZQprPnw8 نوامبر 2021

 

این هلی کوپتر 4 پوندی (1.8 کیلوگرمی) این کار را در طی یک سری از 5 پرواز اولیه انجام داد، سپس یک ماموریت طولانی را آغاز کرد که در طی آن کار جاسوسی برای پشتکار انجام می‌داد. نبوغ اخیراً مشغول مطالعه قسمتی از جزرو به نام South Séítah بوده است، اما پانزدهمین پرواز را به سمت میدان برادران رایت، محل اولین پرواز روتورکرافت به مریخ آغاز کرد.

 

تزانتوس در پست وبلاگ روز جمعه نوشت،  بازگشت به میدان برادران رایت در مجموع چهار تا هفت پرواز طول خواهد کشید. او نوشت: «در طول مسیر، این پروژه در حال بررسی آماده‌سازی یک به‌روزرسانی نرم‌افزار پرواز برای هلیکوپتر ما است که به طور بالقوه قابلیت‌های ناوبری جدید را در آن فعال می‌کند و نبوغ را برای چالش‌های پیش رو بهتر آماده می‌کند.

 

پشتکار برخی از عقب‌نشینی‌های مشابه را انجام خواهد داد. پس از رسیدن به میدان برادران رایت، دو کاشف روباتیک با هم به سمت شمال و سمت شرق منطقه سیتا حرکت خواهند کرد. تزانتوس نوشت، آنها سپس به سمت غرب به سمت لبه دلتای رودخانه باستانی حرکت خواهند کرد که جزرو را به نقطه فرود جذابی برای استقامت شکار زندگی تبدیل کرده است.

 

پانزدهمین پرواز، دومین پرواز نبوغ از زمان مقارنه خورشیدی بود، یک بازه دو هفته‌ای که طی آن خورشید بین مریخ و زمین می‌آید. ناسا در این مدت فرماندهی روباتهای سیاره سرخ خود را متوقف می‌کند، زیرا ستاره ما می‌تواند ارتباطات بین سیاره‌ای را خراب کند.

 

این پرواز اخیر همچنین دومین پروازی بود که در آن نبوغ روتورهای خود را با سرعت 2700 دور در دقیقه (RPM) می‌چرخاند، در حالی که در سیزدهمین پرواز حدود 2500 دور در دقیقه بود. این افزایش به دلیل تغییر فصلی در جزرو ضروری بود. اعضای تیم نبوغ توضیح داده‌اند که اکنون در آنجا تابستان است و هوا نسبت به قبل چگالی کمتری دارد.

 

تزانتوس در پست وبلاگ روز جمعه نوشت: «این پرواز عملکرد موتور با دور بالا را ایجاد می‌کند، که تیم از آن برای طراحی پروازها در ماه‌های آینده استفاده خواهد کرد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Mars helicopter Ingenuity aces 15th Red Planet flight

By Mike Wall

https://www.space.com/mars-helicopter-ingenuity-15th-flight

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *