استدلال وجود ستاره‌های همدم الغول دوتایی که در حال کسوف هستند!!

 

 

الف) داده‌های O C الغول با دایره‌های قرمز نشان داده می‌شوند. واحدهای محور زمان روزهایی بین نوامبر 1782 و اکتبر 2018 هستند. خط سبز پیوسته مدل پنج سیگنال( نوری ) را برای 226 سال اول داده قبل از خط عمودی نقطه‌دار نشان می‌دهد. داده منهای تفاوت مدل از صفر تا منفی 0.3 (دایره‌های آبی) جبران می‌شود. (ب) داده‌های O C. 15 سال گذشته فراتر از خط نقطه‌چین عمودی، پیش بینی 10 سال گذشته (خط سبز پیوسته) آغاز می‌شود. خطوط سبز نقطه چین حد خطای پیش بینی را نشان می‌دهد. این آزمون بررسی می‌کند که مدل داده‌های 226 سال اول، به چه مقد ار داده‌های 10 سال گذشته را پیش‌بینی می‌کند.

مترجم: داده‌های OC  داده هایی هستند که از دو بخش O  یعنی دوره‌ی کسوف مشاهده شده و C  یعنی دوره‌های ثابت کسوف محاسبه شده تشکیل شده‌اند و در این نمودار با گذشت زمان Tسنجیده می‌شوند.

 

 

این ستاره و منظومه در صورت فلکی برساووش قرار دارد.

 

 

صورت فلکی برساووش یا perseus

 

دکتر لوری جتسو از دانشگاه هلسینکی مشاهدات الغول را تحلیل کرده است. او استدلال می‌کند که الغول ستاره‌های همراه زیادی دارد که از رصدهای مکرر قبلی شناسایی نشده‌اند. نتایج در مجله Astrophysical منتشر شده است.

 

الغول یک ستاره دوتایی متغیر است که در آن دو ستاره Algol A و Algol B به دور مرکز جرم مشترک خود می‌چرخند. دوره مداری آنها 2.867 روز است. اسم یا مخفف این سیستم دوتایی Algol AB است.

 

کسوف‌های اولیه الغول زمانی اتفاق می‌افتند که الگوی کم نورتر الغول B تا حدی الگوی روشن‌تر A را بپوشاند. این گرفت‌های اولیه ده ساعت طول می‌کشد و می‌توان آنها را با چشم غیرمسلح مشاهده کرد. گودریک (در سال 1783) دوره مداری الغول را با چشم غیرمسلح  تعیین کرد. اگر هیچ چیزی حرکات سیستم دوتاییAlgol AB  را مختل نکند، کسوف‌های اولیه دقیقاً پس از 2.867  روز به طور منظم تکرار می‌شوند. همه این گرفتهای آینده را می‌توان از مضرب دوره ثابت 2.867 روز محاسبه کرد.

حضور عضو سوم Algol C در این منظومه ستاره‌ای چندگانه در اواخر دهه 1950 تایید شد. الغول C و الغول AB به دور مرکز جرم مشترک خود می‌چرخند. یک دور 1.86 سال طول می‌کشد. حرکات مداری الغول C و الغول AB باعث اثر زمان سفر نور می‌شود) مترجم: اثر سفر نور: برای اولین بار توسط ستاره‌شناسان قرن هفدهم برای اندازه‌گیری سرعت نور استفاده شد و نور مسافتی را در چه زمانی طی می‌کند‌).. زمانی که الغول AB به ما نزدیکتراست، کسوف‌های  اولیه را زودتر و زمانی که الغول AB از ما دورتر است، دیرتر مشاهده می‌کنیم. در طول هر 1.86 سال، الغول C همان جابجایی‌های زمانی مثبت و منفی منظم را در دوره‌های کسوف مشاهده‌شده الغول AB ایجاد می‌کند. دامنه این جابجایی‌های زمانی فقط حدود نه دقیقه است. با توجه به این جابه‌جایی‌های زمانی، دوره‌های کسوف مشاهده‌شده (O= Observed) با دوره‌های کسوف دوره ثابت محاسبه‌شده (C=Computed) متفاوت است. این تفاوت‌ها داده‌های O C نامیده می‌شوند.

حتی ممکن است چهار یا پنج همدم جدید هم در این منظومه باشند.

لوری جتسو داده‌های O C الغول را بین نوامبر 1782 و اکتبر 2018 تجزیه و تحلیل کرد. او روش مجذور کای گسسته که در آن Xحرف یونانی کای است، Oعددهای مشاهده شده برای یک دسته، E اعداد مورد انتظار برای آن دسته است و سیگما به معنی عملیات جمع بین همه دسته‌ها است.) خود را که اخیراً فرموله شده است را برای این داده‌ها اعمال کرد. این روش برای تشخیص سیگنال‌های دوره‌ای منظم طراحی شده است. (مترجم: سیگنال‌های نوری حرکت ستاره‌ها حول مرکز جرم) این تشخیص‌ها حتی اگر سیگنال‌ها بر روی یک روند نامنظم نامنظم قرار گیرند موفق در نظر گرفته می‌شوند. داده‌هایOC الغول AB، روش مجذور کای می‌تواند سیگنال‌های اثر زمان سفر نور پنج یا شش ستاره همدم را تشخیص دهد. داده‌های O C به تنهایی نمی‌توانند برای تعیین تعداد دقیق این نامزدها استفاده شوند. یکی از این نامزدها، همدم قدیمی شناخته شده Algol C است. دوره‌های مداری چهار یا پنج ستاره همدم جدید دیگر بین 20 تا 219 سال است.

مترجم: آزمون کای گسسته آزمونی است که در آن چگونگی ارتباط یک نمونه از داده‌ها با ویژگی معلوم یا فرضی با جمعیت بزرگتری انجام می‌شود و جمعیت بزرگتر از روی این داده‌های معلوم یا فرضی متناسب می‌شود (ستارگان دیگر این منظومه دوتایی AB  که جمعیت بزرگتری را تشکیل می‌دهند با استفاده از این روش مشخص می‌شوند). اگر این داده‌های نمونه (تعداد اعداد ستاره‌های منظومه الغول AB )با ویژگی‌های مورد علاقه ما تناسب داشت برای نتیجه‌گیری جمعیت بزرگتر استفاده می‌شود و از این طریق می‌توان جمعیت‌های بزرگتر ستاره را که حول مرکز جرم می‌چرخند تخمین زد (داده‌ها سیگنال‌های نوری هستند).

 

مترجم : مرتضی نادری فرد

منبع:

 https://phys.org/news/2021-11-companion-candidate-stars-eclipsing-binary.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *