ناسا جلسه پیش نمایش پرتاب آزمایش تغییر جهت سیارکی را برگزار می‌کند!!

تصویری از فضاپیمای دارت ناسا وLICIACube آژانس فضایی ایتالیا (ASI) قبل از برخورد به سیستم دوتایی سیارکی دیدیموس.

 

ناسا در ساعت 13:00 یک جلسه توجیهی رسانه مجازی برگزار خواهد کرد. EDT پنجشنبه، 4 نوامبر، برای پیش نمایش پرتاب اولین ماموریت آزمایشی دفاع سیاره‌ای آژانس، آزمایش تغییر جهت دو سیارکی (DART) اقدام خواهد کرد. به عنوان یک آزمایش فناوری، در صورتی که سیارکی تهدیدکننده زمین در آینده کشف شود، این ماموریت به تعیین اینکه آیا برخورد عمدی یک فضاپیما با یک سیارک راهی موثر برای تغییر مسیر آن است، کمک خواهد کرد. سیارک هدف دارت تهدیدی برای زمین نیست.

این جلسه به صورت زنده در تلویزیون ناسا، برنامه ناسا، وب سایت آژانس و حساب توییتر ناسا پخش می شود.

اسامی شرکت کنندگان در این جلسه:

لیندلی جانسون، افسر دفاع سیاره‌ای، مقر ناسا، واشنگتن

النا آدامز، مهندس سیستم‌های ماموریت دارت، آزمایشگاه فیزیک کاربردی جان هاپکینز (APL)، لورل، مریلند

نانسی چابات، سرپرست هماهنگی دارت، جانز هاپکینز APL

اندی چنگ، سرپرست تیم تحقیق دارت، جانز هاپکینز

برای شرکت در این فراخوان، رسانه‌ها باید تا ساعت 11 صبح پنجشنبه، 4 نوامبر، به جاش هندال به آدرس joshua.a.handal@nasa.gov اطلاع دهند.

 

دارت قرار است زودتر از ساعت 1:00 بامداد چهارشنبه، 24 نوامبر (23 نوامبر 20:00 PST) با موشک فالکون 9 اسپیس‌ایکس از پایگاه نیروی فضایی واندنبرگ در کالیفرنیا پرتاب شود.

 

این فضاپیما طوری طراحی شده است که هنگام حرکت با سرعتی در حدود 15000 مایل در ساعت (24000 کیلومتر در ساعت) خود را برای برخورد با یک سیارک هدایت کند. هدف آن سیارک قمر دیمورفوس (به یونانی \”دو شکل\”) است که به دور سیارکی بزرگتر به نام دیدیموس (به یونانی \”دوقلو\”) می‌چرخد. در پاییز 2022، دارت به دیموروفس برخورد می‌کند تا مدار آن را در منظومه سیارکی دوتایی دیدیموس تغییر دهد. سامانه دیدیموس کاندیدای ایده‌آل برای دارت است زیرا هیچ تهدید واقعی برای زمین ایجاد نمی‌کند و دانشمندان می‌توانند تغییر در مدار دیمورفوس را با تلسکوپ‌های زمینی اندازه‌گیری کنند.

 

برای اینکه عموم مردم بتوانند در هیجان پروژه دارت سهیم شوند، ناسا کمپین مدافعان سیاره را راه‌اندازی کرده است. شرکت‌کنندگان می‌توانند به مجموعه‌ای از سؤالات کوتاه درباره دفاع سیاره‌ای پاسخ دهند تا گواهی مدافع سیاره‌ای خود و همچنین یک نشان دیجیتال برای به اشتراک گذاشتن در رسانه‌های اجتماعی را دریافت کنند که می‌توانند آن را دانلود یا چاپ کنند، برای شرکت، مراجعه کنید.

https://dart.jhuapl.edu/Planetary-Defender

 

جانز هاپکینز  APL به صورت مستقیم مدیریت ماموریت دارت از دفتر هماهنگی دفاع سیاره‌ای ناسا را به عنوان پروژه‌ای از دفتر برنامه ماموریت‌های سیاره‌ای آژانس هدایت می‌کند. این آژانس از چندین مرکز از جمله آزمایشگاه پیشرانه جت در جنوب کالیفرنیا، مرکز پرواز فضایی گوددارد در گرین‌بلت، مریلند، مرکز فضایی جانسون در هیوستون، مرکز تحقیقات گلن در کلیولند، و مرکز تحقیقات لنگلی در همپتون، ویرجینیا، پشتیبانی می‌کند. این پرتاب توسط برنامه خدمات پرتاب ناسا، مستقر در مرکز فضایی کندی انجام می‌شود که این آژانس در فلوریدا مدیریت می‌شود.

 

مترجم: مرتضی نادری فرد

منبع:

NASA to Hold Double Asteroid Redirection Test Launch Preview Briefing

Nov 2, 2021

MEDIA ADVISORY M21-141

https://www.nasa.gov/press-release/nasa-to-hold-double-asteroid-redirection-test-launch-preview-briefing

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *