شما می‌توانید به ناسا برای آموزش مریخ‌نوردهای سیاره سرخ کمک کنید!!

 

 

سلفی گرفته شده توسط مریخ‌نوردپشتکار ناسا که در 18 فوریه 2021 روی مریخ فرود آمد. (اعتبار تصویر: NASA/JPL-Caltech/MSSS)

 

شما می‌توانید به ناسا کمک کنید تا از مریخ‌نوردهای خود کاوشگران بهتری بسازد.

 

ناسا از شهروند دانشمندان می‌خواهد که “ویژگی‌های علمی در تصاویر گرفته شده توسط مریخ‌نورد پشتکار ناسا” را برچسب گذاری کنند. این پروژه که AI4Mars نام دارد و توسط Zooniverse میزبانی می‌شود، از پروژه آغاز شده در سال گذشته مریخ‌نورد کنجکاوی را ادامه می‌دهد که در نهایت منجر به تولید یک الگوریتم طبقه‌بندی شد.

 

مقامات آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) در کالیفرنیای جنوبی می‌گویند که مأموریتهای هر دو مریخ‌نورد کنجکاوی و پشتکار را مدیریت می‌کند: «تصاویر پشتکار [الگوریتم] را با گسترش انواع برچسبهای شناسایی بهبود بیشتری می‌بخشد که می‌توان بر روی ویژگی‌های سطح مریخ اعمال کرد.

 

مقامات اضافه کردند: AI4Mars اکنون برچسب‌هایی را برای شناسایی جزئیات دقیقتر ارائه می‌کند و به افراد امکان می‌دهد گزینه‌هایی مانند سنگ‌های شناور (جزیره‌های سنگی) یا گره‌ها (توپ‌های اندازه BB، که اغلب توسط ترکیب مواد معدنی  و آب تشکیل می‌شوند) را انتخاب کنند.

 

ابزاری که تصاویر کنجکاوی را می‌گیرد SPOC (طبقه‌بندی ویژگی‌های خاک و اشیاء) نامیده می‌شود. این پروژه بر اساس کاری بود که در آن مردم نزدیک به نیم میلیون تصویر را برچسب‌گذاری کردند و ویژگی‌هایی مانند ماسه و سنگ را مشخص کردند. به گفته مقامات JPL، این ابزار در 98 درصد مواقع چنین ویژگی‌هایی را دریافت می‌کند و متخصصان مریخ‌نورد در حال حاضر از SPOC برای برنامه‌ریزی مسیرهای آن بر روی سیاره سرخ استفاده می‌کنند.

 

پشتکار دارای 23 دوربین است و هر روز دهها تا صدها تصویر را به زمین ارسال می‌کند. اعضای تیم ماموریت مایلند زمان بین دریافت تصاویر تا زمانی را کاهش دهند که دستورالعمل‌ها از تیم‌هایش در مریخ‌نورد پشتکار آپلود می‌شوند. این امر می‌تواند ساعتها طول بکشد، زیرا مهندسان و زمین‌شناسان عکس‌ها را برای ویژگیهای خاص مورد علاقه و همچنین زمینهایی جستجو می‌کنند که ممکن است برای مریخ نورد خطرناک باشد.

 

ویویان سان، دانشمند JPL که به هماهنگ کردن عملیات روزانه مریخ‌نورد پشتکار کمک می‌کند و در مورد پروژه AI4Mars مشاوره می‌کند، گفت: “برای هیچ دانشمندی امکان‌پذیر نیست که در چنین مدت زمان کوتاهی و هر روز به همه تصاویر لینکهای دانلود شده با موشکافی نگاه کند.” در همین بیانیه ذکر شده اگر الگوریتمی وجود داشته باشد که بگوید «فکر می‌کنم من رگه‌ها یا گره‌های سنگی را در اینجا دیدم» در زمان ما صرفه‌جویی می‌کند و سپس تیم علمی می‌تواند با جزئیات بیشتری به آن مناطق نگاه کند.

 

در آینده، برچسب‌گذاری چنین ویژگی‌های زمین‌شناسی می‌تواند به جستجوی مداوم حیات در مریخ کمک کند که شامل طیف وسیعی از مریخ‌نورد، مدارگرد و فضاپیمای بازگشت نمونه است که انتظار می‌رود در دهه آینده به سیاره سرخ برسند.

 ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

 

You can help NASA train Mars rovers for the Red Planet

By Elizabeth Howell about 10 hours ago

 

https://www.space.com/nasa-wants-citizen-scientists-train-mars-rovers

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *