انفجار بسیار داغ و فوق سریع به نام «شتر» اخترشناسان را متحیر کرده است!!

 

 

تنها دو انفجار دیگر مانند این تاکنون شناسایی شده است: “گاو” و “کوآلا”.

تصویری که سیاهچاله‌ای را در حال مکیدن مواد از دیسک برافزایشی خود نشان می‌دهد. انفجار شتر که اخیراً کشف شده است می‌تواند تولد یک سیاهچاله باشد. (اعتبار تصویر: NASA/JPL-Caltech)

 

در اکتبر 2020، اخترشناسان یک انفجار عظیم و باستانی را در کهکشانی شناسایی کردند که چند بیلیون سال نوری از زمین فاصله داشت. انفجار از ناکجاآباد ظاهر شد، در عرض چند روز به اوج درخشندگی رسید و سپس به سرعت در عرض یک ماه دوباره ناپدید شد – که نشان می‌دهد یک رویداد کیهانی شدید، مانند تشکیل یک سیاهچاله یا ستاره نوترونی، به تازگی رخ داده است.

 

اخترشناسان انفجارهای ناگهانی و درخشان مانند این را گذرا سریع نوری آبی (FBOT) را می‌نامند که به خاطر گرمای شدید «آبی» و تکامل فوق‌العاده سریع آنها نامگذاری شده‌اند.

 

اما، اگر ترجیح می دهید، می‌توانید این یکی را “شتر” بنامید.

 

این نام مستعار (بازی با نام ZTF20acigmel) ممکن است به نظر یک انفجار بسیار سریع و قدرتمند بی‌نظیر باشد، اما روش FBOTها همین است. انفجار مشابهی که در سال 2018 در فاصله 200 میلیون سال نوری زمین کشف شد، نام غیرمحتمل “گاو” را به خود اختصاص داد، در حالی که FBOT دیگری در سال 2020 “کوآلا” نام گرفت).

 

این سه FBOTها وقتی صحبت از انفجارهای ستاره‌ای به میان می‌آید در یک کلاس خاص قرار دارند. برخلاف ابرنواخترهای معمولی انفجارهایی اینچنین زمانی رخ می دهد که وقتی سوخت ستارگان تمام می‌شود و به خودی خود فرو می‌ریزند – به نظر می‌رسد FBOTها در عرض چند هفته ظاهر می‌شوند (نه سال‌ها).

 

این تیم دریافت که انفجار اولیه شتر در فرکانس‌های رادیویی نیز به شدت درخشید، و نشان می‌دهد که این انفجار به سرعت در همسایگی کیهانی خود در حال نفوذ است (احتمالاً چند دهم سرعت نور، بیش از 100 میلیون مایل در ساعت یا 160 میلیون کیلومتر در ساعت). چنین تشعشعات رادیویی درخشانی معمولاً از تشعشعات سنکروترون می‌آیند، که زمانی اتفاق می‌افتد که ذرات باردار با کسری از سرعت نور از یک میدان مغناطیسی عبور می‌کنند.

 

ممکن است FBOTها نمایانگر لحظه‌ای از خلق کیهانی باشند که به ندرت دیده می‌شود – انفجارهایی که در لحظه انفجار یک ستاره قدیمی رخ می‌دهد و در برابر چشمان ما به یک سیاهچاله عظیم یا ستاره نوترونی سریع می‌چرخد.

 

ستاره‌شناسان هرگز ندیده‌اند که این فرآیندها واقعاً انجام شوند (تا جایی که می‌دانند)، بنابراین سخت است که مطمئن باشیم سیل تشعشعات حاصل از آن چگونه خواهد بود.

 ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Ultrahot, ultrafast explosion called ‘the Camel’ has astronomers puzzled

By Brandon Specktor about 3 hours ago

https://www.space.com/the-camel-explosion-black-hole-neutron-star

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *