ابرقارچی با نیروی سیاهچاله!!

 

ستاره‌شناسان شاهد باز شدن یک ابر قارچی با نیروی سیاهچاله، یک سیاره نوزاد ابرمشتری و یک “تونل” مغناطیسی در اطراف منظومه شمسی هستند.

ابر قارچی متشکل از سیاهچاله در فضای گاز گرم از سیاهچاله بسیار پرجرم فعال در مرکز سیستم Nest200047 “برمی‌خیزد”. سیاهچاله نامرئی است و در داخل کهکشان مرکزی قرار دارد و خود به سختی در نقطه روشن مرکز تصویر قابل مشاهده است. برای ایجاد حس مقیاس، “نوار” افقی که از بالای آن عبور می کند بیش از 1 میلیون سال نوری طول دارد.

دانشگاه بولونیا، ایتالیا

ستاره‌شناسان ابر قارچی را در فضا کشف کردند. این بالون از ابرسیاهچاله بسیار پرجرم در قلب کهکشان مرکزی در گروهی به نام Nest200047 در فاصله 200 میلیون سال نوری در لبه صورت فلکی ثور در حال پرواز است.

 

این ابر زمانی شکل می‌گیرد که سیاه‌چاله به جت‌های سریع ذرات باردار نیرو می‌دهد و آنها را به گاز پراکنده بین کهکشان‌ها می‌کوبد. سپس ابرهای ذره‌ای از طریق آن محیط «بالا می‌روند» شبیه به روشی که خاکستر و قارچ‌های گازی از فوران‌های آتشفشانی روی زمین بیرون می‌آیند.

 

ماریسا برینزا (دانشگاه بولونیا، ایتالیا و موسسه ملی اخترفیزیک ایتالیا) و همکارانش سیستم را با استفاده از آرایه فرکانس پایین (LOFAR) ماموریت eROSITA آژانس فضایی، مجموعه‌ای از گیرنده‌های رادیویی که در سراسر اروپا پخش شده است و همچنین در پرتوهای ایکس اروپا مورد بررسی قرار دادند.

 

در حالی که ستاره‌شناسان قبلا ابرهای قارچی با نیروی سیاه‌چاله را پیدا کرده بودند، آنها فقط می‌توانستند فوتون‌های با انرژی بالاتر را در مراحل اولیه تکامل ببینند. اما همانطور که ابر در محیط درون کهکشانی باز می‌شود، الکترون‌های درون انرژی خود را از دست می دهند و انتشار رادیویی با فرکانس‌های پایین‌تر و پایین‌تر تنظیم می‌شود. LOFAR فوتون‌های کم‌انرژی ابر را شناسایی می‌کند قبل از اینکه کاملاً متلاشی شود که به اخترشناسان امکان می‌دهد آخرین مراحل تکامل ابر را مشاهده کنند.

 

ASTRONOMY IN PICTURES: BLACK HOLES, BABY STARS, AND MAGNETIC “TUNNELS”

BY: MONICA YOUNG OCTOBER 25, 2021

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/astronomy-in-pictures-black-holes-baby-stars-and-magnetic-tunnels/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *