به گفته محققان، زهره هرگز اقیانوسی نداشته است!!

دانشمندان شبیه‌سازی‌های کامپیوتری را انجام داده‌اند که نشان می‌دهد زهره هرگز اقیانوس نداشته است زیرا شرایط هرگز آنقدر سرد نبود که بتواند باران ببارد.

یک مطالعه جدید ادعا می‌کند که زهره هرگز اقیانوس نداشته است. تصویر از Manchu/ CNRS.

زهره هرگز اقیانوس نداشت؟

آیا اقیانوس روی ناهید وجود داشت یا نه؟ این یک سوال بزرگ است، زیرا وجود اقیانوس‌ها در نزدیکترین همسایه زمین احتمال زندگی را نشان می‌دهد. در حالی که برخی از دانشمندان معتقدند که زهره ممکن است در گذشته اقیانوس داشته باشد، یک مطالعه جدید موافق نیست. تیمی از دانشمندان در 13 اکتبر 2021 اعلام کردند که مدل‌های رایانه‌ای آنها نشان می‌دهد که زهره از ابتدا فاقد اقیانوس است.

مجله نیچر این مطالعه را در 13 اکتبر منتشر کرد. دانشمندان از دانشگاه ژنو و مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه از یک مدل آب و هوایی پیشرفته برای رسیدن به نتیجه استفاده کردند.

کار این دانشمندان نشان می‌دهد که شرایط برای بارش باران بر روی زهره و تشکیل اقیانوس ها هرگز مناسب نبوده است.

خود زهره 4.5 بیلیون سال پیش همراه با خورشید، زمین و بقیه منظومه شمسی ما شکل گرفت. مانند زمین جوان، زهره جوان نیز احتمالاً با ماگما یا سنگ مذاب پوشیده شده بود. اما قبل از بارش آب به صورت باران، باید سیاره و جو آن سرد می‌شد. اگر باران می‌بارید، همانطور که روی زمین اتفاق افتاد، تجمع آب در اقیانوسها چندین هزار سال طول می‌کشید.

در روزهای اولیه ظهور منظومه شمسی، خورشید 30 درصد ضعیفتر از اکنون بود. علیرغم برخورد کمتر تابش خورشیدی به ناهید جوان، مطالعه جدید نشان می‌دهد که این سیاره هنوز بسیار داغ بوده و اجازه ایجاد اقیانوس‌ها را نمی‌داد. اگر ابرها آنقدر ضخیم باشند که بتوانند جلوی خورشید را بگیرند و دما را کاهش دهند، ممکن است تفاوت ایجاد کنند. ابرها می‌توانستند مانعب ایجاد کنند تا دمای نزدیک سطح زهره کاهش یابد.

اما مطالعه جدید، براساس مدل کامپیوتری، این سناریو را بعید می‌داند. این مطالعه نشان می‌دهد که ابرها واقعاً در سمت شب زهره ایجاد شده‌اند. اما روز کره زمین هنوز در معرض نور خورشید قرار داشت. چرخش زهره به آهستگی انجام می‌شود و روز آن تقریباً برابر سال آن است. براساس این کار جدید، ابرهای روی زهره سیاره را از خورشید محافظت نمی‌کنند – یا آن را به اندازه کافی خنک نمی‌کنند تا باران ببارد – حتی در حالی که این ابرها شروع به جذب گرما در نزدیکی سطح زهره کرده‌اند و باعث ایجاد اثر گلخانه‌ای می‌شود. سطح زهره امروز به حدی گرم است که سرب را ذوب می‌کند.

به گفته این دانشمندان ، دمای بالای سطح به معنای آب در حالت گازی فقط در نزدیکی سطح زهره است. بنابراین ، هیچ بارانی و هیچ اقیانوسی وجود ندارد.

مقایسه زهره و زمین

دانشمندان در حال تلاش برای یادگیری هم درباره جو اولیه زهره و هم اوایل زمین هستند. مارتین توربت، دانشمند برجسته دانشگاه ژنو خلاصه می‌کند:

ما آب و هوای زمین و زهره را در ابتدای تکامل خود، بیش از 4 بیلیون سال پیش شبیه‌سازی کردیم (زمانی که سطح سیارات هنوز ذوب شده بود. درجه حرارت بالا به این معناست که هر آبی به شکل بخار، مانند یک اجاق گاز بزرگ تحت فشار وجود داشته است.

طبق مدل‌های رایانه‌ای این دانشمندان، زمین به سختی از سرنوشت ناهید در امان ماند. اگر آن روز به خورشید نزدیکتر بود یا خورشید به اندازه امروز داغ بود، ممکن بود زمین فقط به صورت بخار آب داشته باشد. توربت ادامه داد:

به لطف شبیه‌سازی‌ها ما توانستیم نشان دهیم که شرایط آب و هوایی اجازه نمی‌دهد بخار آب در جو زهره متراکم شود. یکی از دلایل اصلی این امر ابرهایی هستند که ترجیحاً در سمت شب سیاره شکل می‌گیرند. این ابرها باعث ایجاد یک اثر گلخانه‌ای بسیار قوی می‌شوند که مانع از سرد شدن زهره به همان سرعتی می‌شود که قبلاً تصور می‌شد.

املین بولمونت از دانشگاه ژنو توضیح داد که چگونه دیدگاه جدید آنها نسبت به جو سیارات، دیدگاه ما نسبت به سیاره خود را تغییر می‌دهد:

این یک تغییر کامل در نگاه ما به چیزی است که مدتهاست پارادوکس خورشید جوان ضعیف نامیده می‌شود. آن را همیشه به عنوان یک مانع بزرگ برای ظهور حیات بر روی زمین در نظر گرفته‌اند! [استدلال این بود که اگر تابش خورشید بسیار ضعیفتر از امروز بود، زمین را به یک توپ یخی متخاصم به حیات تبدیل می‌کرد.] اما معلوم می‌شود که برای زمین جوان و بسیار گرم، این خورشید ضعیف در در واقع فرصتی غیرقابل انتظار بود.

ماموریت‌های آینده به زهره

پس حق با کیست؟ مطالعات قبلی که نشان داد زهره می‌تواند آبکی باشد یا شبیه‌سازی‌های جدیدی که می‌گوید “فرصتی نیست؟” دانشمندان امیدوارند مأموریتهای آینده مشخص کند که مدل‌های آنها درست است یا خیر.

دیوید ارنریش از دانشگاه ژنو گفت:

نتایج ما بر اساس مدل‌های نظری است و یک سنگ بنای مهم در پاسخ به سوال تاریخ ناهید است. اما ما نمی‌توانیم به طور قطعی در مورد این موضوع تصمیم‌گیری کنیم. مشاهدات سه ماموریت فضایی آینده ناهید برای تأیید یا رد کار ما ضروری است.

نسخه رنگی اولین تصویر از سطح ناهید، توسط فضاپیمای ونرا 9 شوروی که در 1975 بازگردانده شد. تصویر از ونرا 9/ وبلاگ تد استیرک.

Venus Never Had Oceans, Study Says