ستاره‌شناسان دیسک گرد و غباری را در اطراف ابرمشتری مشاهده کردند

برداشت هنری از GQ Lupi B (جلو سمت چپ) و ستاره اصلی GQ Lupi (راست). اعتبار: Devon1980 ، Wikimedia ، CC BY-SA 3.0

یک تیم بین‌المللی از اخترشناسان به سرپرستی دانشمندان دانشگاه لیدن برای اولین بار یک دیسک گرد و غبار را در اطراف یک ابر مشتری جدید که یا یک سیاره غول‌پیکر است یا کوتوله قهوه‌ای، مشخص کرده است. آنها از مشاهدات به اصطلاح تصویربرداری مستقیم در طول موجهای مادون قرمز متوسط ​​استفاده کردند. آنها انتشار از دیسک را تشخیص داده و حدس می‌زنند که قمرها تشکیل شده‌اند.

ستاره‌شناسان انتظار داشتند که غول‌های گازی جوان و کوتوله‌های قهوه ای دارای دیسک گرد و غبار در اطراف خود باشند که می‌تواند قمرها را تشکیل دهد (شبیه به شکل‌گیری سیارات در یک دیسک در اطراف یک ستاره جوان). به عنوان مثال، شواهدی از وجود یک حلقه غول‌پیکر وجود دارد که در تغییرات روشنایی یک ستاره هنگام عبور حلقه‌ها از جلوی آن کشف شده است. اکنون، برای اولین بار، محققان تشعشع حرارتی یک دیسک گاز و گرد و غبار در اطراف یک ابرمشتری بزرگ را مورد بررسی دقیق قرار داده‌اند.

500 سال نوری از زمین فاصله دارد

این سیاره غول‌پیکر یا کوتوله قهوه‌ای موسوم به GQ Lupi B در صورت فلکی جنوبی گرگ در فاصله 500 سال نوری زمین واقع شده است. GQ Lupi B بسیار سنگین‌تر از مشتری است و مدار آن بیش از 20 برابر بیشتر از ستاره اصلی آن نسبت به مشتری در اطراف خورشید است.

منشا این نوع اشیاء هنوز یک راز است. مشخص نیست که GQ Lupi B توسط یک مسیر سیاره‌ای یا شبیه ستاره شکل گرفته است. GQ Lupi B در سال 2004 هنگامی که یک عکس با کیفیت بالا از ستاره GQ Lupi گرفته شد، کشف شد. از آن زمان، منجمان از سراسر جهان در حال بررسی جو و حرکت مداری این ابرمشتری هستند.

تلسکوپ بسیار بزرگ

در مطالعه اخیر، ستاره‌شناسان از ابزارهای NACO و MUSE استفاده کردند. اینها به تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی متصل هستند. با استفاده از دوربین مادون قرمز NACO، ستاره‌شناسان نور مادون قرمز را مشاهده کردند که از دیسک گرد و غبار بیرون می‌آید. از این رو، آنها تشخیص دادند که دیسک بسیار سردتر از اتمسفر گرم GQ Lupi B. است. محققان پیشنهاد می‌کنند که دمای پایین نشان دهنده حفره مرکزی دیسک است. آنها گمان می‌کنند که ممکن است گرد و غبار در اینجا با تشکیل قمرها حذف شده باشد. اما همچنین ممکن است دیسک تحت تأثیر میدان مغناطیسی GQ Lupi B قرار گیرد.

با استفاده از MUSE، یک طیف سنج پایدار که در قسمت بصری طیف نور عمل می‌کند، تابش‌های موسوم به H-alpha را اندازه‌گیری کردند. این نشان می‌دهد که GQ Lupi B همچنان در حال رشد است، به دلیل تأمین گاز از دیسک خود و احتمالاً دیسک ستاره‌ای که این ابرمشتری به دور آن می‌چرخد.

در آینده، محققان امیدوارند که دیسک GQ Lupi B را با جزئیات بیشتری بررسی کنند. توماس استولکر، سرپرست تحقیقات (دانشگاه لیدن، هلند) می‌گوید: “تلسکوپ فضایی جیمز وب به زودی راه‌اندازی می‌شود و فرصت‌های هیجان‌انگیزی را ارائه می‌دهد.”

سیاره غول‌پیکر یا کوتوله قهوه ای؟

با کشف سیاره‌های فراخورشیدی جدید، همیشه مشخص نیست که این جسم یک سیاره است یا یک کوتوله قهوه‌ای. این امر به ویژه برای اجسام مشاهده شده مستقیم مانند GQ Lupi B بسیار دشوار است زیرا جرم آنها اغلب نامشخص است. به همین دلیل است که محققان تمایل دارند ذهن باز داشته باشند و یک نفس از “یک سیاره غول‌پیکر یا کوتوله قهوه‌ای” صحبت کنند و به همین دلیل است که B در GQ Lupi B گاهی با یک حرف بزرگ (زیرا کوتوله قهوه‌ای است) و گاهی با یک حرف کوچک (زیرا یک سیاره است) نوشته می‌شود.

Astronomers see dust disk around young super-Jupiter