جستجوی بزرگ 6 ساله در منظومه شمسی بیرونی 461 شی جدید را نشان می‌دهد (اما سیاره 9 وجود ندارد)

تصویر هنری از فضاپیمای افق‌های نو  همراه با شیء کمربند کوییپر. اعتبار: آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز/موسسه تحقیقات جنوب غربی (JHUAPL/SwRI)

 

در آینده نزدیک، ستاره‌شناسان از حضور تلسکوپ‌های نسل بعدی مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) و تلسکوپ فضایی رومن نانسی گریس (RST) بهره‌مند خواهند شد. در عین حال، بهبود تکنیک‌های داده‌کاوی و یادگیری ماشینی نیز به ستاره‌شناسان اجازه می‌دهد تا از ابزارهای موجود بیشتر استفاده کنند. در این روند، آنها امیدوارند سرانجام به برخی از سوالات مربوط به کیهان پاسخ دهند.

 

به عنوان مثال، نظرسنجی انرژی تاریک (DES)، یک تلاش بین‌المللی برای نقشه برداری از کیهان، اخیراً نتایج بررسی شش ساله خود در مورد منظومه شمسی بیرونی را منتشر کرد. این بررسی علاوه بر جمع‌آوری داده‌ها در مورد صدها شیء شناخته شده، 461 شی را نشان داد که قبلاً کشف نشده بود. نتایج این مطالعه می‌تواند پیامدهای قابل توجهی در درک ما از شکل‌گیری و تکامل منظومه شمسی داشته باشد.

 

این تحقیق توسط دکتر پدرو برناردینلی  دکترای گروه فیزیک و نجوم در دانشگاه پنسیلوانیا (UPenn) انجام شد. گری برنشتاین و ماسائو ساکو (دو استاد با گروه فیزیک و نجوم در UPenn) و سایر اعضای DES Cooperation به او ملحق شدند. از سال 2013، DES به دنبال این است که نقشی را که انرژی تاریک در گسترش و تکامل کیهان ایفا کرده است (و همچنان ادامه می‌دهد) بداند.

دوربین انرژی تاریک به طور خاص برای بررسی انرژی تاریک طراحی شده است. این بودجه توسط وزارت انرژی (DOE) تأمین شد و در Fermilab DOE ساخته و آزمایش شد. اعتبار: DOE/FNAL/DECam/R. هان/CTIO/NOIRLab/NSF/AURA

 

بین سالهای 2013 تا 2019  DES از تلسکوپ 4 متری بلانکو در رصدخانه بین آمریکایی Cerro Tololo (CTIO) در شیلی برای مطالعه صدها میلیون کهکشان، ابرنواختر و ساختار مقیاس بزرگ جهان استفاده کرد. در حالی که هدف اصلی آنها اندازه‌گیری سرعت شتاب انبساط کیهانی (معروف به ثابت هابل-لیماتر) و توزیع فضایی ماده تاریک است، همکاری DES همچنین کشف TNOهای فردی مورد علاقه را گزارش کرد. همانطور که دکتر برناردینلی از طریق ایمیل به Universe Today توضیح داد:

“یکی از جزئیات مهم این است که وقتی از آسمان تصویر می‌گیرید، فقط آنچه را که بدنبال آن هستید نمی‌بینید، بلکه چیزهای دیگری را نیز می‌بینید که در همان ناحیه آسمان قرار دارند و ممکن است نزدیکتر یا دورتر از هدف شما قرار داشته باشند. بنابراین ما می‌توانیم از هواپیما گرفته تا سیارک‌ها تا TNOها و همچنین ستاره‌ها و کهکشان‌های دور هر چیزی را ببینیم. بنابراین ما از داده‌ها برای یافتن چیزهای دیگر (در مورد من، TNOها استفاده می‌کنیم!) “

 

نتایج آنها در یک مطالعه قبلی شرح داده شد، جایی که همکاری DES چهار سال اول جمع‌آوری داده ها (“Y4“) را به اشتراک گذاشت. این امر منجر به کشف 316 TNO منحصر به فرد مورد علاقه و توسعه تکنیک‌های جدید یادگیری ماشین برای جستجوهای TNO شد. بر اساس این، تیم نتایج شش سال کامل داده‌های نظرسنجی DES (“Y6“) را برای TNOها ، البته با برخی اصلاحات و بهبودها تجزیه و تحلیل کرد.

 

برداشت هنری از فضاپیمای افق‌های نوی ناسا  و 2014 MU69 ، یک شیء کمربند کوئیپر که در یک ژانویه 2019، یک بیلیون مایل (1.6 بیلیون کیلومتر) فراتر از پلوتون می‌چرخد. اعتبار: آزمایشگاه فیزیک کاربردی ناسا/دانشگاه جانز هاپکینز/موسسه تحقیقات جنوب غربی/استیو گریبن

مفهوم هنری از شیء Trans-Neptunian (TNO). اعتبار: ناسا

 

این بار، DES 461 جسم شناسایی نشده را شناسایی کرد که تعداد کل TNOهای کشف شده توسط DES را به 777 و تعداد TNOهای شناخته شده را نزدیک به 4000 نشان می‌دهد. آنها همچنین اطلاعات جدیدی را در مورد بسیاری از اجسام دیگر از جمله دنباله‌دار بزرگ  C/2014 UN271 بدست آوردند که دکتر برناردینلی و نویسنده مشترک پروفسور برنشتاین در سال 2014

 

به طور خلاصه، با انجام سرشماری TNOها و محدود کردن پویایی مداری آنها، ستاره‌شناسان می‌توانند بینش جدیدی در مورد نحوه شکل‌گیری و تکامل منظومه شمسی در بیلیون‌ها سال پیش بدست آورند. این دانش همچنین می‌تواند درک ما را از نحوه ظهور سیستم‌های قابل سکونت که باعث حیات می‌شوند، آشکار سازد، بنابراین یافتن آن را برای ما آسان‌تر می‌کند!

 

منبع:

Major 6-Year Search of the Outer Solar System Turns Up 461 New Objects (but No Planet 9)

By MATT WILLIAMS, UNIVERSE TODAY OCTOBER 12, 2021

Major 6-Year Search of the Outer Solar System Turns Up 461 New Objects (but No Planet 9)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *