پس از وقفه 3.5 میلیون ساله، بزرگترین دنباله دار کشف شده در راه است

 

 

دنباله‌دار بزرگ Bernardinelli-Bernstein در سال 2031 از مدار زحل دور می‌شود.

تصویری از دنباله‌دار بزرگ Bernardinelli-Bernstein (اعتبار تصویر: NOIRLab/NSF/AURA/J. da Silva)

 

بر اساس تحقیقات جدید، یک دنباله‌دار بزرگ – احتمالاً بزرگترین دنباله‌داری که تا کنون کشف شده است – در حال حرکت به سمت منظومه شمسی داخلی با زمان تقریبی رسیدن 10 سال آینده است.

 

این دنباله‌دار که به اسم دنباله‌دار Bernardinelli-Bernstein (یا C/2014 UN271، به زبان نجومی) شناخته می‌شود، حداقل 62 مایل (100 کیلومتر) -حدود 1000 برابر بیشتر از یک دنباله‌دار معمولی عرض دارد. بر اساس بیانیه‌ای که کشف این دنباله‌دار را در ژوئن 2021 اعلام کرد، آنقدر بزرگ است که ستاره‌شناسان قبلاً آن را با یک سیاره کوتوله اشتباه گرفته‌اند.

 

اما تجزیه و تحلیل دقیق‌تر این جسم نشان داد که به سرعت از ابر اورت حرکت می‌کند. به نظر می‌رسید که این جسم به سمت ما حرکت می‌کند و حتی یک دم درخشان یا “کما” در پشت آن وجود داشت نشانه‌ای واضح از دنباله‌دار یخی که به منظومه شمسی نسبتاً گرم داخلی نزدیک می‌شود.

 

اکنون، محققان این دنباله‌دار بزرگ را با جزئیات بیشتری مطالعه کرده‌اند و برآورد جدیدی در مورد سفر آن به سمت خورشید دارند.

 

برای شروع، این سنگ عظیم هیچ خطری برای زمین ندارد. در حال حاضر، Bernardinelli-Bernstein (BB) در حال عبور از ابر اورت در حدود 29 برابر فاصله بین زمین و خورشید یا 29 واحد نجومی (AU) است. به گفته محققان، نزدیکترین حالت دنباله‌دار به زمین در سال 2031 رخ می‌دهد، زمانی که دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند دنباله‌دار در فاصله 10.97 AU خورشید حرکت می‌کند و آن را در خارج از مدار زحل قرار می‌دهد.

 

در حالی که آنقدر از زمین دور است که انسانها نمی‌توانند دنباله‌دار را بدون تلسکوپ ببینند، اما به طور قابل ملاحظه‌ای نزدیکتر از آخرین بازدید این سنگ از منظومه شمسی است. پس از الگوبرداری از مسیر دنباله‌دار، نویسندگان مطالعه محاسبه کردند که این دنباله‌دار آخرین رویکرد خود را 3.5 میلیون سال پیش و در فاصله 18 AU از خورشید انجام داد.

 

از آن زمان، به گفته محققان، این دنباله‌دار تا 40000AU  در اعماق ابر اسرارآمیز اورت، حرکت کرد.

 

“ما نتیجه می‌گیریم که BB یک دنباله‌دار” جدید “است به این معنا که هیچ مدرکی برای رویکرد قبلی نزدیک به 18 AU وجود ندارد.” به عبارت دیگر، انسانها قبلاً هرگز به آن توجه نکرده‌اند.

 

ما دیدگاه فعلی خود درباره دنباله‌دار بزرگ و دور را مدیون بررسی انرژی تاریک (DES) هستیم پروژه‌ای برای مطالعه انبساط جهان که بین آگوست 2013 و ژانویه 2019 انجام شد. در طول این بررسی، ستاره‌شناسان 300 میلیون کهکشان را در منطقه نقشه‌برداری کردند. آسمان جنوبی، بیش از 800 شیء ناشناخته را در خارج از مدار نپتون کشف کرد. دنباله‌دار Bernardinelli-Bernstein یکی از این اجرام بود.

 

محققان زمان زیادی برای مطالعه این دنباله‌دار بزرگ دارند، زیرا این دنباله‌دار در دهه آینده به زمین نزدیک می‌شود. نگاهی دقیق‌تر به این سنگ می‌تواند به دانشمندان در درک بیشتر ترکیب شیمیایی منظومه شمسی اولیه کمک کند، زیرا تصور می‌شود دنباله‌دارها در اعماق ابر اورت از زمانی که بیلیونها سال پیش از خورشید به فضا پرتاب شده‌اند، تقریباً بدون تغییر هستند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

After 3.5 million-year hiatus, the largest comet ever discovered is headed our way

By Brandon Specktor 

https://www.space.com/bernardinelli-bernstein-comet-close-approach-2031

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *