شیء اسرارآمیزی به نام “تصادف” 10 بیلیون سال است که در راه شیری به سر می‌برد!!

 

 

تصویر هنری کوتوله‌ای کم‌نور و قهوه‌ای سرد را در فضا نشان می‌دهد. کوتوله‌های قهوه ای مانند ستارگان شکل می‌گیرند، اما جرم کافی برای شعله ور شدن همجوشی هسته‌ای در هسته خود ندارند – فرایندی که باعث سوختن ستارگان می‌شود. در نتیجه آنها برخی از ویژگی‌های فیزیکی را با سیارات عظیمی مانند مشتری دارند. (اعتبار تصویر: IPAC/Caltech)

 

ستاره‌شناسان اولین نگاه دقیق به یک شیء مرموز کهکشان راه شیری موسوم به “تصادف” را انجام داده‌اند و دریافتند که این شی حتی بیشتر از آنچه مطالعات قبلی نشان می‌داد گیج کننده است.

 

تصادف کاملاً یک ستاره نیست (دانشمندان می‌توانند از درخشش کم آن تشخیص دهند که هیچ همجوشی هسته‌ای به این جسم نیرو نمی‌دهد) و همچنین یک سیاره هم نیست. بر اساس مطالعه‌ای، تصادف چیزی بین این دو است – یک کلاس نادر از اجسام که به کوتوله قهوه‌ای یا ستاره شکست خورده معروف است.

 

به گزارش بریتانیکا، کوتوله‌های قهوه ای می‌توانند تا 80 برابر مشتری بزرگتر باشند، اما به طور معمول فقط بخش کوچکی از جرم خورشید زمین را در خود نگه می‌دارند. اخترشناسان گمان می‌کنند که این اجرام زندگی خود را مانند ستارگان آغاز می‌کنند اما جرم کافی برای حفظ همجوشی هسته‌ای در هسته خود جمع نمی‌کنند. در عوض، کوتوله‌های قهوه ای در طول میلیونها یا بیلیون‌ها سال به آرامی سرد و کم‌نور می‌شوند.

 

در حالی که کوتوله‌های قهوه ای بسیار تاریک هستند و نمی‌توان آنها را با چشم غیرمسلح مشاهده کرد، دانشمندان حدود 2000 شیء را در کهکشان راه شیری با استفاده از تلسکوپهای مادون قرمز، مانند نئووایس ناسا در نزدیک زمین مشاهده کردند. تصادف در یکی از این بررسی‌های نئووایس از آسمان مشاهده شد، هنگامی که یک دانشمند شهروند به جسمی که از روی صفحه عبور می‌کرد و گروهی از نامزدهای کوتوله قهوه‌ای نیم نگاهی می‌کرد. (این کشف تصادفی نام مستعار تصادف را به این شیء داد).

 

تصادف پس از کشف غافلگیرکننده دانشمندان را گیج کرد. شبیه یک کوتوله قهوه‌ای معمولی به نظر نمی‌رسید. این جسم در برخی از طول‌موج‌های مادون قرمز ضعیف به نظر می‌رسید که نشان می‌دهد که یک کوتوله قهوه ای بسیار سرد و قدیمی است، اما در سایر طول موج‌ها روشن به نظر می‌رسد و نشان می‌دهد که یک کوتوله قهوه ای گرم و جوان است.

 

دیوی کیرکپاتریک، نویسنده مطالعه، اخترفیزیکدان در کلتچ پاسادنا، کالیفرنیا، در بیانیه‌ای گفت: “این شیء همه انتظارات ما را نادیده گرفت.”

این تصویر کل آسمان را که توسط وایس تصویربرداری شده است را نشان می‌دهد. اشعه مادون قرمز به طول موجهایی گفته می‌شود که طول موج آنها از چشم انسان بیشتر است. (اعتبار تصویر: NASA/JPL-Caltech/UCLA)

 

این تناقض اخترشناسان را متحیر کرد و آنها را به فکر انداخت تا با تلسکوپهای فضایی هابل و اسپیتزر ناسا و تلسکوپ مادون قرمز در رصدخانه کک در هاوایی این شیء غیر منطقی را بررسی کنند. با این داده‌های اضافی، محققان دریافتند که تصادف حتی عجیب‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کردند.

 

از یک جهت، سریع حرکت می‌کند. تصادف که در فاصله 50 سال نوری زمین قرار دارد، با سرعت 800000 کیلومتر بر ساعت در کهکشان ما حرکت می‌کند که بسیار سریعتر از یک کوتوله قهوه‌ای معمولی است. به گفته ستاره‌شناسان، این واقعیت به احتمال زیاد به این معنی است که تصادف بسیار قدیمی است و بیلیون‌ها سال است که توسط گرانش اجسام بزرگتر جذب شده و حرکت آن را تسریع می‌کند.

 

عناصر موجود در جو جسم نیز گیج‌کننده است. بر اساس طول موج نور مادون قرمز که توسط تصادف ساطع می‌شود، ستاره‌شناسان دریافتند که این شیء دارای مقدار کمی متان است (یک گاز معمول در کوتوله‌های قهوه‌ای با دمای مشابه تصادف). از آنجا که متان از هیدروژن و کربن تشکیل شده است، کمبود متان نشان می‌دهد که این شیء در ابتدا 10 تا 13 بیلیون سال پیش شکل گرفت، زمانی که کهکشان راه شیری تقریباً به طور کامل از هیدروژن و هلیوم اما کربن کمی پر شده بود. (کربن بعداً آمد زیرا قدیمی‌ترین ستارگان منفجر شدند و عنصر را در سراسر کهکشان پخش کردند).

 

همه اینها نشان می‌دهد که تصادف یک کوتوله قهوه‌ای فوق‌العاده قدیمی و سرد است که در زمانی که کهکشان از نظر متان فقیر بود شکل گرفت – این جسم بیش از دو برابر میانگین سن همه کوتوله‌های قهوه ای شناخته شده است.

 

منبع:

Mysterious object called ‘The Accident’ has been careening through the Milky Way for 10 billion years

By Brandon Specktor 

https://www.livescience.com/the-accident-old-cold-brown-dwarf-star.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *