تابستان امسال یک ماراتن مسیه کوچک را تجربه کنید!! قسمت اول

 

 

با استفاده از این 20 شی، می‌توانید بدون عجله ماراتن مسیه را انجام دهید.

سحابی سه تکه (M20؛ بالا) و سحابی مرداب (M8؛ پایین). سحابی بازتابی سه تکه با رنگ آبی قابل مشاهده است.

Terry Hancock

 

ماراتن مسیه فعالیتی است که از سال 1980 در باشگاههای نجوم محبوب بوده است. این آزمایش استقامت و مهارت است که هر یک از 109 شیء عمق  آسمان فهرست کاتالوگ چارلز مسیه شکارچی دنباله‌دار فرانسوی را در یک شب مشاهده کنید.

 

نحوه توزیع اجسام مسیه در آسمان به این معنی است که فقط یک مدت کوتاه از اواسط مارس تا اوایل آوریل وجود دارد که در آن همه اجسام در طول یک شب قابل مشاهده هستند.

اما امسال، اگر تجربه ماراتن کامل را از دست داده‌اید، حداقل می‌توانید با امتحان کردن یک مینی‌ماراتن، مهارتهای خود را امتحان کنید.

برای انجام این ماراتن، با اولین شی در لیست زیر شروع کنید. این منطقه در دورترین نقطه در غرب خواهد بود، بنابراین اجسام زیر بعد از آن به ترتیب قرار می‌گیرند و زمان بیشتری را برای مشاهده آنها در اختیار شما قرار می‌دهند.

تابستان امسال ، ماه در فاز نو در 9 جولای و 8 آگوست واقع شده است. بنابراین، اولین زمان مشاهده شما تا حدود 12 ژوئیه ادامه دارد. پس از آن، مهتاب در جستجوی شما تا آخرین فصل در 31 جولای مانع شما خواهد شد. سپس، برای دومین زمان رصد خود یک هفته زمان خواهید داشت، جایی که آسمان تا نیمه شب بدون ماه باقی می‌ماند. مانند همیشه، اجازه دهید تا دمای محیط خنک شود، از رصد هر شی لذت ببرید!

اولین شیء ما، خوشه هرکول (M13)، یکی از 10 خوشه درخشان کروی آسمان است و یکی از تنها دو مورد موجود در آن لیست است که از نیمکره شمالی قابل مشاهده است. (دیگری، M5 در صورت فلکی مار، کمی درخشان‌تر است.) در زیر یک آسمان تاریک، این شیء با قدر 5.8 را به عنوان یک “ستاره” فازی در دو سوم راه زتا تا اتای هرکول مشاهده خواهید کرد.

ستاره‌های M13 حتی از طریق یک تلسکوپ 3 اینچی دیده می‌شوند. سعی کنید از طریق یک ابزار 8 اینچی یا بزرگتر، “ propeller” ، یک منطقه کوچک و Y شکل از سه خط تیره در نزدیکی مرکز M13 را مشاهده کنید.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Run a mini-Messier marathon this summer

By Michael E. Bakich  |  Published: Monday, August 30, 2021

https://astronomy.com/magazine/news/2021/08/run-a-mini-messier-marathon-this-summer

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *