مریخ نورد استقامت آماده دومین تلاش برای نمونه‌برداری از سنگ مریخی

تیم ماموریت در حال ارزیابی یک هدف سنگی با نام Rochette” است.

 

 مریخ‌نورد ناسا به زودی سنگی را در مرکز این تصویر که “Rochette” نامیده می‌شود، حفاری می‌کند. (اعتبار تصویر: NASA/JPL-Caltech)

 

مریخ‌نورد ناسا به زودی سعی خواهد کرد اولین نمونه مریخی خود را بگیرد.

 

استقامت در ماه فوریه گذشته در دهانه جزرو سیاره سرخ فرود آمد، مأموریتی برای شکار نشانه‌های زندگی باستانی مریخ و جمع‌آوری ده‌ها نمونه حفاری شده برای بازگشت آینده به زمین. در 6 آگوست، ربات به اندازه ماشین سعی کرد اولین نمونه را بگیرد، اما همه چیز مطابق برنامه پیش نرفت: سنگ حفاری شده به طرز شگفت انگیزی نرم بود و به قطعات خردی تبدیل شد.

 

از آن زمان به بعد، مریخ‌نورد 14493 پا (455 متر) تا خط‌الراس ناهمواری حرکت کرده است که تیم ماموریت آن را “Citadelle” (فرانسوی به معنای “قلعه”) می‌نامد .

 

 

مقامات آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) در کالیفرنیای جنوبی که ماموریت استقامت را مدیریت می‌کنند: “خط‌الراس با لایه‌ای از سنگ پوشانده شده است که به نظر می‌رسد در برابر فرسایش باد مقاومت می‌کند، علامتی که نشان می‌دهد در حین حفاری مقاوم‌تر است.” به روز رسانی پنجشنبه (26 آگوست).

 

تیم مریخ‌نورد هدف خاصی را در Citadelle – سنگی با نام “Rochette” مشاهده کرده است. طی روزهای آینده، استقامت از ابزاری در انتهای بازوی رباتیک خود به طول 7 فوت (2.1 متر) برای حفاری سنگ استفاده می‌کند و به اعضای تیم ماموریت اجازه می‌دهد تا به سطح زیرین آن نگاه کنند. اگر آنها از آنچه می‌بینند خوششان بیاید، هفته آینده به استقامت دستور می‌دهند تا Rochette را حفاری کرده و نمونه‌ای را جمع‌آوری کنند که امیدوارند در یکی از 42 لوله باقی مانده مریخ‌نورد ذخیره شود.

 

و تیم ماموریت مرحله‌ای را در فرایند نمونه‌گیری برای این تلاش اضافه کرده است تا مطمئن شود که پشتکار لوله خالی دیگری را برنمی‌دارد. پس از حفاری و نمونه‌برداری از Rochette، مریخ‌نورد مکث می‌کند و به تیم زمان می‌دهد تا عکس‌های لوله نمونه گرفته شده توسط سیستم تصویربرداری قدرتمند Mastcam-Z  استقامت را بررسی کنند. به گفته مقامات ناسا، استقامت لوله را تنها در صورتی پلمپ می‌کند که این عکسها نشان دهند که در واقع حاوی یک نمونه است.

 

نمای نزدیک صخره مریخی با نام مستعار “Rochette” ، که تیم علمی استقامت آن را بررسی می‌کند تا مشخص شود که آیا نمونه‌ای از سنگ از آن گرفته است یا خیر. (اعتبار تصویر: NASA/JPL-Caltech)

 

بالاخره هنوز بیش از 40 لوله دیگر باقی مانده است و تیم مأموریت برنامه‌ریزی کرده بود که به هر حال در طول ماموریت یک لوله خالی را جمع‌آوری کند، بنابراین محققان اینجا روی زمین می‌توانند نمونه‌ای بکر از جو مریخ را مطالعه کنند.

 

کن فارلی، دانشمند پروژه استقامت که در موسسه فناوری کالیفرنیا در پاسادنا مستقر است، می‌گوید: “با بازگشت نمونه ها به زمین، ما امیدواریم به تعدادی از سوالات علمی از جمله ترکیب جو مریخ پاسخ دهیم.” “به همین دلیل است که ما به یک نمونه جوی در کنار نمونه‌های سنگ علاقه داریم.”

 

ناسا و آژانس فضایی اروپا برای بازگرداندن نمونه‌های استقامت به زمین با هم همکاری می‌کنند. اگر همه چیز خوب پیش برود، نمونه مریخی می‌تواند در اوایل سال 2031 به زمین برسد.

 

منبع:

Perseverance Mars rover gearing up for 2nd rock sampling attempt (photos)

By Mike Wall 

https://www.space.com/perseverance-mars-rover-preparing-sampling-attempt

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *