زندگی بیگانه می‌تواند در سیارات فراخورشیدی “Hycean” رشد کند!!

 

 

سیاره‌های Hycean تا 2.5 برابر بزرگتر از زمین هستند و دارای اقیانوس‌ها و جو غنی از هیدروژن هستند.

 

تصویر هنری از نمایی از دریاهای یک سیاره فراخورشیدی “Hycean” قابل سکونت. (اعتبار تصویر: آماندا اسمیت، Nikku Madhusudhan)

 

تا به امروز شکارچیان حیات بیگانه با توجه به این که جهان سنگی و پوشیده از آب ما تنها دنیایی است که ما زندگی می‌کنیم، عمدتا روی سیارات زمین مانند تمرکز کرده‌اند (مکانی مناسب برای شروع). اما جهان دارای تنوع عظیمی از سیارات است که ممکن است برخی از آنها علیرغم اینکه کاملاً شبیه زمین نیستند، قابل سکونت باشند.

 

در مطالعه جدید، محققان یکی از این دسته از جهان‌های بیگانه را شناسایی کردند-سیارات “Hycean”  که تا 2.5 برابر بزرگتر از زمین هستند و اقیانوس‌های عظیمی از آب مایع را در زیر جوهای غنی از هیدروژن نشان می‌دهند. به گفته اعضای تیم مطالعه، سیاره‌های Hycean در سراسر کهکشان راه شیری به طرز باورنکردنی فراوان هستند و می‌توانند میزبان حیات میکروبی مشابه “اکستروموفیل”هایی باشند که در برخی از سخت‌ترین محیطهای زمینی رشد می‌کنند.

 

نیکو مدحوسودهان، نویسنده ارشد موسسه نجوم در دانشگاه کمبریج در انگلستان، در بیانیه‌ای گفت: “سیاره‌های Hycean راه جدیدی را در جستجوی ما در زندگی دیگر باز می‌کنند.”

 

وی اصطلاح Hycean را ابداع کرد که ترکیب کلمات هیدروژن و اقیانوس است.

 

جهان‌های Hycean از نظر اندازه شبیه به “ابر زمین”های سنگی و “مینی‌نپتون”های گازدار هستند که دو مورد از رایج‌ترین انواع سیاره‌های فراخورشیدی در کهکشان هستند. براساس مطالعه جدید که چهارشنبه (25 آگوست) به صورت آنلاین در مجله Astrophysical منتشر شد، Hycean با تراکم بین ابرهای زمینی و مینی‌نپتون‌ها، متمایز است.

 

Hyceanها نیز تنوع زیادی دارند. برخی از آنها آنقدر به دور ستارگان خود می‌چرخند که روزهای سوزان داغ و شبهای ابدی تاریک دارند و برخی در مدارهای بسیار دور می‌گردند و تابش ستاره‌ای بسیار کمی دریافت می‌کنند. اما محققان تأکید می‌کنند که زندگی حتی در چنین محیط‌های شدیدی نیز ممکن است وجود داشته باشد.

 

آنجلی پیت، نویسنده این مطالعه، همچنین از موسسه نجوم کمبریج، در همان بیانیه گفت: “این هیجان انگیز است که شرایط قابل سکونت در سیارات بسیار متفاوتی از زمین وجود داشته باشد.”

 

علاوه بر این، به نظر می‌رسد Hycean مکان مناسبی برای جستجوی گازهای احتمالی بیولوژیکی مانند اکسیژن و متان است.

 

محققان در مطالعه جدید نوشتند: “ما دریافتیم که شعاع بزرگتر و دمای بالاتر برای سیارات Hycean قابل قبول است و این نشانگرهای زیستی را در جو Hycean ها در مقایسه با سیارات فراخورشیدی سنگی به آسانی تشخیص می‌دهد.”

 

و شکار حیات در Hycean می‌تواند به زودی آغاز شود.  مدحوسودهان و همکارانش تعدادی جهان Hycean را شناسایی کردند که جو آنها می‌تواند توسط رصدخانه‌های نسل بعدی مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب 9.8 بیلیون دلاری ناسا  که قرار است اواخر امسال پرتاب شود، مورد بررسی قرار گیرد. این اهداف بالقوه به دور ستارگان کوتوله قرمز و کم نور بین 35 تا 150 سال نوری زمین می‌چرخند.

 

مدحوسودهان گفت: “تشخیص امضای زیستی درک ما را از زندگی در جهان تغییر می‌دهد.” “ما باید در مورد جایی که انتظار داریم زندگی را پیدا کنیم و شکل آن زندگی چگونه باشد، دید بازتری داشته باشیم، زیرا طبیعت همچنان ما را به طرق غالباً غیرقابل‌تصور شگفت زده می‌کند.”

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Alien life could thrive on big ‘Hycean’ exoplanets

By Mike Wall 

https://www.space.com/new-class-habitable-exoplanets-hycean-worlds

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *