کارولین شومیکر به ستارگان بازگشت

 اخترشناس و کاشف بیش از 30 دنباله‌دار و 800 سیارک در 92 سالگی درگذشت.

Carolyn Shoemaker

U.S. GEOLOGICAL SURVEY

 

در 13 آگوست کارولین شومیکر، یکی از شکارچیان دنباله‌دار و سیارک‌های نسل خود در 92 سالگی درگذشت و جامعه ستاره‌شناسی، یک فرد مشهور را از دست داد.

 

شومیکر معمولی‌ترین راه را برای مطالعه کیهان در پیش نگرفت-او تحصیلات نجوم را در سن 51 سالگی آغاز کرد. اما با رفتنش، آثار خود را به جا گذاشت و 32 دنباله‌دار و بیش از 800 سیارک را کشف کرد. در میان آنها یکی از مشهورترین دنباله‌دارهای تمام دوران وجود داشت، دنباله‌دار شومیکر-لوی 9 (D/1993 F2) ، که در سال 1994 به مشتری برخورد کرد. در همان زمان، شومیکر راهی را برای ورود زنان دیگر به علوم باز کرد.

 

اگرچه هیچگونه تأیید فوری درباره مرگ شومیکر وجود نداشت، اما خبر به سرعت در جامعه نجوم پخش شد. درگذشت او در بیانیه‌ای از موسسه قمری و سیاره‌ای (LPI) در 17 آگوست تایید شد. “لیزا گادیس” مدیر LPI گفت: “او باهوش، شوخ طبع و بسیار کاربردی بود.” “او برای زنان جوانتر و دانشمندان تازه‌کار در همه جا به عنوان فردی که به شیوه خود تغییر ایجاد کرد، نمونه بود.”

 

راهی به سوی ستارگان

شومیکر در چیکو، کالیفرنیا بزرگ شد و علاقه خاصی به فضا و حتی علم نداشت. در کالج ایالتی چیکو، لیسانس و فوق لیسانس خود را در تاریخ و علوم سیاسی دریافت کرد. با توجه به اینکه پس از فارغ‌التحصیلی چه کاری باید انجام دهد، او به توصیه مادرش سعی کرد تدریس کند اما به سرعت متوجه شد که برای این موقعیت مناسب نیست.

 

در عروسی برادرش در سال 1950، او با همسر آینده‌اش ژان شومیکر آشنا شد که در آن زمان مشغول کار دکترای خود بود. در سنگ‌شناسی دگرگونی در دانشگاه پرینستون به مدت یک سال این دو نامه به یکدیگر نوشتند و عاشق یکدیگر شدند. در آگوست 1951، آنها ازدواج کردند و به فلگستاف، آریزونا رفتند و در آنجا سه ​​فرزند بزرگ کردند و ژان شومیکر مرکز زمین شناسی ایالات متحده (USGS) را تأسیس کرد.

 

قبل از ازدواج، شومیکر یک دوره زمین‌شناسی گذرانده بود و از آن متنفر بود، اما در بیوگرافی USGS، او گفت: “گوش دادن به توضیح ژان در مورد زمین‌شناسی، چیزی را که او یک موضوع خسته کننده فکر می‌کرد، یک دانش هیجان‌انگیز و جالب است.” بنابراین، در حدود 1980، هنگامی که فرزندان آنها بزرگ شده بودند و شومیکر به دنبال چیز دیگری بود تا وقت خود را به آن اختصاص دهد، او در پروژه جدیدی از همسرش در رصدخانه پالومار به شوهرش پیوست.

 

این اولین برنامه در نوع خود به جستجوی سیارکهای نزدیک زمین اختصاص داشت. در حالی که اولین واکنش شومیکر، همانطور که او در مصاحبه‌ای با ایستگاه رادیویی KNAU در سال 2017 اظهار داشت، این بود: “من فکر نمی‌کنم، من هرگز در زندگی‌ام شب بیدار نبوده‌ام”، او شروع به مشاهده عکسها روی صفحات شیشه‌ای آسمان شب در موسسه فناوری کالیفرنیا و به سرعت متوجه شد که نیاز به صبر و توجه به جزئیات دارد، چیزی که او معتقد بود مادر بودن او را کاملاً برای آن آماده کرده است.

این دو تصویر قطعات‌دنباله دار Shoemaker-Levy 9 را نشان می‌دهد که بین 16 ژوئیه و 22 ژوئیه 1994 با مشتری برخورد می‌کنند.

ESO

 

در سال 1983، هنگامی که او در اواسط 50 سالگی بود، اولین دنباله‌دار خود را کشف کرد. او گفت: “این واقعاً یک تجربه هیجان‌انگیز بود، زیرا فکر نمی‌کردم هرگز دنباله‌دار را پیدا کنم.” اگرچه شومیکر 32 دنباله‌دار را پیدا کرد و رکورد بیشترین دنباله‌دارهای کشف شده توسط یک فرد برای مدتی را به خود اختصاص داد، اما معروف‌ترین دنباله‌دار را در سال 1993 به دست آورد. “من فیلم را اسکن می‌کردم و سپس با این شیء فازی برخورد کردم.” کاملاً برخلاف دنباله‌دارهایی که قبلاً دیده بود، این جسم توسط مشتری گرفته و تکه تکه شده بود – و این قطعات در یک برخورد با سطح غول گازی قرار داشتند. این دنباله‌دار به نام Shoemaker-Levy 9 برای کاشفان آن-شومیکرها و همکارشان دیوید لوی نام گرفت و اولین برخورد بین چنین اجرام عظیمی در منظومه شمسی بود.

حتی پس از مرگ شوهرش در سال 1997، او به مشاهده خود ادامه داد. “عشق واقعی من به آسمان شب هنگام مشاهده در رصدخانه پالومار در کالیفرنیا ایجاد شد و این عشق هرگز کاهش نیافته است.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

 

Carolyn S. Shoemaker returns to the stars

By Caitlyn Buongiorno  |  Published: Thursday, August 19, 2021

https://astronomy.com/news/2021/08/carolyn-s-shoemaker-returns-to-the-stars

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *