آیا فضا بینهایت است؟ ما از 5 متخصص پرسیدیم (قسمت سوم)

آیا فضا بینهایت است؟

ما از 5 متخصص پرسیدیم (قسمت سوم)

 

تانیا هیل، عضو افتخاری دانشگاه ملبورن و ناظر ارشد نجوم در ملبرون است. او در مورد این سوال که آیا فضا بی‌نهایت است؟ اینگونه پاسخ می‌دهد:

محدودیتی در میزان دیدن جهان وجود دارد. جهان قابل مشاهده از این جهت محدود است که برای همیشه وجود نداشته است. 46 بیلیون سال نوری را در هر جهت از ما گسترش می‌دهد. (در حالی که جهان ما 13.8 بیلیون سال عمردارد، جهان قابل مشاهده از زمان گسترش جهان بیشتر می‌شود).

جهان قابل مشاهده بر ما متمرکز است. یک موجود بیگانه در یک کهکشان دور، جهان قابل مشاهده خود را خواهد داشت. در حالی که ممکن است برخی از همپوشانی وجود داشته باشد، آنها ناگزیر مناطقی را می‌بینند که ما نمی‌توانیم آنها را ببینیم. بنابراین، امکان‌پذیر نیست که آیا جهان محدود است یا خیر، زیرا ما نمی‌توانیم همه آن را ببینیم. در عوض، ما می‌توانیم با بررسی شکل جهان به این سوال بپردازیم. در حالی که ما شکل تمام فضا را نمی‌دانیم، می‌دانیم که قسمتی از فضای ما مسطح ا ست. این بدان معناست که دو موشک که موازی با هم پرواز می‌کنند، همیشه موازی خواهند بود. از آنجا که فضا منحنی نیست، آنها هرگز یکدیگر را ملاقات نمی‌کنند و از یکدیگر دور نمی‌شوند.

 

یک جهان مسطح می‌تواند بی‌نهایت باشد: یک تکه کاغذ دو بعدی را تصور کنید که برای همیشه کشیده می‌شود. اما ممکن است متناهی نیز باشد: تصور کنید که یک تکه کاغذ برداشته‌اید، استوانه‌ای تهیه کرده و انتهای آن را به هم متصل کرده و به شکل یک توروس (دونات) درآورده‌اید. مشکل در آنجا نهفته است.

 

علاوه بر این، راههای زیادی برای منحنی شدن جهان وجود دارد، اما در عوض ما در منطقه‌ای با فضای مسطح زندگی می‌کنیم. این یک شرایط بسیار خاص است و ما از نظریه‌ای به نام “تورم” برای توضیح آن استفاده می‌کنیم. تورم این است که در آغاز، جهان به سرعت برای یک لحظه کوتاه منبسط شد و همه پیچیدگی‌ها و انحناها را در قسمت ما از فضا برطرف کرد. پس از تورم، جهان به آنچه امروز می‌بینیم رشد کرد. اما این احتمال وجود دارد که تورم فقط جهان ما را تحت تاثیر قرار ندهد. شاید در جاهای دیگر نیز اتفاق افتاده و هنوز هم در حال رخ دادن است. چقدر می‌تواند کل جهان یا چند جهان را بزرگ کند؟ که به نظر من تصور جهان بی‌نهایت آسانتر از جهان محدود است.

 

 

ترجمه: نجمه قاسمی

Is space infinite? We asked 5 experts

August 11, 2021 6.12am AEST

https://theconversation.com/is-space-infinite-we-asked-5-experts-165742

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *