آیا فضا بینهایت است؟ ما از 5 متخصص پرسیدیم (قسمت اول)

آیا فضا بینهایت است؟

مااز 5 متخصص پرسیدیم (قسمت اول)

پروفسور آنا مور مدیر موسسه فضایی دانشگاه ملی استرالیا و مرکز فناوری ابزار دقیق است.


پاسخ کوتاه این است که ما نمی‌دانیم. ما می‌دانیم که جهان قابل مشاهده
قسمتی که به وضوح می‌توانیم ببینیم و اندازه‌گیری کنیم – حدود 13.8 بیلیون سال پیش با بیگ‌بنگ آغاز شد. بنابراین ما می‌دانیم که سن جهان حداقل از زمان انفجار بزرگ محدود است. اما جهان در حال بزرگ شدن است. از زمان انفجار بزرگ در همه جهات در حال گسترش بوده و همچنان ادامه دارد (و اخیراً سریعتر و سریعتر شده است).

تشعشعات باقیمانده از بیگ‌بنگ، که ما آن را “زمینه مایکروویو کیهانی” می‌نامیم، نمایانگر اولین تصویر جهان است، زمانی که کوچک‌تر، گرم‌تر و متراکم‌تر بود. ما می‌توانیم از این اوایل عکس بگیریم تا شکل (یا هندسه) جهان را در بزرگ‌ترین مقیاس درک کنیم. دانستن این برای شناختن نامتناهی یا محدود بودن جهان مهم است.

 

اندازه‌گیری‌های ماهواره‌ها نشان می‌دهد که جهان دارای هندسه‌ای مسطح است. در یک جهان مسطح، دو پرتو نوری که در فضا کنارهم شلیک می‌شوند، برای همیشه موازی خواهند بود و هرگز از یکدیگر عبور نمی‌کنند یا از هم جدا نمی‌شوند. از این نظر، ما هنوز می‌توانیم جهان استوانه‌ای شکل یا توروس (دونات) را “مسطح” تصور کنیم.

 

اندازه‌گیری‌های کنونی آنقدر دقیق نیستند که بتوانیم بدانیم آیا هندسه مسطح جهان توسط یک تکه کاغذ، استوانه، توروس یا هر شکل دیگری که اجازه عبور موازی دو پرتو نور را می‌دهد، نشان داده شده است. یک جهان بی‌نهایت می‌تواند یک هندسه داشته باشد که کاملاً مسطح مانند یک تکه کاغذ است. چنین عالمی برای همیشه ادامه خواهد داشت و شامل همه احتمالات می‌شود از جمله نسخه‌های بی‌پایان خود ما. از سوی دیگر، یک جهان به شکل دونات باید محدود باشد، زیرا بسته است. اما در حال حاضر ما هنوز شکل جهان را نمی‌دانیم و بنابراین نمی‌توانیم اندازه آنرا نیز بدانیم.

 

ترجمه: نجمه قاسمی

Is space infinite? We asked 5 experts

August 11, 2021 6.12am AEST

https://theconversation.com/is-space-infinite-we-asked-5-experts-165742

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *