ممکن است ماه در واقع هرگز میدان مغناطیسی قوی نداشته باشد!!

 

 

با وجود اینکه ماه از مواد مشابه سیاره ما ساخته شده است، ممکن است ماه هیچگاه دارای میدان مغناطیسی قوی مانند زمین نبوده باشد!!

Michael Osadciw/U. Rochester

 

تجزیه و تحلیل تازه از سنگ‌های جمع‌آوری شده ماه توسط ماموریتهای آپولو نشان میدهد که تنها ماهواره طبیعی ما هرگز دارای میدان مغناطیسی قوی نبوده است.

 

ماه حدود 4.5 بیلیون سال پیش در برخوردی که بخشی از سیاره ما را به مدار فرستاد شکل گرفت، بنابراین هسته آهنی مشابه با زمین دارد. در حال حاضر، میدان مغناطیسی ماه کمتر از یک هزارم اندازه زمین است، اما تجزیه و تحلیل اولیه سنگهای ماه در دهه 1970 نشان داد که این میدان بین 3.9 تا 3.6 بیلیون سال پیش به اندازه زمین قوی بوده است. فرض بر این بود که مدتهاست ناپدید شده است.

 

جان تاردونو در دانشگاه روچستر در نیویورک می‌گوید که کشف شواهدی از وجود میدان مغناطیسی قوی در سنگها پس از ماموریتهای آپولو شگفت‌آور بود، زیرا ماه آنقدر بزرگ نبود که بتواند آن را تأمین کند. او می‌گوید: “هیچ کس نتوانسته آن پارادوکس را حل کند.” “چگونه میدان مغناطیسی دارد اگر راهی برای تقویت آن ندارد؟ پاسخ این است که میدان مغناطیسی ندارد. “

 

او و همکارانش بر این باورند که شواهد آن میدان قوی در واقع به دلیل مغناطیسی شدن سنگهای ماه در اثر شوک برخورد سیارکها است. آنها دریافتند که دیگر نمونه‌های سنگی دوران آپولو از مکانهای مختلف ماه هیچ نشانه‌ای از چنین زمینه‌ای نشان نمی‌دهد.

 

محققان نمونه‌ای از سنگ ماه را که 2 میلیون سال پیش در اثر برخورد یک سیارک شکل گرفته بود، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و دریافتند که شواهدی از وجود میدان مغناطیسی قوی هنگام سرد و جامد شدن وجود دارد. اما در آن زمان، میدان مغناطیسی قوی ماه باید کم شده باشد. آنها می‌گویند این امر نشان می‌دهد که این برخورد باعث مغناطیسی شدن می‌شود – و همین امر می‌تواند در مورد نمونه‌های بسیار قدیمی‌تر نیز صادق باشد و به اشتباه محققان قبلی را به این نتیجه رساند که ماه دارای میدان مغناطیسی فعال است.

 

این تیم همچنین نمونه‌های مربوط به 3.9 تا 3.2 بیلیون سال پیش را آزمایش کردند و هیچ مدرکی مبنی بر وجود میدان مغناطیسی قوی پیدا نکردند. نمونه‌ها حاوی مواد معدنی بودند که در صورت خنک شدن و شکل‌گیری می‌توانستند چنین زمینه‌ای را ثبت کنند.

 

تاردونو میگوید، در مجموع، این نتایج نشان می‌دهد که همانطور که قبلاً تصور می‌شد، ماه دارای میدان مغناطیسی قوی طولانی‌مدت نیست. او اعتراف می‌کند که ممکن است در 100 میلیون سال اول پس از شکل‌گیری ماه، قبل از سرد شدن و تثبیت شدن، میدان مغناطیسی وجود داشته باشد. اما هیچ سنگی در سطح ماه به آن تاریخ باز نمی‌گردد، زیرا چشم‌اندازها دائماً در اثر برخورد سیارک‌ها مغناطیسی می‌شوند.

 

تاردونو می‌گوید: “آیا ما قادر به حفاری و کشف چنین سنگهایی هستیم، شاید به عنوان بخشی از برنامه آرتمیس آینده ناسا، آنها بتوانند بینشی از ترکیب اولیه جو زمین ارائه دهند، زیرا ماه از میدان مغناطیسی سیاره ما عبور می‌کرد و مواد کمی را جمع‌آوری می‌کرد.” اگر ماه دارای میدان مغناطیسی قوی باشد، چنین آزمایشی امکان‌پذیر نخواهد بود.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

The moon may never actually have had a strong magnetic field

 4 August 2021

By Matthew Sparkes

https://www.newscientist.com/article/2285964-the-moon-may-never-actually-have-had-a-strong-magnetic-field/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *