نواختر نادر قابل مشاهده با چشم غیرمسلح!!

 

 RS Ophiuchi یک سیستم ستاره‌ای است که در 8 آگوست 2021، یک نواختر با چشم غیرمسلح در آن دیده شد. آیا هنوز قابل مشاهده است؟ تنها راه دانستن نگاه کردن است.

فیلیپ رومانوف در یوژنو-مورسکوی روسیه، این عکس را از RS مارافسای گرفت در 10 آگوست 2021 ثبت کرد که نواختر نادری در آن با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است. او نوشت: ” نواختر RS مارافسای مکررا در طغیان است. من آن را با چشم غیرمسلح مشاهده کردم و  قدرش را +4.6 برآورد کردم.

 

یک نواختر نادر که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است

در 8 آگوست 2021 ، ستاره RS  مارافسای در آسمان زمین به عنوان چیزی ظاهر شد که ستاره‌شناسان آن را نواختر می‌نامند. این یک نواختر نادر است که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است. در آسمانی تاریک، می‌توانید آن را در صورت فلکی مارافسای ببینید. در اوایل این هفته، گفته شد که نواختر تا قدر 4.3 درخشان شده است. RS  مارافسای به طور معمول در حدود با قدر 12 می‌درخشد. معمولاً بسیار تاریک است که نمی‌توان آن را با چشم یا حتی بیشتر تلسکوپها دید. اما انفجار ناگهانی حرارتی در سطح این ستاره روشنایی آن را چند صد برابر کرده است.

 

این اولین بار نیست که RS  مارافسای به صورت نواختر دیده می‌شود. RS  مارافسای بخشی از یک سیستم ستاره‌ای نواختری است. یعنی سیستم منظم انفجار دارد. RS  مارافسای بخشی از یک سیستم دو ستاره‌ای است. یکی کوتوله سفید، یک ستاره بسیار فشرده و تکامل یافته است. دیگری غول سرخ است. انفجارها زمانی اتفاق می‌افتد که کوتوله سفید جرم زیادی جمع می‌کند یا جرم زیادی از همدم غول سرخ خود می‌گیرد. جرم اضافی باعث انفجار گرمایی هسته‌ای در لایه هیدروژن در سطح کوتوله سفید می‌شود. ممکن است مشاهده کنید که این امر می‌تواند به صورت دوره‌ای اتفاق بیفتد، زیرا دو ستاره به دور یکدیگر می‌چرخند و یکی از دیگری دور می‌شود. جدیدترین نواختر در سال 2006 بود، اما انفجارهای شناخته شده این ستاره به سال 1898 برمی‌گردد.

 

انفجارهای RS  مارافسای تقریباً هر 15 سال یکبار انجام می‌شود. این بدان معناست که ما می‌توانیم از RS  مارافسای نیز انتظار یک نواختر در آینده را داشته باشیم. سیستمی مانند RS  مارافسای – که انفجارهای آن چندین دهه تکرار می‌شود – نادر است. بنابراین طغیان فعلی این ستاره یک رفتار ویژه است.

 

چگونه RS  مارافسای را پیدا کنیم؟

نواختر این هفته روشن شد، اما ممکن است در حال شروع به محو شدن باشد. طی روز گذشته دیروز (10 آگوست 2021)، هیچ برآورد روشنایی از انجمن ناظران ستاره‌های متغیر آمریکایی درخشان‌تر از قدر 5 را مشاهده نکردیم. این نواختر هنوز در محدوده دید با چشم غیرمسلح است. تا می‌توانید آن را ببینید.

 

صورت فلکی مارافسای در حال حاضر در جنوب پس از غروب خورشید قرار دارد. این صورت فلکی در بالای صورت فلکی قوس و صورتواره معروف قوری آن قرار دارد که به افق نزدیکتر است. اگر به بالای دهانه قوری نگاه کنید و از قسمت ابری کهکشان راه شیری عبور کنید، به منطقه‌ای از آسمان میروید که RS  مارافسای در آن قرار دارد.

 

درخشان‌ترین ستاره در صورت فلکی مارافسای، Rasalhague است که در بالای صورت فلکی واقع شده است و دومین ستاره درخشان Sabik است که در پایین قرار دارد. RS  مارافسای در میانه راه بین دو ستاره اما در سمت چپ (شرق) قرار دارد. می‌توانید از عکس بالا به عنوان نمودار ستاره‌ای برای رسیدن به منطقه مناسب استفاده کنید، سپس از عکس زیر برای محدود کردن منطقه رصدی استفاده کنید. همچنین می‌توانید نمودار ستاره‌ای را در SpaceWeather.com بیابید.

پیتر فوریستر در شارلوتسویل، ویرجینیا، این عکس را از RS  مارافسای در 9 آگوست 2021 گرفت. او نوشت: “من یک رویداد نجومی بسیار نادر را ثبت کردم – یک فوران مجدد نواختری! این نواختر در حال حاضر در صورت فلکی مارافسای با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است، اما تا چند روز آینده روشنایی آن کم نمی‌شود. این یک انفجار حرارتی هسته‌ای غیرقابل پیش‌بینی/ناگهانی بر روی ستاره کوچک RS  مارافسای است که آخرین بار در سال 2006 رخ داد. من شب بعد از مشاهده این انفجار خوش‌شانس بودم.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

A Rare Nova Visible To The Eye. See It While You Can!

Posted by Kelly Kizer Whitt August 10, 2021

https://earthsky.org/astronomy-essentials/a-rare-nova-visible-to-the-eye-see-it-while-you-can/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *