بررسی درخشان‌ترین ستاره 47 Tucanae

ستاره‌شناسان درخشان‌ترین ستاره یک خوشه کروی معروف به 47 Tucanae (نام دیگر NGC 104) را بررسی کرده‌اند. نتایج این مطالعه، بینش مهمی در مورد خواص و ترکیب شیمیایی این ستاره ارائه می‌دهد، چیزی که می‌تواند درک ما را از ماهیت این خوشه بهبود بخشد.

 

خوشه‌های کروی (GCs) مجموعه‌ای از ستارگان هستند که به دور کهکشان‌ها می‌گردند. ستاره‌شناسان آنها را آزمایشگاه‌های طبیعی می‌دانند که امکان بررسی تحول ستارگان و کهکشان‌ها را فراهم می‌کند. به طور خاص، خوشه‌های کروی می‌توانند به محققان در درک بهتر تاریخچه شکل‌گیری و تکامل کهکشان‌های اولیه کمک کنند، زیرا به نظر می‌رسد منشاء GCها با دوره‌های شکل‌گیری شدید ستاره ارتباط تنگاتنگی دارد.

 

یک خوشه کروی با قطر حدود 120 سال نوری در فاصله 13000 سال نوری از ما در صورت فلکی Tucana ، 47 Tucanae یا به طور خلاصه 47 Tuc واقع شده است. این دومین GC درخشان در آسمان است و با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است.

 

درخشان‌ترین ستاره 47 Tuc در طول موج‌های فرابنفش و نوری، به اصطلاح “ستاره درخشان” (BS) است. این ستاره یک ستاره غول پیکر آبی از نوع طیفی B8 III با دمای حدود 11000 درجه سانتیگراد است.

 

اگرچه مطالعات زیادی در مورد ستاره درخشان انجام شده است، ترکیب شیمیایی آن هنوز به خوبی درک نشده است. با توجه به اینکه ستاره درخشان پنجره‌ای منحصر به فرد در شیمی 47 Tuc است، تیمی از ستاره‌شناسان به سرپرستی ویلیام وی دیکسون از موسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور، مریلند، این ستاره را با استفاده از طیف‌سنجی دور ماورای بنفش (FUSE) تلسکوپ فضایی هابل (HST) و تلسکوپ ماژلان مورد بررسی قرار دادند.

 

این مشاهدات به تیم این امکان را داد تا فراوانی فتوسفری 26 عنصر ستاره درخشان را تعیین کنند.. مشخص شد که نسبت کربن به نیتروژن این ستاره نسبتاً کم است، این امر نشان می‌دهد که متعلق به نسل دوم ستاره‌های خوشه است.

 

این مطالعه پارامترهای اساسی ستاره درخشان را تعیین کرد. بر اساس تحقیقات، شعاع آن در حدود 9.63 شعاع خورشیدی، جرم تقریباً 0.54 جرم خورشیدی و دمای موثر در سطح 10850 کلوین است.

 

با جمع‌بندی نتایج، محققان به این نتیجه رسیدند که ستاره درخشان هنگام صعود از AGB هیچ تغییر قابل توجهی در فراوانی فتوسفر خود نداشت.

 

نویسندگان مقاله افزودند: “اگر چنین است، مقدار فراوان عناصر سنگین آن معمولاً مربوط به خوشه‌ها است.”

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Research investigates the brightest star of 47 Tucanae

by Tomasz Nowakowski , Phys.org

 

https://phys.org/news/2021-08-brightest-star-tucanae.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *