2 فضاپیما این هفته برای پرواز نزدیک به زهره آماده می‌شوند

همه نگاه‌ها به ناهید: 2 فضاپیما این هفته برای پرواز نزدیک به زهره آماده می‌شوند

 

بپی‌کولومبو و مدارگرد خورشیدی به ترتیب روزهای دوشنبه (9 آگوست) و سه شنبه (10 آگوست) در نزدیکی ناهید پرواز خواهند کرد.

تصویری هنری از مدارگرد خورشیدی در دومین پرواز خود در زهره  که قرار است در 10 آگوست 2021 انجام شود. (اعتبار تصویر: ESA/ATG medialab)

 

مدارگرد خورشیدی ناسا با همکاری آژانس فضایی اروپا (ESA)، در 9 آگوست بر روی زهره پرواز می کند، اما مدت زیادی تنها نخواهد بود. فضاپیمای دیگر ESA ، بپی‌کولومبو (با همکاری آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن، JAXA) فقط یک روز بعد از کنار این سیاره پرواز می‌کند.

 

فضاپیماها هر دو به سمت منظومه شمسی داخلی حرکت می‌کنند. مدارگرد خورشیدی در سال 2020 با هدف مطالعه خورشید به فضا پرتاب شد، در حالی که بپی‌کولومبو در سال 2018 پرتاب شد و از آن زمان در حال حرکت به سوی عطارد است.

 

روز دوشنبه (9 آگوست) مدارگرد خورشیدی در فاصله حدود 4967 مایل (7995 کیلومتر) به زهره نزدیک می‌شود. سپس در روز سه شنبه (10 آگوست) بپی‌کولومبو در حدود 342 مایلی (550 کیلومتری) به این سیاره نزدیک می‌شود.

 

این اولین دیدار این ماموریتها با زهره نخواهد بود. مدارگرد خورشیدی اولین پرواز خود را در زهره در ماه دسامبر انجام داد و با گذشت زمان سفرهای بیشتری به دور این سیاره انجام خواهد داد. بپی‌کولومبو که در ماه اکتبر به ناهید پرواز کرد، در آینده به عطارد می‌رود و اولین پرواز خود را از شش پرواز به عطارد در ماه اکتبر انجام می‌دهد.

 

دانشمندان برای هر دو فضاپیما برنامه‌ریزی کردند تا از مجاورت آنها با زهره در مسیر مقاصد خود استفاده کنند. اما تصادفی خوش‌شانس نیست که هر دوی آنها به این سیاره بسیار نزدیک می‌شوند. مدارگرد خورشیدی و بپی‌کولومبو برای رسیدن به مقصد به چرخش گرانشی مدار زهره نیاز دارند. مدارگرد خورشیدی چندین بار از جاذبه زهره برای نزدیک شدن به خورشید و تغییر جهت برای مشاهده قطب‌های خورشید (اولین مورد برای فضاپیماها) استفاده می‌کند، در حالی که بپی‌کولومبو به کمک گرانش زمین، زهره و خود عطارد نیاز دارد.

 

بر اساس بیانیه ESA، این دو پرواز “فرصتی بی‌سابقه برای مطالعه محیط زهره از مکانهای مختلف به طور همزمان ارائه می‌دهد.” این فضاپیما همچنین مکان‌هایی از سیاره زهره را بررسی می‌کند که معمولاً دیده نمی‌شوند.

 

تصویری هنری از پرواز بپی‌کولومبو روی زهره در 10 آگوست 2021. (اعتبار تصویر: ESA/ATG medialab)

 

ونوس مقصد اصلی فضاپیما نیست، امکان عکس‌برداری با وضوح بالا برای دوربین‌های موجود در آن وجود نخواهد داشت. به گفته ESA ، مدارگرد خورشیدی باید رو به خورشید باشد، در حالی که دوربین اصلی سوار بر بپی‌کولومبو تا زمان رفتن فضاپیما به عطارد محافظت می‌شود.

 

با این حال، دو دوربین از سه دوربین نظارتی بپی‌کولومبو قادر خواهند بود از زهره عکس بگیرند. دوربین‌ها در زمان نزدیک شدن فضاپیما و چند روز پس از آن تصاویر سیاه و سفید را ثبت می‌کنند. هنگامی که بپی‌کولومبو به ناهید نزدیکتر است، این سیاره نمای دوربین‌ها را پر می‌کند. با دور شدن فضاپیما از زهره، سیاره در حال عبور از پشت آن دیده می‌شود. ESA انتظار دارد اولین تصویر را عصر 10 آگوست ببیند و انتظار می‌رود اکثر تصاویر دیگر در 11 آگوست منتشر شوند.

 

مدارگرد خورشیدی همچنین ممکن است فرصتی برای عکاسی از ناهید داشته باشد. بر اساس گزارش ESA، تصویربردار SoloHI این فضاپیما که معمولاً از باد خورشیدی عکس می‌گیرد، می‌تواند شب قبل از نزدیک شدن به ناهید مشاهده کند. متأسفانه این فضاپیما حتی در نزدیکترین فاصله آنها بیش از 357000 مایل (575000 کیلومتر) خواهد بود، بنابراین آنها نمی‌توانند از یکدیگر عکس بگیرند.

 

با این حال، تصاویر آن چیزی نیستند که این فضاپیماها دنبال آن هستند. ESA گفت که هر دو مدارگرد خورشیدی و بپی کولومبو اطلاعاتی را در مورد محیط مغناطیسی و پلاسمایی ناهید جمع‌آوری می‌کنند. اینجاست که مکان‌های مختلف جالب می‌شوند، زیرا فضاپیما نقاط داده متعددی از محیط را ضبط می‌کند. فضاپیمای آکاتسوکی JAXA نیز در مدار ناهید قرار دارد و مجموعه داده‌های جالبی را فراهم می‌کند که برآورد ESA ماه‌ها طول می‌کشد تا به طور معنی‌دار تجزیه و تحلیل شود.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

All eyes on Venus: 2 spacecraft gear up for close Venus flybys this week

By Kasandra Brabaw 

https://www.space.com/two-venus-flybys-bepicolombo-solar-orbiter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *