برترین داستانهای فضایی هفته!

 

 

هلیکوپتر مریخی ناسا یازدهمین پرواز خود را به پایان رساند، مقابله زحل در آسمان شب و….

 

1ـ اولین حفاری مریخ‌نورد پشتکار بر روی مریخ

تصویری که مریخ‌نورد پشتکار از اولین حفره حفاری خود در مریخ در 6 اوت 2021 گرفته است. (اعتبار تصویر: ناسا/JPL-Caltech)

 

مریخ‌نورد ناسا اولین حفاری خود را در مریخ انجام داد. این حفاری بخشی از یک فرآیند نمونه‌گیری برای مطالعه زمین‌شناسی سیاره سرخ است. ناسا تلاش برای حفاری توسط این مریخ‌نورد را روز جمعه (6 آگوست) اعلام کرد. تکمیل فرایند کامل حدود 11 روز به طول می‌انجامد. این ماموریت همچنین هفته آینده (18 اوت) ششمین ماه فعالیت خود را در مریخ جشن می‌گیرد.

 

 2ـ تغییرات آب و هوایی منجر به “رنجی ناگفته” می‌شود، زمین ممکن است از نقطه بحرانی عبور کرده باشد.

 

گزارشی جدید نشان می‌دهد که فعالیت‌های انسانی ممکن است آب و هوا را فراتر از “نقطه بحرانی” پیش ببرد. (اعتبار تصویر: ناسا)

 

نزدیک به 14000 دانشمند مقاله جدید اضطراری آب و هوا را امضا کرده‌اند که در صورت عدم برخورد شدید با گرمایش زمین در مورد رنج‌های بشری آینده هشدار می‌دهد. در حالی که این گزارش روندهای مثبتی مانند افزایش انرژی باد و خورشید را تأیید می‌کند، این گزارش می‌گوید زمین ممکن است زمانی که مناطقی مانند جنگل‌های بارانی آمازون می‌توانند کربن بیشتری نسبت به جذب خود تولید کنند، از نقطه بحرانی عبور کرده یا از آن عبور کرده باشد.

 

3ـ نقص ماهواره آب و هوایی رفع می‌شود.

ماهواره GOES-17. (اعتبار تصویر: لاکهید مارتین)

 

در 22 ژوئیه ، ماهواره محیطی مداری زمینی 17 (GOES-17) دچار ناهنجاری شد و سپس به “حالت ایمن” وارد شد تا مهندسان برای حل این مشکل تلاش کنند. این ماهواره آب و هوای زمین را رصد می‌کند و توسط اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) اداره می‌شود. خوشبختانه تیم تا روز بعد مشکل را برطرف کرده بود.

 

4ـ ناسا و روسکاسموس پس از حادثه اتصال ناوکا در مورد همکاری فضایی خود بحث می کنند.

نمایی از  ماژول تحقیقاتی چند منظوره روسیه (MLM) که همچنین به نام Nauka شناخته می‌شود که قرار است در 29 ژوئیه 2021 به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسد. (اعتبار تصویر: توماس پسکت/ESA/NASA)

 

تیم‌های زمینی ناسا و آژانس فضایی روسیه روس‌کاسموس هفته گذشته به سرعت کار کردند تا از دست دادن کنترل دید در ایستگاه فضایی بین‌المللی که پس از اتصال ماژول تحقیقاتی Nauka روسیه رخ داد را جبران کنند. این هفته نمایندگان هر دو آژانس فضایی درباره آینده همکاری خود در فضا صحبت کردند و پس از این حادثه جدی، مشارکت خود را تأیید کردند.

 

5ـ  سوپاپ مأموریت OFT-2 ناسا  به دومین آزمایش پروازی استارلاینر را دچار مشکل کرد!!

اطلس V و Starliner مأموریت OFT-2 ناسا که در سکوی پرتاب قبل از تلاش ناموفق پرتاب در 3 اوت 2021 دیده می‌شوند (اعتبار تصویر: ناسا/اوبری جمینیگانی)

 

کپسول استارلاینر بوئینگ دچار مشکل سوپاپ شد که مانع از انجام آزمایش پرواز مداری 2 (OFT-2) شد. در صورت موفقیت‌آمیز بودن، این مأموریت دومین تلاش بوئینگ برای جلب استارلاینر به ایستگاه فضایی بین‌المللی بود. برنامه خدمه تجاری بوئینگ در حال حاضر در تلاش است تا علت اصلی این ناهنجاری را پیدا کند.

 

6ـ درخشش کیوان پس از رسیدن به مقابله

(اعتبار تصویر: NASA/ESA/STScI/A. Simon/R. Roth)

 

دوشنبه (2 آگوست)، کیوان در آسمان زمین به مقابله رسید. در اوایل ماه آگوست، کیوان پر جنب و جوش و نورانی به نظر می‌رسد و برخی از رصدگران خوش‌شانس حتی می‌توانند قمر تیتان زحل را مشاهده کنند. زحل در صورت فلکی جدی، در نزدیکی مشتری در آسمان ظاهر می‌شود.

 

7ـ کنجکاوی نهمین سال خود را در مریخ جشن می گیرد.

مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا با استفاده از دو دوربین مختلف این سلفی را در جلوی صخره‌ای به نام مونت مرکو گرفت که 20 فوت (6 متر) ارتفاع دارد. (اعتبار تصویر: NASA/JPL-Caltech/MSSS)

 

در روز پنجشنبه (5 آگوست) مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا به نقطه عطفی دست یافت: در حال حاضر نه سال است که مریخ را کاوش می‌کند. کنجکاوی به دانشمندان کمک می‌کند تا درباره گذشته مریخ و چگونگی شکل‌گیری آن در حال حاضر اطلاعاتی کسب کنند. در طول این نه سال، کنجکاوی همچنین مواد شیمیایی آلی را در مریخ کشف کرده است که اجزای تشکیل دهنده زندگی کربنی هستند.

 

 

8ـ استارشیپ در بالای تقویت کننده قرار گرفت و رکورد بلندترین موشک جهان را کسب کرد.

 

استارشیپ SN20  اسپیس‌ایکس در 6 اوت 2021 برای اولین بار در بالای Super Heavy Booster 4 عظیم خود در تاسیسات Starbase این شرکت در نزدیکی روستای بوکا چیکا در تگزاس جنوبی قرار گرفت. ارتفاع آنها 395 فوت بود که بلندتر از موشک  Saturn V ناسا بود. (اعتبار تصویر: SpaceX/Elon Musk از طریق توییتر)

 

روز جمعه (6 آگوست)، اسپیس‌ایکس نمونه اولیه استارشپ خود را در بالای تقویت کننده عظیم مربوطه قرار داد. ساختارهای سرهم شده رکورد جدیدی را برای بلندترین موشک جهان ثبت کردند. ارتفاع ترکیبی آنها 395 پا (120 متر) است که از موشک  Saturn V ناسا بلندتر است.

 

9ـ نبوغ یازدهمین پرواز خود را در مریخ به پایان رساند.

بالگرد مریخی ناسا در ابتدای دهمین پرواز خود در 24 ژوئیه 2021 سایه خود را بر سطح مریخ به تصویر کشید.

هلیکوپتر مریخی ناسا نبوغ سایه خود را بر سطح مریخ در دهمین پرواز خود در 24 جولای 2021 به تصویر کشید. (اعتبار تصویر: ناسا/JPL-Caltech)

 

هلیکوپتر مریخی نبوغ ناسا یازدهمین پرواز خود را در سیاره سرخ به پایان رساند. نبوغ هنگام انجام یازدهمین پرواز خود در روز پنجشنبه (5 آگوست) 1250 پا (380 متر) را طی کرد. این هلی‌کوپتر سپس در منطقه‌ای ناهموار به نام South Sítah در دهانه Jezero مریخ فرود آمد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

The top space stories of the week!

By Doris Elin Urrutia 

 

https://www.space.com/36316-the-most-amazing-space-stories-of-the-week.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *