هلیکوپتر مریخی نبوغ نمای سه بعدی از ناهمواری‌ها در سیاره سرخ را ثبت کرد!!

 

 

عکسهای دهمین پرواز هلیکوپتر نبوغ ناسا در مریخ برای ایجاد این نمای سه‌بعدی از یک ویژگی زمین‌شناسی در مریخ به نام Raised Ridges استفاده شد. (اعتبار تصویر: NASA/JPL-Caltech)

 

بالگرد مریخی ناسا نبوغ نماهای هوایی جدید خیره کننده‌ای را در محل فرود خود در دهانه Jezero در پیچیده‌ترین پرواز خود ثبت کرد.

 

نبوغ که با مریخ‌نورد پشتکار در دهانه Jezero، بستر دریاچه باستانی و مریخی، در 18 فوریه فرود آمد، دهمین پرواز خود را در 24 ژوئیه به پایان رساند و به رکورد جدیدی از ارتفاع 40 فوت (12 متر) صعود کرد. بر اساس بیانیه‌ای از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL)، نبوغ توانست از Raised Ridges در سطح دهانه عکس بگیرد که ممکن است سرنخ‌های جدیدی را در مورد گذشته آبکی مریخ نشان دهد.

 

کوین هند، دانشمند JPL و سرپرست اولین کمپین علمی پشتکار، در بیانیه‌ای گفت: “نبوغ به تیم علمی پشتکار اجازه می‌دهد تا همزمان در دو مکان حضور داشته باشند.” “در حال حاضر، ما در” Crater Floor Fractured Rough “هستیم، جایی که مریخ‌نورد خود را برای اولین نمونه‌برداری ماموریت در مریخ آماده می‌کند. در عین حال، نبوغ یک پیش‌نمایش دقیق از ویژگی‌های زمین‌شناسی بالقوه جذاب صدها متر دور از ما ارائه می‌دهد.”

 

در جریان دهمین پرواز خود، هلیکوپتر از هفتمین فرودگاه خود بلند شد و قبل از فرود در میدان هوایی جدید، حدود 310 پا (95 متر) پرواز کرد. کل پرواز از فرود تا فرود، کمتر از 3 دقیقه طول کشید و طی آن هلیکوپتر با استفاده از دوربین رنگی خود 10 عکس گرفت.

 

سپس تیم با استفاده از دو تصویری که در حین پرواز گرفته شده بود، نمای سه بعدی از ناحیه عکاسی را ایجاد کرد. این تصاویر تنها با فاصله چند متری از ارتفاع 40 فوت (12 متر) گرفته شده‌اند. این منطقه تیم مریخ‌نورد پشتکار را مورد توجه قرار می‌دهد زیرا از سه ناهمواری سطحی متمایز تشکیل شده است که در یک نقطه مرکزی به هم نزدیک می‌شوند – مشابه ناهمواری‌هایی که در محیطهای بیابانی روی زمین مشاهده شده و سرنخ‌های احتمالی در مورد فعالیت‌های آبی گذشته در این منطقه را ارائه می‌دهند.

 

هند در این بیانیه می‌گوید: “در حالت سه بعدی تقریباً احساس می‌کنید که می‌توانید دست دراز کنید و ناهمواریها را لمس کنید.” “اما در کنار زیبایی همه جانبه، تصویر جزئیات فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد. اگر به دقت نگاه کنید، می‌توانید خطوط کنجکاوی را در سطح چندین سنگ مشاهده کنید. آیا اینها فقط توسط باد و گرد و غبار ایجاد شده بر روی سنگها ایجاد شده‌اند، یا ممکن است ویژگی‌ها داستان آب را بازگو کنند؟ ما هنوز نمی‌دانیم. “

 

کن ویلیفورد، معاون دانشمند پروژه پشتکار در JPL، در بیانیه‌ای گفت: “از زمان فرود در دهانه Jezero ، برای همه ما واضح است که بسیاری از ثروتهای زمین شناسی برای کشف ما وجود دارد.” “این پیش‌نمایش‌های هوایی نبوغ نوع داده‌های کاربردی را ارائه می‌دهد که به ما امکان می‌دهد گزینه‌های خود را کوچک کرده و به کار کاوش در گوشه مریخ بپردازیم.”

 

به دنبال این پرواز، نبوغ یازدهمین پرواز مریخی خود را صبح پنجشنبه (5 آگوست) انجام داد. طی این پرواز بعدی، هلیکوپتر 1250 فوت (380 متر) را طی کرد. هدف از پرواز این بود که هلیکوپتر را به میدان هوایی جدیدی برساند، جایی که نبوغ می‌تواند مناطق ناهموار منطقه سیتای جنوبی را از نزدیک بررسی کند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

Mars helicopter Ingenuity captures 3D view of Raised Ridges on the Red Planet

By Samantha Mathewson 

https://www.space.com/mars-helicopter-ingenuity-3D-images-raised-ridges

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *