یافته‌های جدید در مورد تکامل کهکشان‌ها

تصویر RGB از منبع حباب استخراج شده از DESI Legacy Imaging Surveys (Dey et al. (2019)، legacysurvey.org). نمای دید MaNGA _ به رنگ نارنجی نشان داده شده است. اعتبار: دی و همکاران (2019) ، legacysurvey.org

عایشه الیزیدی، شهروند اماراتی، دانشمند تحقیق در مرکز فیزیک سیاره‌ای، ذره‌ای و سیاره‌ای NYU ابوظبی (NYUAD)، اولین مقاله تحقیقاتی خود را منتشر کرد که شامل برخی یافته‌های کلیدی در مورد تکامل کهکشان‌ها است.

کهکشانها سرانجام مرحله‌ای را طی می‌کنند که در آن بیشتر گاز خود را از دست می‌دهند که منجر به تغییر در خواص آنها در طول تکامل آنها می‌شود. مدلهای فعلی تکامل کهکشانها نشان می‌دهد که این امر باید در نهایت برای همه کهکشانها، از جمله راه شیری خود ما اتفاق بیفتد. الیزیدی و تیمش در حال بررسی این روند هستند.

الیزیدی در مورد یافته‌ها اظهار داشت: “تکامل کهکشان‌ها مستقیماً با فعالیت سیاهچاله ابرجرم (SMBH) مرتبط است. با این حال، ارتباط بین فعالیت SMBHها و خروج گاز از کل کهکشان به خوبی درک نشده است. مطالعات رصدی از جمله تحقیقات ما، برای روشن شدن چگونگی تأثیر SMBH مرکزی بر تکامل کل کهکشان میزبان و اثبات مفاهیم نظری کلیدی در زمینه اخترفیزیک ضروری است. “

این مقاله با عنوان “تأثیر نور کم AGN بر کهکشانهای میزبان آنها: بررسی رادیویی و نوری جریان خروجی در مقیاس kpc در MaNGA 1-166919“​​، در مجله Astronomical منتشر شده است. یافته‌های آن مکانیسمهای خروج گاز، ویژگیهای خروجی و نحوه ارتباط آنها با فعالیت ابرسیاهچاله (SMBH) در مرکز کهکشان میزبان را مشخص می‌کند.

برهم نهی تصویری ایزوفوتهای MzLS با باند z نوری (رنگ خاکستری) و بالاترین تصویر رادیویی با وضوح فضایی ما در نوار S (به رنگ آبی). عتبار: NYU ابوظبی

برای این منظور، مقاله یک مطالعه نوری و رادیویی دقیق از کهکشان MaNGA 1-166919 ارائه می‌دهد که به نظر می‌رسد دارای هسته فعال کهکشانی (AGN) است. مورفولوژی رادیویی دو لوب (جت) که از مرکز کهکشان خارج می‌شوند را نشان می‌دهد، این یک نشانه واضح از فعالیت AGN است که می‌تواند باعث خروج نوری شود. با اندازه‌گیری خواص خروجی، محققان NYUAD مستند کردند که چگونه میزان خروجی نوری با میزان انتشار رادیویی مطابقت دارد.

الیزیدی عضو برنامه NYUAD است، یک بورسیه تحقیقاتی ملی که به فارغ‌التحصیلان ممتاز اجازه می‌دهد در تحقیقات پیشرفته دانشگاهی تجربه کسب کنند. این برنامه فشرده سه ساله، به صورت جداگانه، برای فارغ‌التحصیلان با در نظر گرفتن مدرک کارشناسی ارشد یا حرفه‌ای در زمینه تحقیقات طراحی شده است.

شکل بالا یک نقشه خروجی GMOS با خطوط رادیویی است که به رنگ سیاه پوشانده شده است. سرعتهای خروجی جداسازی فضایی واضحی از اجزای “قرمز” و “آبی” را نشان می‌دهد. این تصویر مطابقت بین خروجی نوری و انتشار رادیویی را به خوبی نشان می‌دهد. اعتبار: NYU ابوظبی

مقاله وی به مجموعه رو به رشد تحقیقات و فعالیتهای فضایی امارات متحده عربی می‌افزاید. امارات یک اماراتی را به فضا اعزام کرده است، سفینه فضایی به دور مریخ و اخیراً اعلام کرده که قصد دارد یک مریخ‌نورد رباتیک را در سال 2022 ، پیش از هدف نهایی برای ساختن شهری در مریخ تا سال 2117به ماه بفرستد.

زنان اماراتی نقش کلیدی در تحقیق و توسعه این پروژه‌ها دارند. تیم علمی کاوشگر امید مریخ که 80 درصد زن هستند، توسط سارا العامری، وزیر علوم در علوم پیشرفته و رئیس آژانس فضایی کشور رهبری می‌شود.

New findings on the evolution of galaxies