دو فضاپیما عازم دیدار نزدیک با ونوس می‌شوند!!

 

دو فضاپیما عازم دیدار نزدیک زهره هستند: مدارگرد خورشیدی در 9 آگوست و بپی‌کولومبو در 10 آگوست

مسیرهای پرواز به ونوس و لحظات کلیدی در طول پرواز مدارگرد خورشیدی و بپی‌کولومبو به زهره به ترتیب در 33 ساعت از یکدیگر در 9 و 10 آگوست 2021. ESA

ناهید به صورت چراغی درخشان در آسمان غربی پس از غروب خورشید در حال حاضر دیده می‌شود. وقتی به سمت آن نگاه می‌کنید، در حقیقت به سه فضاپیما نیز نگاه خواهید کرد: مدارگرد آکاتسوکی ژاپن و دو مورد دیگر، هر دو اروپایی که برای دومین پرواز خود با کمک گرانش به سرعت در حال نزدیک شدن به زهره هستند. مدارگر خورشیدی در 9 آگوست و بپی‌کولومبو در 10 آگوست از کنار زهره عبور می‌کنند. هر دو در طول ملاقات‌های نزدیک خود برنامه‌های زیادی علمی مدنظر دارند و به دنبال عکاسی آماتورها هستند تا کمپین‌های علمی هماهنگ خود را تقویت کنند.

این دو فضاپیما از ناهید برای هدایت به سمت اهداف علمی خود استفاده می‌کنند. هر دو از ناحیه شب به ناهید نزدیک می‌شوند و سیاره تنها به صورت هلال نازک به نظر می‌رسد. اما پرواز نزدیک نتایج متفاوتی خواهد داشت. پس از طی کردن 7995 کیلومتر (4968 مایل) از سطح ناهید در 9 آگوست در 4:42 بعد از ظهر (زمان دریافت زمین)، مدارگرد خورشیدی از خورشید به سمت خارج حرکت می‌کند و هدف آن عبور نزدیک در 26 نوامبر است. پرواز زمینی آن را در مدار علمی عملیاتی خود قرار می‌دهد و ماموریت اصلی خود را آغاز می‌کند.

با پنج عبور دیگر، زهره در سالهای بعد، شیب مدار خود را افزایش‌می‌دهد و به کاوشگر اجازه می‌دهد تا قطبهای خورشید را مشاهده کند. فقط کاوشگر فضایی اولیس پیش از این انحراف مداری خورشیدی را در مدار مشتری کاوش کرده بود و اولیس دوربین نداشت. مدارگرد خورشیدی، با سفر بسیار دورتر، مناظر شگفت‌انگیزی را به ما نشان می‌دهد.
اولیس کاوشگری بود که از صفحه فرضی فضا که حاوی کلیه مدارهای سیارات است گذشت این کار نیازمند مساعدت میدان جاذبه مشتری بود کاوشگر اولیس در پروازش در سال ۱۹۹۴ از قطب جنوبی خورشید و در سال ۱۹۹۵ از بالای قطب شمالی آن گذشت و مطالعه باد خورشیدی و میدان مغناطیسی خورشید برفراز قطبهایش را امکان پذیر ساخت.

بپی‌کولومبو، به نوبه خود، باید سرعت خود را کم کند تا به مدار عطارد برسد. این فضاپیما درست در جلوتر از زهره در مدار خود در راه پرواز به ارتفاع 552 کیلومتر در 10 آگوست در ساعت 13:48 به وقت شرق می‌گذرد.

هیچ فضاپیمایی از زمان پایان مأموریت ونوس اکسپرس در سال 2014 تا این حد از کنار ناهید عبور نکرده است. بسیاری از مدارهای کم‌ارتفاع که ونوس اکسپرس در پایان ماموریت خود انجام داده است، به آژانس فضایی اروپا (ESA) درک مفصلی از قسمت بالایی زهره ارائه کرده است.

گرانش ناهید به فضاپیما باعث کند شدن آن می‌شود و آن را در مسیری درون مدار سیاره می‌فرستد. فاصله در منظومه شمسی کوتاه است، بپی‌کولومبو تنها 52 روز بعد، در اول اکتبر، از کنار عطارد عبور می‌کند.

این دو سطح مقطع دو پرواز بپی‌کولومبو (در 15 اکتبر 2020 و 10 آگوست 2021) را نشان می‌دهد. مارکوس فرنز (موسسه ماکس پلانک، آلمان)

آکاتسوکی ناهید را در طول دو پرواز از کندترین و دورترین نقطه مدار خود رصد می‌کند و در آنجا رفتار مغناطسفر زهره را از موقعیتی پایدار رصد می‌کند. ناهید سیاره غیرعادی است، هیچ میدان مغناطیسی تولید شده در داخل ندارد. با این حال، باد خورشیدی با قسمت فوقانی اتمسفر در تعامل است و یک میدان مغناطیسی را القا می‌کند. در جایی که میدان مغناطیسی خورشیدی وارد میدان زهره می‌شود، یک کمان شوک وجود دارد که به دنباله‌ای مغناطیسی بلند در پشت زهره کشیده می‌شود. مدارگرد خورشیدی و بپی‌کولومبو از داخل دم مغناطیسی به زهره نزدیک می‌شوند و با فاصله 33 ساعته از کمان شوک عبور می کنند و فرصتی بی‌سابقه برای اندازه‌گیری مستقیم تغییر میدان مغناطیسی ناشی از زمان ایجاد می‌کند.

هر دو فضاپیما دارای مجموعه عظیمی از ابزارها هستند که مخصوص مطالعه میدانهای مغناطیسی و ذرات باردار درون آنها طراحی شده است، بنابراین نتیجه علمی باید غنی باشد. در مقابل بپی‌کولومبو، مدارگرد خورشیدی قادر خواهد بود تغییرات میدان مغناطیسی خورشیدی را قبل از برخورد با میدان زهره اندازه‌گیری کند. با همکاری این فضاپیما، واکنش مگنتوسفر زهره به خورشید را تقریباً در زمان واقعی مشاهده می‌کند.

همه میدانها و ابزارهای ذرات خورشیدی برای مطالعه محیط مغناطیسی و ذرات باردار در اطراف زهره روشن و فعال می شوند. اکثر دوربین های آن برای مشاهده مستقیم خورشید در نظر گرفته شده اند ، بنابراین نمی توانند در هنگام برخورد از زهره تصویر بگیرند. استثنا SoloHI ، یک دوربین با زاویه دید وسیع ، تک رنگ ، با نور مرئی است که معمولاً از دیسک خورشید جهت گرفتن تاج خورشیدی استفاده می شود. هنگام نزدیک شدن شب ناهید را تصویر می کند.

بپی‌کولومبو میدان‌های مشابه و اندازه‌گیری ذرات را در داخل دم مغناطیسی انجام می‌دهد. گذر فوق‌العاده نزدیک همچنین آزمایش شتاب‌سنج ایتالیایی را فراهم می‌کند که برای کاوش در عمق داخلی سیارات با اندازه‌گیری تغییرات ظریف در نیروی جاذبه محلی طراحی شده است.

بپی‌کولومبو سمت ناهیدرا مشاهده می‌کند و ابزارهای تصویربرداری به کار خود ادامه می‌دهند. MERTIS تا یک ساعت پس از پرواز، با استفاده از طول‌موج‌های متعدد برای نفوذ به جو تا اعماق مختلف، نماهای چند طیفی خواهد داشت. اما سرگرم‌کننده‌ترین تصاویر از MCAMها، دوربینهای مهندسی طراحی شده برای ناوبری فضاپیماها و معاینات سلامتی خواهد بود. MCAM2 و MCAM3 هر دو در قسمتهایی از فضاپیما به فضایی فراتر از آن نگاه می‌کنند. آنها تصویربرداری را سه دقیقه قبل از نزدیک شدن شروع می‌کنند. MCAM2 به زودی چشم خود به سمت را زهره از دست می‌دهد، بنابراین فقط 22 دقیقه عکس می‌گیرد، اما MCAM3 پس از پرواز به مدت 37 ساعت حرکت رجعی زهره را مشاهده می‌کند.

ESA داده‌های MCAM را در 10 روز پس از دستیابی به وب به اشتراک می‌گذارد. حتی قبل از انتشار تصاویر، ESA فراداده‌ها – زمان تصویر و سایر اطلاعات – را ارسال می‌کند که به عموم مردم می‌گوید چقدر در پرواز موفق شده است. آرشیو علوم سیاره‌ای ESA را تماشا کنید تا ببینید چه زمانی تصاویر جدید به زمین رسیده‌اند! ESA در مقاله ای که امروز ارسال شده است می‌گوید که اولین دسته از داده‌های تصویر بپی‌کولومبو عصر 10 آگوست (به وقت اروپا) و اکثر آنها در 11 آگوست می‌رسند.

ترجمه: سارا سیدحاتمی
منبع:
TWO SPACE PROBES TO PASS BY VENUS NEXT WEEK
BY: EMILY LAKDAWALLA AUGUST 2, 2021

Two Space Probes to Pass by Venus Next Week

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *