بخش صعود آپولو 11 هنوز در حال گردش به دور ماه است!!

اعتبار: Pixabay/CC0 Public Domain

 

جیمز میادور، محقق مستقل در موسسه فناوری کالیفرنیا، شواهدی پیدا کرده است که نشان می‌دهد بخش صعود آپولو 11 هنوز در حال گردش به دور ماه است. او مقاله‌ای در مورد تحقیقات و یافته‌های خود نوشته و آن را در سرور پیش چاپ arXiv ارسال کرده است.

 

در سال 1969، نیل آرمسترانگ و باز آلدرین، فضانوردان ناسا، هنگامی که سفینه‌ای را با موفقیت بر روی ماه فرود آوردند، تاریخ‌ساز شدند. پس از بیش از 21 ساعت حضور در سطح، فضانوردان در قسمتی از کاوشگر عقاب به نام بخش صعود از سطح خارج شدند. آنها به زودی با مایکل کالینز در ماژول فرماندهی ملاقات کردند که آنها را به زمین منتقل کرد. قبل از عزیمت به زمین، بخش صعود به فضا منتقل شد – مهندسان ناسا تصور می‌کردند که بعداً دوباره به سطح ماه برخورد می‌کند. میادور گزارش می‌دهد که بخش صعود ممکن است بالاخره به ماه نرسیده باشد و در واقع هنوز در حال گردش به دور ماه باشد.

 

میادور تحقیقات خود را با در نظر گرفتن اینکه آیا ممکن است بخش صعود را که به نظر او در سطح ماه خواهد بود، آغاز کرد. وی خاطرنشان کرد که ناسا در سال 2012 به عنوان بخشی از پروژه GRAIL برای نقشه‌برداری از میدان گرانشی ماه، فضاپیما را به مدار ماه فرستاده بود. این امر نشان می‌دهد که او باید بتواند بخش صعود به ماه را با استفاده از ابزاری به نام General Mission Analysis Tool ردیابی کند که توسط ناسا ایجاد شده است که می‌تواند برای نقشه‌برداری از مدار فضاپیماها در اطراف سیارات یا قمرها مورد استفاده قرار گیرد(هنگامی که میدان گرانشی آنها مشخص است).

 

پس از افزودن داده‌ها از GRAIL، میادور چندین بار شبیه‌سازی را با استفاده از پارامترهای مختلف  شرایطی اجرا کرد که احتمالاً از زمان دور شدن بخش صعود تا کنون وجود داشت، او همچنین داده‌هایی را برای در نظر گرفتن گرانش خورشید و سایر سیارات (به غیر از تیر) و داده‌هایی را وارد کرده است که نیروهای ناشی از تابش خورشید را توصیف می‌کند. او دریافت که همه شبیه‌سازی‌های او نشان می‌دهد که بخش صعود یک مدار ثابت را حفظ می‌کند.

 

میادور اذعان می‌کند که عوامل دیگری می‌تواند منجر به از بین رفتن آن شود – سوخت باقی مانده آن می‌تواند با تغییر مدار باعث منفجر شدن آن شود. اما او همچنین خاطرنشان می‌کند که اگر آژانس واقعا به دنبال پیدا کردن آن باشد، ناسا از فناوری مورد نیاز برای پیدا کردن این سفینه در مدار زمین برخوردار است.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Apollo 11 ascent stage may still be orbiting the moon

by Bob Yirka , Phys.org

https://phys.org/news/2021-07-apollo-ascent-stage-orbiting-moon.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *